Jag undrar om det bör vara skillnad i fonder mellan de jag har i tjänstepension och de jag sparar i privat. Finns några guidelines här? Jag har satt ihop nedan portfölj utefter vad jag läst här på sidan och i forumet för tjänstepensionen. Ge gärna feedback på valet av fonder också
(Är ingen ekonomirådgivare) Men jag ser ingen anledning att köra olika portföljer på privat respektive tjänstepension i alla fall. Beroende på hur långt du har kvar till att du ska börja ta ut pension hade jag sett över storleken på räntedelen, är det mer än 10 år kvar hade mitt förslag varit att istället investera dom i LF Global. Lycka till!
Det finns en sak man kan fundera kring angående sitt penssionsparande. Jag har möjlighet att investera i amerikanska småbolag till en avgift på 0.23% vilket är betydligt lägre än till exempel Handelsbanken Gl med en avgift på 0.6%.
För PPM så finns det ju en fond som är unik (AP7 Såfa) som är en väldigt bra fond som inte går att investera i privat.
Jag har därför valt att övervikta globala fonder i min pension och övervikta svenska fonder i mitt privata sparande.
Det är över 30 år till pensionen så ett bra tag kvar Okej ska fundera på att flytta räntedelen och ta lite högre risk, kanske minska ner den till 5% åtminstone. Har en stor tilltro till Asien och Tech de närmsta 10-15 åren så kanske kan skjuta in mer i Asien/Kina eller lägga till någon teknikfond (Swedbank Robur Ny Teknik). Behöver man oroa sig lite för Dollarns utvecklingar i samband med val av globalfond? Tänker ifall det kan vara värt att vikta sin LF global med SPP Aktiefond Global A (för ännu mer Asien) och köra 50/50? Läst i forumet att vissa kör denna kombination, men kanske inte för att ta framtida dollarkurs i beaktning.
@Daniel_Nilsson Hmm har inte så bra koll på PPM etc. Vet att rekommendationen sagt att man ska köra på AP7 Såfa och det är den jag har när jag kollar på pensionsmyndighetens sida (100%). Menar du att du ligger tyngre i globalfonder i tjänstepensionen och PPM och mer svenska fonder privat?
Japp, jag har 100% icke-svenska fonder i min pension: AP7 SÅFA (PPM), LF global indexnära då jag är knuten till LF med en viss del av min tjänstepension, Handelsbanken Amerika Småbolag Tema med resterande del av tjänstepension då jag får rabatt så avgiften för denna bara är 0.23%.
I min vanliga portfölj så har jag ca 40% Svenska fonder.
Nu när jag läst lite mer så funderar jag inte på om det är lägligt att vikta bort lite från globalfonder med hög dollarexponering för att istället vikta över på Asien och Sverigefonder. Har någon tankar kring ifall det är en bra stategi? Läst flera analyser om att dollarn är påväg neråt, och att kronan kommer stärkas mot dollarn. Vet att valutaspekulationer är något man ofta hör är komplicerat och bör undvikas, men får en känsla av att det i detta fall är en riskminimering. 65% viktat mot LF globalfond i ett läge där dollarn är påväg neråt kanske är en högre risk än man tror?
Personligen anser jag att valutaexponeringen är viktigare att kolla på än den geografiska fördelningen. Jag försöker hålla mig jämnt fördelad mellan valutorna SEK, USD och Euro. Sedan beror det på om du har andra investeringar till exempel bankkonto (SEK), långa räntor (Euro) och guld (Euro). Det här är något som jag känner inte många bryr sig om. För mig är en stor anledning till varför jag väljer globalfonder att få en högre exponering mot dollarn eftersom jag har ca 50% SEK i min privata portfölj (men det jämnar ut sig med min pensionsportfölj).
Om jag fick välja fritt skulle jag nog ha en exponering typ: 35% SEK, 35% dollar 30% Euro vilket är mitt riktmärke.
Men har du 10% bankkonto så väger det upp en del, men jag skulle personligen försöka undvika att gå över 50% av en enskild valuta.
Tack för input! Hur vet man vilka fonder som är exponerade mot vilka valutor exakt? Jag ser ju att LF Global har majoriteteten amerikanska bolag så antagandet är väl att den är USD tung. Men hur vet man vilka valutor en fond exponeras mot för t.ex. SPP Aktiefond Global A? Har faktiskt tänkt att vikta ner min LF global till en möjligtvis då SPP Aktiefond Global A om nu den viktar mindre mot USD.
Inte helt lätt att veta. Men generellt är fonder med 100% svenska aktier i SEK globalfonder brukar vara dollar. När det gäller guld/ränteinvesteringar får man nog kolla vilken valuta fonden specificerat.
Forskningen säger väl att man ska diversifiera så brett som möjligt på alla ledder så borde väl även inkludera valuta? Men jag har heller inte sett så många som brytt sig om detta, men då och då dyker det upp en tråd om det. Personligen anser jag som sagt att det har större effekt på en fonds korrelation/avkastning om den är i SEK eller dollar jämfört med om det är en Svensk eller Amerikansk fond (dock följer ju ofta dessa hand i hand). Detta blir ännu mera tydligt för räntefonder. Historiskt har stora etablerade valutor (främst dollarn) hållit emot en krasch bättre än små valutor (som SEK).
Något att fundera över är också varför det finns så gott om valutahedgade fonder om valutan inte var av intresse…
Sant. Men tänker att pensionen för mig ligger 15 år bort (minst) och de pengar jag sparar nu, ska jag ha mellan jag slutar arbeta och börjar plocka ut pension, dvs om 10 år. Då sätter jag pensionssparandet på breda, billiga fonder och i alla möjliga marknader. Mitt 10-års sätter jag i aktiefonder (både index och aktivt förvaltade) som sen successivt placeras om till bland-/räntefonder när det närmar sig. Det jag ska använda inom 2 år sitter helst på bankkonto.