Hej. Jag undrar hur Jan menade med att han hade tänkt 2nd level med storskogen group AB? Ligger inte den back 22%?
Kanske missat något
Den ligger precis ovanför noteringskursen som var 38.5 kronor. Jag har också sett att t ex DI verkar jämföra dagens kurs med vad den stängde på första dagen, då den var starkt upp. En liten bugg kan man tycka.
Jag tänkte på det utifrån perspektivet av den tidigare diskussioner här i forumet angående teckna eller inte. Den noterades för 38.5, den första hälften av dagen stod den och stampade på lite över det, sedan tog den fart mot slutet.
När det gäller 2nd level thinking ovan så utgick jag ifrån att Mikael ville förstå om JB hade tänkt ‘rätt’ eller inte och sa att den gått ner 22%, men det har den inte jämfört med vad han inofficiellt rekommenderade, kursen är lite upp mot det i nuläget (jag var och är negativ till Storskogen, oavsett nivå av tänkande).
Så kanske ingen bugg även om jag personligen tycker att performance ska mätas mot introduktionskursen. Oavsett så har nu trådskaparen den fulla bilden!
Second level thinking går ju ut på att identifiera tillfällen när flocken tillfälligt har fel. Eftersom flockens inställning nu är att Storskogen inte är en bra investering är det väl logiskt att kursen faller eller i alla fall rör sig sidledes. Jans hypotes är att flocken har fel och att Storskogen egentligen är ett bra företag. Om han har rätt kommer flocken så småningom att tvingas ändra uppfattning och när det händer borde kursen stiga. Hur lång tid det tar går inte att veta, det kan ta flera år innan bolagets riktiga kvalitet börjar avspegla sig i kursen.
Jag tycker det är direkt missvisande. Jag anser att man ska utgå från volymvägd genomsnittskurs och den var för Storskogen 40,65 SEK på börsnoteringsdagen. Det är ju på denna kursen majoriteten av affärer gjordes, inte på extremnivåerna.
Det är ju dåligt tänkande om man inte har en prognos i tid. Lite enligt principen på tillräckligt lång tid är vi alla döda.
Min tes väldigt kort är - marknaden förstår sig inte på Storskogen. Man vill gärna jämföra med ILA (Indutrade, Lifco och Addtech) trots att dessa bolag inte alls är direkt jämförbara. Storskogen - givet att de håller sin historik av tillväxt och att överträffa förväntningarna - är ett helt annat djur. Det är ett storbolag med ett litet bolags tillväxt - vilket annat bolag har växt med 70 % om året? Nu tror jag inte på 70 % tillväxt, säg hälften, men även det är extremt. Det finns inget sådant bolag i dagsläget som gör samma sak.
Givet att vi inte ser någon stor marknadskrasch eller sättning så tror jag att någon i slutet av 2022 / början 2023 så kan Storskogen handlas med premie mot ILA och ha en betydligt högre värdering än idag. Förmodligen även bättre än index.
Så applicerat på second level thinking - jag tror att konsensus har fel, jag tror att när konsensus upptäcker att de har fel så kommer priset på Storskogen-aktien att öka och jag tror det kommer ta 1-1.5 år.
Flocken av analytiker tyckte priset var för högt, marknadsflocken tydligen inte ännu eftersom den är upp mot introduktionskursen, vilket var det analytikerna jämförde mot. (ignorerar att det nog är lite stödköp fortfarande)
Tycker ändå det är fel. När jag på t.ex. Patreon jämför utfallen av de tips som jag kommer, oaktat Storskogen, så tycker inte jag att det är korrekt att säga - alla ni som fick tilldelning - ni tjänade:
stängningskurs - emissionskurs = vinst
Det är ju inte rimligt att alla kommer sälja på stängningskursen (oavsett var den är). Förmodligen har de flesta gjort affären runt det volymvägda snittet (annars hade det ju inte varit volymvägt snitt).
Att säga så som DI gör, upplever ju är ju att säga att alla som köpte första dagen ligger -22 %, det är ju inte rimligt, eller har jag verkligen så mycket otur när jag tänker?
Ni pratar om olika saker.
Fallet IPO rekommendationen Storskogen (eller annan IPO) är knasigt att räkna så.
Att över tid titta på en bolagskurs, DI:s räknesätt rimligt.
Ah, då hänger jag med. Håller med. Tack.
Nope, stödköp får bara göras under emissionskurs. Mig veterligen har den inte varit där sedan startdagen (då man gjorde stödköp på 38,4927 enligt pressmeddelandet.
Kanon. Då var och är konsensus på marknaden faktiskt att Storskogen var värt mer än vad analytikerkåren (och jag!) tycker. Money talks. Tiden får utvisa om den stiger eller sjunker mer än index under närmsta 3-5 åren!
Det var på startdagen, man måste rapportera inom 7 dagar. Kursen har inte varit under 38.50 sedan start. (märkte dock att det var otydligt i mitt initiala svar)
Att göra en prognos i tid för hur länge konsensus kommer att ha fel verkar ännu svårare än att hitta tillfällen då konsensus har fel. Jag vill påminna om Keynes kända citat: “Markets can remain irrational longer than you can remain solvent.”
Det har du ju rätt i. Tänkte lite 1st level där
Det stämmer. Kollade på Avanza. Men nu förstår jag vad det beror på
Så är det ju. Därför jag gillar indexfonder.
Brukar vara bra dynamik mellan Jan och Caroline men nu senast var det rent bedrövligt. Rena köksbordsgrälet.
Ber om ursäkt om det. Har pratat med Caspian och @carolinebolmeson om det. Ska försöka göra det bättre till nästa vecka. Tror det är en hel del faktorer som samverkade som gjorde det avsnittet knöligt.
Det ena är att det är ett svårt ämne som de flesta per definition, inkl jag inräknad, inte förstår till 100 procent. Det är inte lätt och ska inte vara lätt. Caroline kommer från ett lite annat håll och jag hade i åtanke att göra ett avsnitt som inte är till nybörjare och Caroline drog åt andra hållet - att alla ska med. Det är bara en av flera saker vi identifierat.
Sedan är det ju ämnet också - väder är ju bara kolla trådarna till följd av ämnet hur mycket olika åsikter det är och hur många gånger olika personer är i diket.
Ja, vi gör ett försök till, annars får vi helt enkelt pausa det till senare tillfälle.