Semestertips södra Sverige | Skåne, Småland, Halland och Blekinge

Synd att man inte kan besöka Turning Torso. Vilken härlig restaurang och bar de kunde ha uppe i toppen!

Området runtomkring är ändå trevligt och värt en promenad om man ändå är i Malmö.

1 gillning

Här kommer en kort lista för Skåne & Blekinge, frå väst till öst.

• Kullabygden har många trevliga ställen, kan rekommendera köra kustvägen runt och stanna till i Arild, kullens fyr och Mölle. Gillar man vin så finns det ett antal vingårdar att besöka i området.
  • Helsingborg - Sofiero.
  • Ven, hyr cyklar och åk en runda runt ön.
  • Söderåsens nationalpark, framför allt området runt Skäralid.
  • Malmö/Lund finns mycket att kolla på, kräver nog en separat utläggning.
  • Kustvägen längs Skånes södra del.
  • Österlen, Ales stenar, stens huvud, Kivik.
  • Yngsjö havsbad.
  • Kristianstad, här kan man stå på Sveriges lägsta punkt, superspännande.
  • Wanås slott, om man gillar konst.

I Blekinge är naturen och framförallt skärgården det som är det fina.

• Skärgårdstur i Karlshamn.
  • Eriksbergs safaripark, om man gillar djur och natur.
  • Ronneby brunnspark, rätt trevlig att strosa runt i, men stan i övrigt är tyvärr inte så spännande.
  • Marinmuseum i Karlskrona, trevlig stad i övrigt.

Efter detta kan man med fördel köra vidare mot Kalmar / Öland och/eller Kosta / Orrefors.

1 gillning

Kullabygden rutt:
Börja i Vikens hamn och strosa i Gamla Viken på morgonen med alla fina korsvirkeshus. Frukost på Conditori Öresund. Kör upp mot Kullaberg. Stanna vid Krapperups slott eller varför inte en guidad tour på Kullabergs Vingård. Åk vidare och kika på Mölle, ta en kaffe och kaka på Mölle Krukmakeri om ni har tid.

Åk Italienska Vägen vidare mot Kullen. Stanna och ta kort på den fantastiska utsikten högt över havet där Kattegatt möter Öresund.

Ta lunch på Ransviks Havsveranda. Jättebra mat, trevlig personal och en av Sveriges bästa lunchutsikter. Ta ett dopp från den nybyggda bryggan, sedan en promenad runt en bit av kullahalvön.

Missa inte Josefinelust - en vik som kunde varit i Kroatien. Tumlarsafari från Kullens fyr - Sveriges små delfiner, nästan garanti på att ni får se de små krabaterna.

Middag på Kullagårdens Värdshus, eller varför inte tillbaka ner till Viken och ät på Hamnplan 9, Mavi eller Il Faro - alla bra.

Avsluta aftonen med att lägga upp en pushnotis hos Hemnet på Höganäs kommun. :wink:

3 gillningar

Vi ska också till Halland/Varberg i sommar, så jag kollade in både Lilla Napoli och Prostens pizza som det tipsats om. Båda helt fullbokade när vi är där, och det är ändå två månader kvar. Finns det några bra och barnvänliga matställen som inte behöver bokas långt i förväg som ni kan tipsa om?

Mina favoriter i Skåne är: Haväng, Brösarps backar (gillar ni vandringar så Skåneleden från Brösarp till Kivik. Missa inte skånsk äggakaka på Brösarps Gästis och fisk på Buhres i Kivik), Sveriges vackraste strand, som är Knäbäckshusen, Sydkusten med stopp vid Sandhammaren (magiskt fin strand) och Ale stenar. På västkusten finns fin vandring Rydebäck till Landskrona (och buss/tåg tillbaka) och Ven.

I Blekinge är Karlskrona en fantastiskt fin stad att turista i. Missa inte Marinmuseet och Aspö. Det går skärgårdsbåtar så man kan besöka flera platser i Skärgården. Brändaholm är pittoreskt. Min personliga favorit så här års är Lyckåleden med start vid Augerums kyrka. Kristianopel är också fint. Kalmar är en trevlig stad och slottet är sevärt. Öland är värt en egen semester.

5 gillningar

Vilka himla bra svar, ni är grymma! :bouquet:

2 gillningar

Se till att åka till Norrvikens trädgård i Båstad, så fint gröna natur med intressanta träd med fint havet utsikt . Åkte förbi helsingborg idag med tåget och deras Örestrandsbadet såg verkligen lockande ut.

2 gillningar

Öland är bäst just nu, har precis spenderat en helg i Böda på norra Öland. Vädret slog om till sommar (ca 18 grader) på lördagen och stranden är aldrig långt borta. Det är fortfarande lågsäsong, så det kan göras till ett rimligt pris, annars är det relativt dyrt.

Naturen på Öland är olik allt annat i Sverige och det finns djur överallt. Ölands södra udde är definitivt värt ett besök om du gillar fågelskådning samt säl och får.

2 gillningar

Kanske inte tillräckligt söderut men har ni vägarna förbi Karlsborg så är ju fästningen där väldigt pampig att spana in och strosa runt omkring i.

1 gillning

Det gör ont i plånboken när jag läser tipset från ChatGPT. :smile:

3 gillningar

Inte för att vara vrång, men hela Nordeuropa är väl ”bäst just nu”? :upside_down_face:

Väldigt sant! Kanske @janbolmeson bara en enda gång kan drämma till med en kortsiktig riskfri garanterad raket som tar notan…?

Ja, visst, men det finns platser utanför städerna som inte är lika dyra året runt. Vi hyrde en stuga för två med självhushåll för 700 kronor per dygn. Det kanske kan hittas billigare, men stugan var rätt i ögat, helt enkelt perfekt. 1 juni går allt upp i pris och det är inte ens högsäsong än.

På tal om Nordeuropa, om jag ville ta en tur till Nordkap så skulle jag nog vänta en månad så att jag inte skulle behöva ha vinterdäck på bilen. :wink:

1 gillning

Missa inte Österlen!

2 gillningar