Sista dagen på 2021 - Vad är du tacksam för?

Efter (ännu) ett på många sätt småtrist Covid-år med inställt kulturliv är jag tacksam att rikatillsammans fick mig att våga gå all in på Lysa för precis ett år sedan. Ekonomiskt och känslomässigt har det varit fantastiskt. Har kunnat spara massor varje månad och såhär vid årsskiftet kan jag konstatera att jag “fått” en extra årslön i ren avkastning. Ofattbart för mig som är relativt novis på detta.

Förutom detta ekonomiska är jag även tacksam för att jag skaffat en ny hobby som även genererat nya vänner. Riktigt kul att träffa denna lilla grupp en gång i veckan och försvinna iväg i en gemensam bubbla!

Ser fram emot att fortsätta på den inslagna vägen nästa år, och hoppas få använda de teater- och konsertbiljetter som ligger pinnade överst i min inkorg…

5 gillningar

Tack för de fina orden! Väldigt roligt att ha hittat hit så stort tack för att du pushade hit mig!

Vi på Småspararguiden satsar ju mycket på att hålla det vi skriver hyggligt kort och enkelt vilket är en rolig utmaning, men det är också väldigt roligt att få diskutera de nördiga detaljerna ibland. Och det får jag verkligen här :slight_smile: Jag är imponerad av både engagemanget och kompetensnivån här.

6 gillningar

Jag är tacksam för att jag överhuvudtaget är vid liv, och därtill förhållandevis frisk. Ingen självklarhet i övre medelåldern.

8 gillningar

Stort tack @janbolmeson för att du finns och är en del i mitt liv, och jag lovar:

det glädjer även mig att hänga här!

Har ägnat de senaste fem timmarna åt att formulera min reflektion över 2021, och det finns mycket jag är tacksam för, som synes där.

Specifikt vill jag lyfta fram relationer, faktiskt. Att ha så många goda och nära relationer som jag har, det gör mitt liv enormt rikt, och det är inget jag tar för givet. Under 2022 ser jag fram emot lite mer fysiska samkväm med goda vänner, då merparten av dem har varit online under 2021 och jag börjar få brist på “kram-energi”. :heart:

Och, inser jag när jag skriver detta, det slår mig att min goda relation med mig själv nog är en av de saker jag är allra mest tacksam för. Jämfört med hur illa jag tyckt om mig själv och vilken enorm skillnad det gör att leva livet som jag och älska det, DET är fantastiskt!

Önskar alla här ett gott nytt år och ser fram emot mer häng på forumet under 2022!

:fireworks:

16 gillningar

@janbolmeson stort tack för de fina orden!

Jag är väldigt tacksam för alla råd och tips från er och alla här på forumet så att vår ekonomi är mycket starkare än för en 4-5 år sedan. Dock, av olika anledningar har jag valt att inte längre skriva här, men jag läser er andra med nöje :slight_smile: Detta är sannolikt mitt sista inlägg på ett bra tag åtminstone.

Jag är tacksam för att min fru fortfarande vill hänga med mig efter så många år, och stolt över att hon lyckats få ett jobb som gör att vi återigen flyttat utomlands. Spännande och kul!

Jag är också tacksam för den tid jag fick med min bror före han gick bort. RIP! Livet går vidare, precis som han ville.

Jag är stolt över att jag efter sju sorger och åtta bedrövelse till slut lyckades flytta min asdyra icke-kollektivavtalade pension från SPP till en lösning utan varesig kapital- eller årsavgift samt med ett helt OK urval av billiga fonder. Bara detta är i sig värt att fira rejält på Nyårsafton!

Däremot är jag jäkligt trött på Corona, där vi nu bestämt att börja leva precis som förr. Bära eller brista! Jag önskar att alla som kan vaccinera sig gör så. Det är inte allting man vill, men ibland måste man för allas bästa. Ungefär som att det inte är ett val att betala skatt, följa trafikregler och andra lagar. Inte utan konsekvenser åtminstone :slight_smile:

Önskar alla ett glatt, hälsosamt och framgångsrikt 2022! :tada::champagne::clinking_glasses:

5 gillningar

Min mamma har kol och min pappa har dåligt hjärta.
Men de lever fortfarande och har ett skapligt liv om än med vissa begränsningar, och kan förhoppningsvis göra så ett antal år framöver.
Jag upplever att deras högsta önskan är att jag finns till och har det bra. De borde tänka mer på sig själva men svårt för mig att göra något åt…
Jag är nöjd och försöker förklara det för dem varje gång tillfälle ges.

Nöjer mig med att nämna tacksamheten till föräldrarna då alla icke levande ting spelar i en mycket lägre dvision och förtjänar inte att nämnas i samma inlägg.

2 gillningar

Egentligen var 2021 (liksom stor del av 2020) ett ganska dåligt år för mig om jag tänker efter. Jag jobbade mycket fram till september och sedan var föräldraledig. Jättekul tänker många, men det måste verkligen vara något fel på mig. Det var få dagar jag njöt av under året. Att jobba mycket och samtidigt ha 1-årigt barn hemma gjorde att jag mer eller mindre slutade njuta av saker och ting i mitt liv för att jag saknade energi helt enkelt. Misstänker att jag var på gränsen att bli utmattad. Inte minst för att jag stressar mig mycket för hushållets ekonomi. Det är inte så att vi har problem men jag känner aldrig att vi är trygga i det. Jag underskattade verkligen hur mycket inkomst man tappar som föräldraledig. Och det spelar verkligen roll när man är ung, inte samlat mycket sparkapital och lever med små marginaler. Men jag har bättre koll på utgifter och hushållets ekonomi nu. Nu till de positiva saker:

Jag är främförallt tacksam för att alla i familjen/släkten är friska och för att jag kom igång med sparandet och investering på börsen under året.

1 gillning

Är tacksam att jag var lyckligt lottad och hade istortsett optimala förutsättningar för att leva i en pandemivärld. Fint och stort hus, möjlighet att jobba hemma, Frisk och nu vaccinerad, god ekonomi med lön som fortsatte rulla in, bra utomhusmiljöer att träna och träffas. Lyckades t.o.m. klämma in en utlandsresa när smittoläget var som ljusast.
Enda negativa var mkt VAB - samtidigt bra att vara småbarnsförälder i en pandemi då det antagligen ändå inte blivit några jorden runt-resor.

Lider med ensamma, sjuka, äldre, permitterade och andra som drabbats hårt. För att inte tala om de i andra länder. Och stort tack till alla inom vårdyrken!

3 gillningar

2022 börjar vi med 100% Avanza Global :joy::tada:. Hoppas att jag kan avsluta året med samma global indexfond :grin::joy::+1::tada:. Håller tummarna :grin::+1:. Ibland vet jag inte ens själv vilken global indexfond har jag i portföljen :smiling_face_with_three_hearts:!

3 gillningar

Jag är tacksam för att vi väntar vårt första barn och över alla i min familj som fortfarande finns med.

Jag är också tacksam för att jag sagt upp ett uppdrag som sugit för mycket energi.

Är också tacksam för att jag läst mycket på forumet och lyssnat på @janbolmeson och @carolinebolmeson vad gäller många olika ämnen. Särskilt gällande mjuka värden i livet. Tack så mycket till er, ni har hjälpt till att förändra mina tänkesätt!

4 gillningar

I november blev jag sjukskriven pga en handskada. Det triggade en hel del tankar kring ekonomi. Jag började läsa kring filosofin här, ta tag i fondallokering i mina tjänstepensioner. Öka sparandet och tänka om kring fondsval för att bli mer indexnära.

Jag är nog för gammal för en riktig fire, och med 3 barn hemma är utgifterna höga även om vi trimmar. Men allt sammantaget har min sjukskrivning antagligen varit en riktigt bra affär på lång sikt. Den har även gett mig lite nya perspektiv och ett nytt lugn i vardagen.

Jag hade helst haft min olycka ogjord, men den tvingade ledigheten och effekterna från den är jag väldigt tacksam för!

6 gillningar

Tacksam över min familj och vänner och jag hoppas att alla får fortsätta ha hälsan, vara lyckliga och ha framgång - hur än de definierar den!

Jag är även väldigt tacksam för att jag föddes med förutsättningarna till att skapa ett gott liv åt mig själv och andra när det gäller arv och miljö. Vi hade inte mycket pengar när jag växte upp, men det fanns en trygghet och kärlek från mina föräldrar som på något sätt gjorde att det var självklart för mig att jag skulle kunna göra vad jag ville med mitt liv. Jag hoppas att min mamma, som gick bort alldeles för tidigt, ser ner och ser hur bra det gått för hennes barn (och barnbarn hon aldrig fick se).

När det gäller stolthet så är det svårare men en bra push att tvinga sig fundera på vad man faktiskt har gjort bra…!

Jag är stolt över hur jag (nästan :grinning:) alltid försöker hjälpa andra efter bästa förmåga, och att jag i en första interaktion alltid är vänlig, öppen och behandlar andra med respekt.

Jag är även stolt över hur jag relativt sent i min karriär lämnade ett liv som anställd, och hur jag under de senaste fem åren har byggt ett företag tillsammans med mitt team som vuxit varje år och i princip dubblats under 2021 och där vi nu har en organisation med ca 30 anställda runt om i Asien och Sydafrika.

Under 2022 ska jag försöka bli bättre på att ta vara på mig själv när det gäller hälsan (imponerad av @janbolmeson som genomfört sitt 16w program - och sedan inte trillat av vagnen!). Jag ska även göra mitt bästa för att ha större tålamod med mina medmänniskor, min familj och mig själv i stort som smått!

3 gillningar

Jag är tacksam att jag fick ett meddelande från en tjej 299 dagar sedan och jag valde att försöka.
Hon är nu min partner och vi bor i ett litet gårdshus i Uppsala där jag fått jobb efter min kandidatexamen i biomedicin.

Livet går upp och ner, för alla.

6 gillningar

Det mesta har varit intressant och lärorikt.
Gillar grundavsnitten och balansering av hinkar. Dessutom allt annat. Men vill att du bjuder in Farbror fri till ett avsnitt för balansen
Kring diskussionen Fire.
Diskussioner kring investeringar var mycket bra

2 gillningar

TACK alla på forumet/communityt för alla fantastiska inspel och en enorm kollektiv kunskapsbank :+1:

6 gillningar

Jag är tacksam över att jag fått vaccinera mig mot Corona. Att jag inte blivit sjukskriven trots stundtals ohemult mycket jourande (pga covid). Att jag fått behålla både sambon och hunden levande och friska samt att jag kommit in på en rolig högskolekurs till våren. Något jag inte vågat ge mig på om det inte hade varit för något Jan sa i något avsnitt om att man (för att undvika utmattning) kanske inte bara ska sträva efter att dra ner på det som tar energi utan lägga till sådant som ger typ… :blush:

3 gillningar

Oerhört tacksam över min fru som är min moraliska kompass (vilken jag tyvärr alltför ofta missar att följa) och som varje dag står ut med mig och mina tillkortakommanden. Denna tacksamhet gäller ju dock inte bara för 2021 utan har gällt snart i 30 år :smiling_face_with_three_hearts:

5 gillningar

Privat: jag är stolt över att jag har tagit tag i min hälsa. Har massor av ”besök” som jag skjutit på tex tandläkare, läkare, optiker etc. I början av 2021 så skrev jag en lista över alla hälso-relaterade besök som jag behövde göra. Sen bokade jag in dem och bockade av dem en efter en. Mycket nöjd :blush:

Ekonomi: jag är inte bra på löneförhandling, men jag jobbade mycket på den biten och lyckades få upp lönen med 10% (utan att byta jobb). Mycket glad för det

6 gillningar

Vad glad jag blev över att läsa detta. Skitbra jobbat på båda fronterna!

1 gillning

Jag är mest tacksam för att jag och min fru lyckades genomföra vårt bröllop och hann med en semester till Grekland innan covid kom tillbaka :smiley:

Rent ekonomiskt är jag glad över att året har rullat på bra i rätt riktning för mig och min familj. Lite bättre på alla plan än förra året, och det ska jag delvis tacka RiksTillsammans och forumet för.

Och på tal om forumet så känns det just nu som jag lär mig dubbelt så mycket här som från podden. Så det får jag nog tacka alla andra här för, känner er duktiga och pålästa :slightly_smiling_face:

3 gillningar