Skaffa olycksfallsförsäkring åt förälder i 70-årsåldern?

Jag har en mor i 70-årsåldern och såg att hon inte har någon olycksfallsförsäkring. Vore det någon idé att skaffa detta i dagsläget, eller är det en väldigt låg ersättning vid sjukdom/olycka om man på nytt signar upp på en försäkring i hennes ålder?

2 gillningar

Vem skulle ha behov av pengarna från en sådan utbetalning, eftersom den inte behöver täcka inkomstbortfall?

1 gillning

Jag instämmer med NiklasN här.
Vad är syftet med försäkringen, vad ska uppnås?

Jag är 80 och föll på gymmet och hamnade 10 dagar på sjukhuset + besök på Rehab.
Har ingen olycksfallsförsäkring men jag gissar att hade jag en sådan så kanske den hade fallit ut.
Direkta kostnader för sjukvård mm landar på 2,5K så kanske det hade gått jämt ut.
Funderar i alla kolla upp om en olycksfallsförsäkring om det skulle hända igen?

1 gillning

Utan att veta säkert skulle jag gissa att försäkra sig mot olyckor som 80-åring kommer med en mycket hög premieavgift, om det ens är möjligt att teckna en olycksfallsförsäkring i denna ålder.

1 gillning

Börjar du från noll och kan spara 100kr/mån sparar du ihop samma summa på 2 år, oräknat ev självrisk. I alla andra scenarier än att du kan spara försäkringskostnaden varje månad, men en plötslig utgift om 2500kr knäcker din ekonomi, är det sannolikt billigare att själv-försäkra. Dvs att spara summan motsvarande premien på ett bankkonto.

Men betalar dom inte en ganska bra summa om något allvarligt händer? Och då kanske det kan vara värt att betala 50 kr i månaden för att ha en sådan försäkring?

Så enda meningen att ha sjuk- eller olycksfallsförsäkring är om man arbetar anser ni?

1 gillning

Försäkringsutbudet ser olika ut för olika åldersgrupper, så kolla vilka försäkringar hon kan teckna och gör en bedömning av huruvida det är värt att gå vidare.

1 gillning

Man kan ha otur och skadas i en olycka och bli förlamad, då kan pengarna från försäkringen hjälpa till i omställningen till ens nya förutsättningar.

1 gillning

Det skall gå att teckna olycksfallsförsäkring oberoende av ålder men jag har inte kollat upp vad det kostar. Kanske det kostar mer än vad det smakar.

Hittills har jag haft samma tänk som tilläggsförsäkringar på elektronik - jag självförsäkrar mig - och det har jag sparat mycket pengar på.

Men blev lite nyfiken pga av tråden och att jag nyss föll på gymmet och är “sjukskriven“ i minst 6 veckor..

Solna av en händelse pratade jag nyss med en person som är i åldersspannet 50-55. Hen fick 65% åldersavdrag på ersättning för en skada nyligen.

1 gillning