Kontobevis, standard?

Vi ska överföra lite pengar (ca 35000 EUR) utomlands och vår bank (LF) vill ha ett kontobevis för att få reda på att mottagaren som vi skrivit in i beställningsblanketten (min frus mamma) är den som vi säger att den är.

Min fru vet inte ens vad “kontobevis” är på hennes modersmål och mottagaren pratar inte engelska. Jag har försökt googla i frågan och det verkar väldigt luddigt exakt vad ett “kontobevis” är. Någon säger att man bara kan ta en screenshot från internetbankens kontosida (som går att ändra lite hur man vill med F12 eller Photoshop. Någon annan skriver att det räcker med kontoutdrag, där ser man datum för transaktioner, kontoinnehavarens namn, kontonummer.

Vad är det egentligen man vill ha? Vår egen bank har tyvärr varit allt annat än hjälpsamma i frågan, vilket är väldigt ovanligt. Det är någon annan person som handlägger denna utlandsbetalningen jämfört med vår ordinarie hjälpsamme bankman som hjälper till med allt annat.

/Förvirrad

1 gillning

Ett kontobevis är ett särskilt intyg som banken skriver för att intyga att en viss person är kund i banken och har ett angivet konto. Det verkar som att “Proof of account” är det uttryckt som används på engelska.

Det är möjligt att det ibland duger med skärmdumpar eller andra kontoutdrag, men det är inte det som vanligtvis avses med kontobevis.

2 gillningar

Hej, har erfarenhet inom bank (dock inte LF) och pysslat lite med bl.a utlandsbetalningar.

Anledningen varför banker begär in kontobevis är som du säger för att säkerställa mottagaren då den även har ansvar till att det går till rätt person. Sen är det ju såklart så att många länder - de flesta utanför Europa (men även ett antal inom) är associerade med någon form av risk avseende vad pengarna faktiskt skulle kunna gå till i värsta fall. Man vill minimera risk för pengatvätt, terrorismfinansiering osv. enligt lag.

Normalt räcker det med ett intyg på IBAN (Kontonummer) + BIC/Swift (”Bankens Kommunikationskod”) där även namn och eventuellt pnr/social security/liknande framgår.

Skulle rekommendera att, om internetbank eller liknande inte finns, eller om man ej förstår vad som ska framgå, är att helt enkelt besöka sitt bankkontor och berätta att man ska motta pengar från Sverige, då får man rätt bankuppgifter att tillhandahålla svensk bank.
Då brukar banken i utlandet även kunna intyga/stämpla denna handling vilket ger betalande bank starkare underlag.

Såklart kan jag inte lova hur andra banker arbetar, men detta är ett perspektiv. :slight_smile:

2 gillningar

Jag förstår verkligen inte hur någon kan lita på en skärmdump…

Går det lika bra att rita en bild och visa?

Edit

Nu menar jag inte anställda på banker, utan bankernas riktlinjer.

Ja du, original är såklart önskvärt, men handlar ju om en helhetsbedömning. Är mottagaren i land där risken bedöms väldigt hög så är det ju naturligt hårdare krav.

Samtidigt - är mottagaren i närheten med snarlika system och andra omständigheter tyder på att det är OK, är det en annan situation.

Edit: Sen är det även så att om inte mottagarens namn matchar med bankuppgifterna, ska betalning returneras av mottagande bank.

Förstår inte fråga, vad gör en skärmdump mer eller mindre tillförlitlig än ett papper som du också själv kan producera i din källare?

Vi har förfalskad dokument sen vi uppfann pappret och ett digitalt exemplar gör ju ingen större skillnad.

Tycker inte att ett dokument är bättre heller, det måste ju vara något som går att verifiera.

Tänk på att de som granskar den här typen av ärenden ibland är antingen djupt otekniska (kan inte ens tänka sig att det går att göra så…) eller inte bryr sig (så mycket som de borde göra). Eller både och. Det är inte för inte som social ingenjörskonst är bland de bättre och enklare sätten att tränga sig in i system.

Jag har kommit väldigt långt i alla möjliga sammanhang med print screens. Det är värt ett försök - det värsta som händer är att de säger “nej, du behöver ett annat bevis”.

1 gillning