Ska 18-åringen sälja fonden för att spara i ISK?

Hej .
Min bonusson har just fyllt 18 år och vi klurar på vad som är bäst att göra med tanke på att man får ha upp till 300.000 kr skattefritt i ISK. Han har en fond i Handelsbanken som han haft sen han var liten där det nu ser ut så här:

Handelsbanken Global Tema (A1 SEK), förvaltningsavgift 1,69%
Anskaffningsvärde: 21.195 kr
Marknadsvärde: 101.793 kr
Utveckling 380%, 80.560 kr

Han har skaffat ett ISK-konto i Avanza där han har börjat spara i fonder.

Vad är er råd?
Ska han ta smällen nu och skatta för vinsten och istället investera på ISK i t ex Avanza global
Det är väl dumt att ha kvar pengarna i Handelsbankens fond med hög avgift?
Tack på förhand

1 gillning

Hej!

Ja, jag tycker han ska sälja fonden. Den främsta anledning är dock inte bytet till ISK utan mycket riktigt den mycket höga avgiften.

Hade det varit en bättre fond hade en möjlighet varit att ha kvar den på depå och starta ett nytt sparande på ISK.

Förslagsvis byts den mot någon av indexfonderna som rekommenderas här i forumet.

3 gillningar

Tack för svar, jag tänkte att det var så men skönt att få det bekräftat.

1 gillning

Kan slå ett till slag för klarhetens skull att han absolut bör sälja. Folk här diskuterar om det är värt att byta fond för att gå från 0,21% i avgift till 0,20%. 1,69% är ett rån, bokstavligt talat. Likställt med företag som lurar folk att skaffa SMS-lån.

Sälj sälj sälj! :slight_smile:

2 gillningar

Ja, som en tumregel kan man säga att det är värt att sälja en fond på AF som nått upp till schablonskattenivå (5x värdeutveckling) om fondavgiften är ett större rån än ISK-skatten. Har den inte nått upp till den nivån kan det vara värt att sälja även vid mindre rån än så.

2 gillningar

Tack för svar, fonden är nu såld :slight_smile:

4 gillningar