Jag jobbar som behovsanställd på heltid där jag tjänar ungefär brutto 45 000kr/mån. Min semesterersättning är 12,5% av min månadslön men den betalas bara ut vid ett tillfälle samma år, i maj. Nu har jag jobbat heltid från maj tills idag och skall fortsätta till nästa maj 2025. Som jag förväntar mig kommer jag ungefär få dubbla löner (månadslön+semesterersättning för ett år) nu i maj 2025, det kommer bli mycket pengar men jag är orolig över skatten jag kommer få betala. Hur ska man tänka? Kommer jag få betala jättehög skatt på den dubbla lönen i maj? Borde jag få be om att få lite semesterersättning varje månad istället? Eller borde jag göra något annat? Är tacksam för alla råd. Man vill ju komma undan med så mycket pengar och lite skatt möjligt, som det rättmätigt går.
Du har missuppfattat. Skatten beräknas per år på din totala inkomst. Du får ju inte 12 slutskattsedlar varje år. Det skatteavdrag som din arbetsgivare drar från din inkomst är bara preliminär. Du får alltså samma totala skatt oberoende om utbetalning av semesterersättning sker en eller tolv gånger per år.
Det är årtionden sedan jag fick semesterersättning per år. Då drog arbetsgivaren skatt på semesterersättningen som engångsbelopp, varför det preliminära skatteavdraget blev någorlunda rätt.
Som Nestor skriver tittar Skatteverket på helåret och bryr sig inte om enskilda månader.
Din arbetsgivare kanske drar mer skatt den månaden (30% på engångslön?) men det kan du kolla med dem.
Vill du undvika det kan du ansöka om jämkning hos Skatteverket och sedan lämna över jämkningsbeslutet till din arbetsgivare så att de kan dra rätt skatt redan från början.
Annars får du tillbaka det när du lämnat in inkomstdeklarationen för helåret till Skatteverket, alltså knappt ett år senare.
Bra tips ovan.
Värt att tänka på är att om du har kollektivavtal så kommer du få 30% pensionsavsättning på en månadslön över 50 375 (2025).
Så med ovan inlägg och detta i kombination så är den en bra bonus om allt betalas ut samtidigt ![]()