Spara sjukersättning och bostadstillägg

får 16700 i månaden och tänkte spara 7000 eller minst 6500 kr är det bra?

2 gillningar

Hej.

Det är omöjligt att svara på utan mer information.

Vad har du för fasta utgifter? Boendekostnader, matkostnader och andra återkommande utgifter.

Vad sparar du till?

När behöver du ha pengarna du sparar?

Har du tänkt investera i fonder, aktier eller lägga pengarna på ett sparkonto med ränta?

2 gillningar

Det kanske inte är tillräckligt för ditt mål men det är naturligtvis en väldigt bra och imponerande summa att kunna spara med den inkomsten. Rent generellt med levnadskostnad på 10000 så blir ju 6000 sparat varje månad väldigt mycket ganska snabbt relativt levnadsstandarden.
Något att tänka på är att bostadstillägget relativt snabbt kommer minska och tillslut försvinna om du kan spara de summorna varje månad.

1 gillning

bostadstillägget minskar med typ 300 400 kr när man har över 100 tusen sen när man kommer upp några hundra tusen så minskar det med typ 1000 kr. läst om det trodde ochså de skulle minskas rejält med bostadstillägg men så farligt är det inte. även fast man har 500 tusen så får man typ 2-3 tusen i bostadstillägg istället för 5 6 tusen.

3 gillningar

5700 hyra. mat 1800 kr. och lite till efter alla kostnader är räknade så har jag 8300 kr kvar. sparar till flytt till annat land om 10-15 år. tänker spara i fonder 10-15 år till.

1 gillning

Då bör det gå bra.

Sparar själv cirka 12% av mina inkomster, har 100% sjukersättning också, sparar till pension. Men sparar undan mitt lilla bostadstillägg på ett sparkonto, då jag är orolig för att FK räknat fel. Har hänt förr.

Men märker du att det blir tufft att leva på din sparkvot, så går det anpassa i framtiden. :blush:

2 gillningar