Duger det att signera direkt i pdf med hjälp av att rita dit min signatur och sedan lägga in textrutor för namnförtydligande och datum/ort. Jag har försökt googla men hittar inget om att det inte är godkänt och jag har även testat i ett dokument som skickades in till banken som jag fick godkänd.
Om det finns någon jurist eller annan kunnig så är jag nyfiken på att höra vad som gäller och jag tar jag gärna emot tips på andra alternativ för signering.
Jag sitter i styrelsen för en brf och arbetet blir betydligt mycket enklare om jag kan signera dokument direkt i pdf istället för att skriva ut, signera och skanna in.
Om du ska signera dokument digitalt och det ska “räknas” så ska det ske genom någon tjänst liknande DocuSign som tillhandahålls av banken i det exempel du angav här.
Precis som JesseX skriver så bör du nog använda dig av en extern tjänst (t.ex. där underskriften är kopplad till bankID) för att vara säker på att de är giltiga. Olika aktörer har som jag förstått det även olika krav på hur avancerad den digitala underskriften ska vara. Bolagsverket kräver t.ex. som minimum en avancerad elektronisk underskrift.
En avancerad elektronisk underskrift måste uppfylla vissa krav. Den ska vara unikt knuten till den som har skrivit under handlingen och personen ska kunna identifieras genom underskriften. Den avancerade elektroniska underskriften ska vara skapad på ett sådant sätt att den som har skrivit under har kontroll över underskriften. Ändringar i den avancerade elektroniska underskriften ska kunna upptäckas.
Sitter i brf och brukar också kladda en kråka via datorn på lån och utlägg, orkar inte skriva ut och hålla på. Det viktiga är att man sparar den så man ej kan redigera som nämns ovan.
Ja, det där är ju exempel på en enkel elektronisk signatur. Tror inte det har särskilt stark juridisk status men så länge det inte är ett krav så fungerar det ju