Särskilt värdefulla trådar

Jag uppfattar att vissa trådar här på forumet är av särskilt stort värde. Det handlar då ofta om trådar där folk med specialkunskaper “mer på riktigt” delar med sig frikostigt av sitt kunnande. Jag tänker exempelvis på tråden om Exekutiv auktion som ligger uppe nu. Det är ju en verkligt ekonomiskt betydelsefull möjlighet som många kanske inte skulle våga sig på annars. Jag funderar på om det skulle finnas något sätt att märka upp sådana trådar. Kanske skulle de också kunna kategoriseras i någon form, utöver själva ämnet. @janbolmeson

Observera att “värdefull” och populär är helt olika saker. De trådarna som har extremt många inlägg är sällan särskilt meningsfulla. Även om någon klok person skulle ha skrivit något bra där så drunknar det snabbt i det stora havet av kommentarer. De värdefulla trådarna har ofta det gemensamt att trådskaparen eller enstaka andra personer mer specifikt skriver för att dela med sig av erfarenheter av X.

6 gillningar

En del trådar hamnar här

https://rikatillsammans.se/forum/tag/l%C3%A4sv%C3%A4rd-tr%C3%A5d

Tag: Läsvärd tråd

Det finns väl en ännu lämpligare tag redan: bästa-diskussionerna

Exempelvis saknas en av de mest läsvärda trådarna i din tag, nämligen ”jakten på den ultimata allvädersportföljen” som återfinns under ”bästa diskussionerna”.

Men ja, detta kan nog ordnas lite bättre.

Det jag främst är intresserad av är inte var jag hittar “intressanta trådar” utan hur jag kan nominera trådar till att bli utvalda. Jag tycker helt ärligt att trådar som handlar om teknikaliteter kopplade till olika börsindex eller “optimal procentuppdelning enligt experten X mirakelmetod” är ett stort sömnpiller. Det får förstås finnas olika trådar men de som främst handlar om olika aspekter av “portföljoptimering” sätter jag själv helst på snabbspolning.

De trådar jag normalt ser som mest intressanta är sådana som handlar mer om “livskunskap” kopplat till olika stora ekonomiska beslut eller olika “metoder” för att uppnå önskade resultat. Hur gör man en bra bostadsaffär? Hur får man drömjobbet? Var i Sverige ska jag bo om jag eftersträvar högsta möjliga lön och minsta möjliga boendekostnad? Det här med exekutiv auktion tycker jag var en toppentråd eftersom det handlade om något som jag iofs kände till men inte alls kunnat tillräckligt mycket om för att faktiskt kunna göra. Med den information jag hittade i tråden till hands skulle jag vara öppen för att själv testa. Nu behöver jag ingen lägenhet men sådana behov kan ju uppstå.

Jag är helt medveten om att alla kan ha väldigt olika intressen och just därför tänker jag att det vore bra att kunna nominera trådar utifrån några breda kategorier. Jag uppfattar inte att ämnesuppdelningen på sajten speglar de dimensioner jag främst skulle se som värdefulla. I alla kategorier kan du hitta trådar om “sifferduttande” och samtidigt väldigt spännande ämnen som är mer allmänna.