“Ikano Bank och St1 som driver Shell-stationerna under varumärkeslicens i Sverige, har valt att lägga ner Shell Mastercard från och med den 1 april 2025.”
Källa:
Kortet har ju varit flitigt rekommenderat på detta forum under lång tid, även om det under åren blivit omsprunget av andra kort, inte minst från olika nisch-aktörer. Det huvudsakliga användningsområdet har då varit som ett generellt cashback-kort utan årsavgift.
Vilket/vilka kort skulle ni säga idag är bästa alternarivet för att ersätta ett avvecklat Shell MC? Jag har sett många som rekommenderar kombinationen Amex Blue Cashback + Bank Norwegian-kortet. Men det kanske finns andra/bättre förslag?
Jag använder Amex blue plus Preem Mastercard som backup.
Preem ger 0,5 % bonus och det går att få det insatt direkt som avdrag på fakturan. Gratis årsavgift. Tror inte det finns något bättre än så, tyvärr verkar glansdagarna med kreditkortsbonus vara förbi.
Jag valde Ikanos kreditkort istället för Shellkortet nu. Ingen årsavgift och lite bonus iallafall: Med Ikano Kort får du såklart alltid poäng på alla dina köp – var du än handlar. Varje krona du handlar för ger en poäng. När du kommit upp i 25 000 poäng dras 100 kr av från din nästa faktura.
Så 0,4% bonus då, säger min miniräknare. I så fall är Preem Mastercard fortfarande lite bättre med sina 0,5%, men med ett aber att man inte får bonus hos konkurrerande bensinmackar.
Jag och min fru använder Shell Mastercard för att dela på gemensamma månadsutgifter. Fördelen är att vi även har två kort knutna till samma kredit/konto utan extra kostnad. Något förslag på vettigt alternativ med extrakort utan extra kostnad?
Vi har ett Preem Mastercard med gratis extrakort. Använder det mindre och mindre dock. Webbsidan krånglar ofta, svårt att logga in. Inget Apple Pay. Används i stort sett bara till tankning eftersom vi fortfarande har en jättegammal rabatt kvar varje gång vi tankar. Användes lite för större kreditköp förut, men Klarna är så mycket smidigare så känner inte att det är värt de 0,5 % man får.
Jag hittar det inte just nu, men jag har för mig att jag någonstans såg någon påstå att man med det kortet inte kan undvika faktureringsavgift eftersom den tas ut även om man väljer e-faktura. Kanske kan det vara klokt att kolla upp det för säkerhets skull.