Second opinion på min fondrobot-analys 2021 - är den felaktig eller partisk? För det påstås det... 🤔

@janbolmeson, först vill jag tacka för ett mycket bra avsnitt om fondrobotar. Jag tycker inte man kan se något i de aspekter som du tar upp i artikeln som skulle vara på något sätt vara partisk, utan det ligger i linje med det du brukar förespråka, även innan fondrobotarnas intåg.

Man kan alltid hitta aspekter att klaga på, något man ville sett annorlunda. Så eftersom möjlighet finns så tänker jag till tillfället i akt :blush:

• Jag hade gärna sett dig ta fram stora motorsågen och sågat samtliga fondrobotar (inkl Lysa) för att inte först och främst visa den totala avgiften (om än ett spann av det) istället för att framhäva vad de själva tar förvaltningsavgift. Att man ska behöver läsa finstilta, behöva leta på andra sidor eller bli medlem för att se vad den totala avgiften blir är riktigt dåligt och självklart medvetet av dessa bolag.
    Handlar jag fonder på t.ex. Nordnet eller Avanza så är det total avgift som anges, sedan visas även mer info om vad den sedan består av. Det är så det ska vara och det finns ingen anledning till att fondrobotarna inte kan agera juste mot småsparare som inte har koll på vad allt betyder.
    För mig diskvalificeras samtliga som håller på med sådant.

• Då en stor del av värdet från fondrobotbolaget är att de ombalanserar innehaven åt en, så hade jag gärna sett en fördjupning i vilken ombalanseringsstrategi de olika fondrobotarna har, hur bra de anses vara och om deras strategier följer någon forskning etc.

• Jag hade även gärna sett en fördjupning i de olika fondinnehavens valutaexponering. Det blir ju skillnad om en fondrobot har en global etf som handlas i USD, än om de har en global fond som handlas i SEK vars innehav handlas i de lokala valutorna.

• Jag hade gärna sett en fördjupning i argumentationen om hur det gått för Lysas aktieexponering det senaste året, då detta är ett återkommande ämne på forumet och jag tyckte du nämnde det väldigt snabbt i avsnittet.
    Du sa något likt att Lysa gått i princip som en globalfond och att vissa tycker att resultatet är dåligt beror troligtvis på att de jämför det hur det gått för svenska börsen som gått kring +13%. Men tidigare i avsnittet pratat om Lysas stora home bias med 20% exponering mot Sverige, så jag får inte riktigt ihop matematiken, då borde Lysa gå tydligt bättre än en globalfond då den svenska börsen gått så mycket bättre. Här hade jag gärna sett en nedbrytning för att visa varför det gått som det gått, men det kommer kanske i ett framtida avsnitt?

Ovanstående är inte egentligen klagomål utan kanske mer önskemål baserat på vad jag är intresserad av.

Slutligen, ett mycket informativt avsnitt som säkert rättade ut en del frågetecken för de som funderade på vad de olika fondrobotarna erbjuder.

7 gillningar