Med inspiration från posten om coaching tänkte jag dra igång en liknande om mentorskap. Jag vet att Jan har nämnt sin mentor någon gång och jag gissar att det finns andra här som sitter på kunskap i ämnet. Själv är jag helt såld på konceptet att ha en mentor. Jag tänker mig att en mentor är någon inom min bransch som håller en position där jag vill befinna mig om 2-5 år, som man kan rådfråga om karriärsrelaterade situationer.
Det hade varit kul att höra hur ni här på forumet ser på mentorskapsrelationer som en hjälp i karriären! Om någon har varit, eller har haft, en mentor hade det varit spännande att höra lite om hur ni inledde mentorskapsrelationen. Sedan är jag också nyfiken av vad mentorn får ut av relationen. Handlar det vanligtvis om en pengakompensation eller finns någon annan kompensationsmodell?
Låter lite som relationen mellan yngre och äldre män i gamla Grekland.
Men skämt o sido, jag letar mer efter bra idéer och principer som jag försöker följa i livet. Kan vara från böcker, YouTube osv. Finns väl en massa sådant inom finans också kan jag tänka mig.
Härligt att du är sugen på att ta första steget mot en mentor!
Jag har haft flera mentorer.
Mina kriterier för att en person ska passa som mentor är följande:
Personen ska ha gjort det jag vill göra om XX år.
Personens värderingar ska jag anse vara god.
Personen har ett driv framåt.
Personen ska vilja vara mentor.
Jag har aldrig gett ekonomisk kompensation, men de flesta mentorer jag har haft, har jag fått via kontakter.
Första steget är att du funderar på vad du ska få ut av mentorskapet, vad ska det ge dig.
Sedan har jag spridit ordet till vänner och bekanta, då har jag fått napp.