Lysa är tillräckligt bra och du behöver inget annat. Om du vill få lite billigare avgift så kan du välja en global indexfond men då får du inte tillväxtmarknader och Sverige som Lysa har.
Jag vet att med en Global index fond får jag bäst riskjusterad avkastning. Att ta extrem risk för en del av sparandet känns bara jobbigt för min en egen del.
Dessutom är chansen att slå index extremt svårt på sikt, nästintill omöjligt på 10-30 år.
Jag är kass på aktiv förvaltning och att endast ha Global index hjälper mig att inte öppna appen och pilla.
Som de flesta här redan svarat kan du vänta dig sämre avkastning i en s.k. lekhink. Syftet med lekhinken är i stället att skydda din huvudplacering när du drabbast av en “god idé”. Om du redan avsatt 10% av kapitalet för att implementera “goda idéer” kan du låta resterande 90% förränta sig i lugn och ro medan dina “goda idéer” endast drabbar lekhinken.
Du kan förvänta dig sämre avkastning om du inte har bitcoin. Det är iaf tryggare än att försöka pricka aktier.
Jag har basen i bitcoin och annat i lekhinken.
Det här är ju inte sant. Sverige får man förstås, med sin marknadsvikt. Och flera billiga globalfonder innehåller tillväxtmarknader. Exempelvis WEBN (börshandlad fond) som har 0,07% i avgift och innehåller både utvecklade marknader och tillväxtmarknader.
Jag pratar inte om ETF. Jag pratar om de globala indexfonder som brukar rekommenderas Avanza Global, DNB Global Indeks S, Länsförsäkringar Global Index och Swedbank Robur Access Global A. Då blir det utan tillväxtmarknader eller Sverige.