Hej!
Här kommer världens minsta problem, men som jag ändå är nyfiken på vad ni tänker kring:
Jag är 28 år gammal, högutbildad och har ingen namnteckning. Det är förstås inget som egentligen får några märkbara konsekvenser, men jag tycker ändå att det är pinsamt när jag måste signera ett dokument inför någon annan. I tjänsten behöver jag också ofta signera olika brev och dokument som ska skickas.
När jag säger “ingen” namnteckning menar jag att jag växlar mellan olika sätt att signera och att jag inte för mitt liv kan åstadkomma något som liknar en vuxen persons namnteckning. Jag har testat följande strategier:
- Texta mitt namn med min vanliga handstil. Är det sätt som jag känner mest kontroll över - då vet jag hur resultatet blir. Men ser förstås barnsligt och avvikande ut.
- Skriva mitt namn på slarvigt jag kan. Blir aldrig på samma sätt och brukar inte se snyggt ut. Mer som att ett barn skrivit det.
- Skriva första bokstaven i mitt för-och efternamn men sen göra typ ett “vågigt streck”. Blir ibland hyfsat snyggt, men kan se ut på många olika sätt. Får ofta inte riktigt till det, då ser det mer ut som en ritad linje. Har svårt att kontrollera hur långt och vågigt strecket blir och hur runda/spetsiga vågorna blir. Förstår inte hur jag ska göra ett “streck” som trovärdigt representerar mitt namn.
Jag har alltid varit dålig på sådant som har med finmotorik att göra. Vi fick visserligen öva på skrivstil i låg-och mellanstadiet men jag upplevde det som otroligt tråkigt, oviktigt samt totalt omöjligt. Det var helt klart överkurs för mig, som under mellanstadiet mest fick jobba med att hålla mina bokstäver på samma rad (mina lärare uttryckte det som att de “dansade disco”).
Jag har idag överlag svårt att rita sådant mina händer inte är vana vid. Det är som att jag inte riktigt styr dem. Jag har också svårt att visualisera och även om jag kan visualisera finns det liksom ingen länk mellan “min inre bild” och det jag kan skapa på pappret. Jag kan inte se hur jag ska röra pennan så det blir rätt. Jag har en inre, lite suddig bild av hur en rimlig namnteckning med mitt namn skulle kunna se ut, men att översätta det till på papper känns omöjligt.
Jag vet att en namnteckning inte behöver vara snirklig och inte heller likna mitt namn, men jag vill så gärna kunna skapa något som ser ut som en vuxen, rimlig namnteckning och som också blir hyfsat likadan varje gång jag gör den.
Mina frågor till er:
- Någon som känner igen sig?
- Kan det bli ett problem om ens namnteckning skiljer sig avsevärt åt på olika ID-handlingar och juridiska dokument?
- Vad tänker ni om vuxna människor som textar sina namn när de signerar? Finns det andra typer av namnteckningar ni reagerar på?
- Hur skulle ni råda mig gå tillväga för att få en namnteckning jag har tillräckligt mycket kontroll över för att återskapa gång på gång?