Sjukersättning. Spara

Får ut 13500 i sjukersättning sparar minst 4000 kr oftast 6 tusen i månaden. Ska försöka spara 6500 från och med denna månad. Är det bra? Tänkte lägga det på LYSA

Hyran ligger på 2000. Har kvar 2000 efter alla fasta kostnader

I din situation om du vill spara så aggresivt. Hade jag haft ett automatiskt utag på 2-3% som ska vara till just att unna sig saker för.

3 procent av 13500 är 400 kr hur ska jag leva på det?

Har 3 månads löner som buffert

1 gillning

Nä menade inte så.

Lysa har ett automatiskt utag på summa eller procent.

Tex 4% delat på 12 månader.

Så på 100 000 får du ut 4 000 tex.
1 miljon så får du 40 000 osv.

Såklart i böjan blir det ju inte mycket mer än hjälp och betala netflix tex

Att spara 4-6 tusen per månad av en ersättning på 13500 kr får ses som en bragd. Var nöjd med det och gör något som du mår bra på med 500 lappen du funderar på att ändra. Strongt av dig med din situation. :heart:

3 gillningar

Notera att privat egendom över 100 000 börjar räknas som inkomst, som minskar din inkomst med ett visst procenttal.

Gäller det även bostadsrätt.

För vad jag hört så är sjukersättning arbetsgrundat.

Jag gissar att det gäller pengar på kontot, inte egendom som bostad.

Ens tillgångar i kapital, påverkar bara om man har bostadstillägg. Har man höga bostadskostnader, så kan man få bostadstillägg, även med tillgångar över 100 000kr, men över det, så räknas det delvis som årsinkomst. Försäkringskassan har en ok guide på deras hemsida, för att se hur olika aspekter av ens ekonomi påverkar bostadstillägget.

Sjukersättning har man rätt till oavsett tillgångar. Bara man har fastställt att man har begränsad arbetsförmåga.

5 gillningar

Sjukersättningen i sig minskar inte om man har mycket kapital. Bostadstillägget gör det dock om man är berättigad till det, vilket alla inte är.
Sjukersättningen är en ersättning för om man blir sjuk och inte kan arbeta,ungefär som om man hade tecknat en sådan försäkring hos ett privat försäkringsbolag. Det är alltså i grunden en försäkring för om man tappar förmågan att skaffa förvärvsinkomst.
Bostadstillägget är ett bidrag och det påverkas om man har pengar på samma sätt som att man inte kan få försörjningsstöd om man har egna tillgångar eller inkomst som täcker levnadskostnaderna.

1 gillning

Att inte avanza eller nordnet har ett automatiskt uttag av ditt kapital är väldigt konstigt, detta är nog väldigt efterfrågat egentligen

1 gillning

Är nog mycket svårare att ha på tex avanza eftersom man köper fonder och aktier separat. Skulle behöva knyta det individuellt till varje innehav. Eller betala någon som gör det manuellt

Bra inspel Melwa, tack!

1 gillning

Aha det är så det funkar, trodde taket även gällde dem som inte har bostadstillägg, bra inspel, tack för infon!!!

1 gillning

Vad sparar du till? …
Om du tänker att pengarna skall förgylla din normala pensionsperiod efter riktåldern under längre tid tänker man ofta på något som inte fungerar som man tror i praktiken för de flesta.
Mediansvenskens pension (faktiskt typ 65% av alla numera) är sådan att man får behovsbeprövade tillägg som minskas eller förvinner helt om man har sparpengar klart över 100.000 Sek.
För många som tjänat högst halvbra eller jobbat deltid större delen av livet kan dom olika behovsprövade tilläggen numera vara 1,5+ Miljoner netto under en 20 årig pensionsperiod.
Ofta får man bättre nytta av sina sparpengar om man gör ex något alternativt med dom enligt nedan.

• Man köper ett trevligt boende man uppskattar för sparpengarna där man skriver sig. Räknas inte som förmögenhet. Du kan få ex bostadstillägg.
    Kanske mest “nytta” om man vill lämna arv till efterlevande dom får loss dom när du dör.
  • Man slutar arbeta innan riktåldern och använder sparpengarna att leva på fram till riktåldern.
  • Man ger bort pengar till ex barn eller barnbarn innan riktåldern.
  • Man spenderar sparpengarna på sånt man tycker är kul under några kul år som nybliven pensionär , Långa trevliga resor till varm plats kanske och annat kul.
1 gillning

Bara för att ens sparande är över 100 000kr, så får man inte 0 i bostadstillägg. Beror också på ens beskattade inkomster och hur höga ens boendekostnader är.

Sen vet ingen hur våra trygghetssystem ser ut när det är dags att gå i pension, kanske finns inte bostadstillägg som det ser ut idag, kvar. Då sitter man där, utan ett kapital som skulle kunnat göra vardagen ok.

Nu vet jag inte TS diagnoser, men tror få med full sjukersättning har orken att åka på långa semesterresor när man blir äldre. Snarare har man troligen ett ökat behov av anpassat boende och inhyrd hjälp.

Men spara till ett boende kan vara rimligt, men det är svårt för oss med sjukersättning att få bostadslån. Så man får då spara ihop till större delen av köpet själv.

1 gillning

Jag vet Melva. Alla detaljer finns inte i det jag skrev.
Vill få folk att stanna upp och tänka efter hur dom tänkt och kolla upp reglerna för sin egen situation.
Många har vilket är mycket förståeligt inte en susning om att deras med möda och försakelse sparade 1+ miljon kanske i många fall knappt kommer att märkas i plånboken om dom pytsar ut den för att förgylla sin pensionsperiod efter riktåldern under en lång period.
Jag håller med om att vi inte vet hur regelverket ser ut framöver.
Två val finns rimligen om man vill förändra.
1 Dom med låg pension får det sämre med mindre bidrag för att ge mer skillnad mellan de som arbetat ihop mycket och den som arbetat ihop lite.
2 Man höjer pensionerna relativt sett för dom som arbetat ihop hyfsat. Troligen via större avsättning till pensionerna i % när man arbetar.

Variant 1 skulle hjälpa TS att undvika fattigt liv som pensionär med sina sparade pengar. Men reglerna nu har effekten jag pekar på.

Men att ha en viss mängd kapital kan vara helt ok, vissa får det att låta som att man straffas om man har sparat 101 000kr. Jag får bostadstillägg idag, trots att jag har över gränsen. För min inkomst är låg och hyran är hög.

Har själv kollat min prognos, kommer få svårt att klara mig på garantipension, även om jag får fullt bostadstillägg. Så som jag skrev tidigare i tråden, kika på FK guide och räkna på det.

Sen tycker jag TS sparkvot är oerhört hög, men det beror troligen på att de låga boendekostnaderna ger det utrymmet. Men kan hända att det är en tidsbegränsad lösning. Då är det troligen skönt att ha en bra pengamaskin igång, om marginalerna blir mindre i framtiden.

1 gillning