Signera dokument i PDF

Hej!

Duger det att signera direkt i pdf med hjälp av att rita dit min signatur och sedan lägga in textrutor för namnförtydligande och datum/ort. Jag har försökt googla men hittar inget om att det inte är godkänt och jag har även testat i ett dokument som skickades in till banken som jag fick godkänd.

Om det finns någon jurist eller annan kunnig så är jag nyfiken på att höra vad som gäller och jag tar jag gärna emot tips på andra alternativ för signering.

Jag sitter i styrelsen för en brf och arbetet blir betydligt mycket enklare om jag kan signera dokument direkt i pdf istället för att skriva ut, signera och skanna in.

Om du ska signera dokument digitalt och det ska “räknas” så ska det ske genom någon tjänst liknande DocuSign som tillhandahålls av banken i det exempel du angav här.

2 gillningar

Precis som JesseX skriver så bör du nog använda dig av en extern tjänst (t.ex. där underskriften är kopplad till bankID) för att vara säker på att de är giltiga. Olika aktörer har som jag förstått det även olika krav på hur avancerad den digitala underskriften ska vara. Bolagsverket kräver t.ex. som minimum en avancerad elektronisk underskrift.

En avancerad elektronisk underskrift måste uppfylla vissa krav. Den ska vara unikt knuten till den som har skrivit under handlingen och personen ska kunna identifieras genom underskriften. Den avancerade elektroniska underskriften ska vara skapad på ett sådant sätt att den som har skrivit under har kontroll över underskriften. Ändringar i den avancerade elektroniska underskriften ska kunna upptäckas.

1 gillning

Jag gör så här:

1. Signera ett papper med din signatur
  2. Scanna/Fota detta papper så det blir en digital kopia du har på datorn
  3. I ett bildredigeringsprogram av något slag, eller “Print Screen”-funktionen funkar med, klipp ut och spara din signatur som en bild-fil på datorn
  4. Använd denna bild på signaturen och lägg in i dokumentet du vill signera
  5. I din PDF, “skriv ut” (Print) till en fil (“Microsoft Print to PDF” brukar det heta)

Då har du en digital kopia sparad på datorn med din signatur men ser ut som ett inscannat papper med en handskriven signatur!

1 gillning

Sitter i brf och brukar också kladda en kråka via datorn på lån och utlägg, orkar inte skriva ut och hålla på. Det viktiga är att man sparar den så man ej kan redigera som nämns ovan.

1 gillning

Ja, det där är ju exempel på en enkel elektronisk signatur. Tror inte det har särskilt stark juridisk status men så länge det inte är ett krav så fungerar det ju :slight_smile:

1 gillning

Tack för era svar! :blush::heart:

Förr erbjöd Kivra digital signering med BankID utan kostnad.

På nästa nivå kan man använda Visma Addo där man kan betala per styck signaturer (man köper krediter).

I nästa steg är det DocuSign, Scrive eller liknande som gäller.

1 gillning

Jag använder Acrobat Pro när jag behöver en signatur.
Känns som att de har koll på juridiken. Det har inte jag.

1 gillning