Sämre avkastning utan en "spekulationshink"?

Hur ser ni på att ha en “spekulation/lek-hink”? Är det ett måste för att maximera avkastning eller mer något på sidan som inte är särskilt viktigt?

Jag har 90% av mina investeringar i Lysa, globala index och lite USA index.

10% har jag i enskilda aktier, några har jag förlorat en del på och några (t.ex. NVIDIA) har jag tjänat en del på.

Jag överväger om jag ska sälja aktierna och lägga det i Lysa. Min reservation ligger i att jag är rädd för att missa potentiella raketer.

Lysa är tillräckligt bra och du behöver inget annat. Om du vill få lite billigare avgift så kan du välja en global indexfond men då får du inte tillväxtmarknader och Sverige som Lysa har.

2 gillningar

Har du en spelulationshink kommer du troligtvis få sämre avkastning. Stock picking är svårt

Men självklart finns chansen att hitta raketen.

Lite som trisslotter. Vissa köper varje vecka för att maximera potentiella avkastningen. Andra tar den summan och sätter i indexfonder

3 gillningar

Jag tänker inte så mycket på sånt längre själv.

Jag vet att med en Global index fond får jag bäst riskjusterad avkastning. Att ta extrem risk för en del av sparandet känns bara jobbigt för min en egen del.

Dessutom är chansen att slå index extremt svårt på sikt, nästintill omöjligt på 10-30 år.

Jag är kass på aktiv förvaltning och att endast ha Global index hjälper mig att inte öppna appen och pilla.

5 gillningar

Som de flesta här redan svarat kan du vänta dig sämre avkastning i en s.k. lekhink. Syftet med lekhinken är i stället att skydda din huvudplacering när du drabbast av en “god idé”. Om du redan avsatt 10% av kapitalet för att implementera “goda idéer” kan du låta resterande 90% förränta sig i lugn och ro medan dina “goda idéer” endast drabbar lekhinken.

8 gillningar

Du kan förvänta dig sämre avkastning om du inte har bitcoin. Det är iaf tryggare än att försöka pricka aktier.
Jag har basen i bitcoin och annat i lekhinken.

4 gillningar

Det här är ju inte sant. Sverige får man förstås, med sin marknadsvikt. Och flera billiga globalfonder innehåller tillväxtmarknader. Exempelvis WEBN (börshandlad fond) som har 0,07% i avgift och innehåller både utvecklade marknader och tillväxtmarknader.

1 gillning

Jag pratar inte om ETF. Jag pratar om de globala indexfonder som brukar rekommenderas Avanza Global, DNB Global Indeks S, Länsförsäkringar Global Index och Swedbank Robur Access Global A. Då blir det utan tillväxtmarknader eller Sverige.

1 gillning

Alla de fonder du nämner innehåller bolag noterade i Sverige enligt marknadsvikt (eller enligt ESG-vikt).

2 gillningar

Ja ni har rätt båda att de innehåller Sverige. Tänkte dock att de inte innehåller lika mycket Sverige som Lysa som har 20%.

optimera för avkastning = 100% global indexfond
optimera för avkastning och spänning/intresse = (ca) 90% globalfonder + 10 % enskilda aktier

2 gillningar

Min lekhink är 1% av mitt kapital. Då kan jag sova även om den faller ner i källaren.

så 99% globala indexfonder kryddat med lite sveirge och tillväxtmarknder.