Planen är att gå i pension om 6 månader. Har inte haft koll på mina tjänstepensioner (KAP-KL) som ligger utspridda i fonder här och där pga olika arbetsgivare. I placeringen hade jag litat på bankens och arbetsgivarens rådgivare som hade lyckats sälja in lösningar som jag antagligen inte skulle valt idag. Har tänkt att ta ut tjänstepensionerna på 5 - 15 - 20 år.
Nu när jag tittar på mina fonder ser jag att vissa har gått back, t.ex SEB USA Indexnära C-USD Lux, som är en pension från ett tidigare jobb, inga nya inbetalningar. Och att jag öht har ett antal USA-fonder vilket känns skakigt i nuläget.
Jag vet nu (mkt tack vare denna sida som jag upptäckte nyligen) att de bästa skulle varit globala indexfonder på långt sikt. Men nu är läget som det är, hur ska jag tänka nu inför stundande uttag under begränsad tid
Borde jag byta allting mot globala index? Byta mot räntor för de pensionerna som ska tas på 5 år? Eller rentav flytta till traditionell förvaltning, är det säkrare? Eller kanske blunda och hoppas på det bästa, svårt när man inte förstår riktigt
Min första fråga är: Hur mycket kan du låta TJP delen av din pension variera / gå ner utan att du lider alltför mycket i din vardag?
Typ att vid en normal (50%ish) börsnedgång så går månaden runt med vettig / bra livskvalitet men du får avstå dyrare ”nice to have” prylar och skjuta på en dyrare resa. Typ
Vad du klarar av för sänkning av pensionen utan att lida i vardagen är nog den enskilt viktigaste frågan för att bedöma vilken risk du kan / bör ta i dina tjänstepensioner, mer eller mindre oavsett uttagstid.
I övrigt. Finns ingen anledning att sitta kvar i fonder som är dyra oavsett hur de gått.
Skulle nog klara vardagen med 50% av TJP + egna besparingar men ingen guldkant som jag såg fram emot så mycket.
Tror ni på 50% ner??? Är inte det bättre att byta mot ränta isf och avskriva den nedgången som jag har nu? Eller tror vi att det hämtar sig på 5 år? (Ja, ingen som vet förstås)
När man har många olika pensioner är det klokt att börja ta ut kortsiktigt från de som är små eller har höga avgifter och behålla de motsatta under längre tid. När man inte hr lika många blir det mer överskådligt. För dessa är det klokt att byta till mer effektiva fonder som globala indexfonder eller andra indexfonder och en del ränteplacering för ökad trygghet så att de olika placeringarna blir en bra helhet. Tänk även på ppm- fonderna i denna helhet
Ja, nedgångar är obehagligt, särskilt vid högre ålder när uttag pågår. Men tänk dig för angående byte till traditionell försäkring, på lång sikt troligen sämre. Om du kortsiktigt i denna osäkra värld lägger en större andel än normalt på räntor så ger det en säkerhet. Angående fonderna så kanske en större andel i världen utanför USA, i så fall en hygglig andel på hemmaplan till exempel
Fonderna kan, som @Zince påpekade, gå ner 50%, men de kan också dubblas. Det du behöver fundera på är hur mycket du värderar chansen till större pension relativt risken för minskad.
Om du klarar dig på halva pensionen är det troligt att pensionen enligt nuvarande prognos är tillräckligt stor och du skulle ha svårt att hinna med att konsumera i takt med en rejält utökad pension. I så fall kan det vara dumt att riskera din guldkant för att få chans till ännu större pension som du ju ändå inte hinner använda.
Exempel. Runt år 2000 Och år 2008 dök börsen med minst 50% MEN från en tid före till en tid efter dom två dyken steg ändå börsen med 5% per år i snitt . Dvs snabb! återhämtning efter dyken. Vissa tider snabb uppgång. Inga garantier dock. Tokyo börsen tog 30 år på sig att nå all time high igen .
Jag är numera pensionär med bra pension. Har råd att avvara hög avkastning men vill verkligen undvika ev stora dyk som varar flertal år. Har ca hälften av mina tjänstepensioner i motsvarande traditionell förvaltning eller liknande numera och kanske 25% i företagsobligationer och liknande. Ca 25% i fonder som jag tar ut mest under lång tid. (Härad till jag fyller nära 90 . Lever nog inte då .
Var och en måste se till sin egen sits. På kort sikt är aktiemarknaden alltid riskabel.
För den som är nybliven pensionär anser jag att första 10 åren då man troligen har mest glädje av extra bra pension är viktigast. Just dessa pengar avkastar 1 till 10 år dvs i snitt bara 5år .En relativt kort tid på aktiemarknaden.