SAVR - Vad som finns och vad som saknas

Jag är kund hos SAVR och har tidigare haft pengar i några olika fonder där. När jag framöver “återgår” till att fokusera på fonder istället för aktier tänkte jag att det vore bra med ett mer samlat grepp. Frågan blir då vilka fonder, främst index-fonder, som ändå är önskvärda att ha men som inte finns på SAVR. Det motsatta är förstås också intressant - om SAVR har några udda eller unika fonder som inte finns på t.ex. Avanza.

Är det någon som är kund hos SAVR och har en bild av vad som saknas där?
Att t.ex. Avanzas och Nordnets egna fonder inte finns där förstår jag men i övrigt alltså.
Att olika storbanksfonder som ändå är totalkass saknas (om de nu gör det) spelar förstås ingen roll heller utan jag tänker nu på fonder som du tycker är bra, vill investera i men är tvungen att göra utanför SAVR.

1 gillning

Saknar följande för att kunna bygga min portfölj där:
Nordnets Sverigefond
Xetra Gold ETF
Råvarufond, Vontobel i mitt fall
AMF räntefond mix
Lång amerikansk räntefond
LF global indexnära
LF tillväxt indexnära
SHB globala småbolag (om man inte orkar göra en 3 månader lång ISK flytt)
Bra kundservice
Känslomässig trygghet i plattformen

Resten av min portfölj täcker dom dock in, dvs:
Plus småbolag
Danske invest globala realräntor

Så finns en del att önska innan jag byter över till Savr om jag säger så.

3 gillningar

Finns många storbanksfonder som är allt annat än totalkass faktiskt. Gillar särskilt Swedbank Accessfonderna.

1 gillning

För min del saknar jag också en riktigt lång amerikansk räntefond i stil med Nordea 1 - Long Duration US för att göra portföljen komplett. Där hade rabatten varit extra intressant då detta är en bra fond som är något för dyr utanför SAVR. Sen om de kunde få Handelsbanken att sluta muppa sig och endast godkänna månadssparande i deras fonder efter inflytt från annan bank…

Att kunna ha månadssparande efter procentuell fördelning istället för att behöva pilla manuellt i varje enskilt innehav så fort man ökar eller sänker totalbeloppet hade också varit välkommet. I övrigt upplever jag att utbudet täcker det väsentliga, men då är jag också nöjd med SPP för Global Index och EM.

Jag menade inte att alla storbanksfondercskulle vara totalkass utan syftade främst på dolda indexfonder av typen Kapitalinvest.