Skapa Holdingbolag och flytta aktieinnehav dit

Hej,

Tack för alla svar!

Jag läste på lite (hittade denna uppsats som var väldigt bra, https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=8977293&fileOId=8985597).

Även läst på om eventuella förändringar som kommer ske 2026 när regler görs för fåmansföretag görs om (se 3:12-kommitténs förslag om ändring av skattereglerna för fåmansföretag - Setterwalls), vilket eventuellt kan innebära 4 års karenstid istället för fem samt utökat schablonbelopp till drygt 300k (istället för 200k). Jag har även insett att jag kan investera kapitalet som ligger kvar i NYAB (det som jag inte tar ut i utdelning) i en kapitalförsäkring under de 4/5 karensåren för att fortsätta öka kapitalet via det (om jag investerar väl). Med tanke på ovan så kommer jag gå upprätta NYAB och gå vidare med överlåtelsen av aktierna.

Mitt alternativ till att skapa NYAB var att sälja av aktierna som privat fysisk person direkt och acceptera (up till) 52%-skatten (inkomstslag tjänst) och
investera kapitalet privat på börsen därefter och växa kapitalet där, men med ovan argument jag listat så blir NYAB betydligt enklare/mer riskfritt än att försöka klara 30-40% börsavkastning i 2-4 år (för att få ut samma mängd kapital som jag får via 4/5-års utdelning via NYAB). Skulle jag ändra mig senare så kan jag alltid ta ut allt kapital från NYAB på en gång för upp till 52%-skatt, precis som om jag inte hade haft NYAB, men NYAB ger mig då valmöjligheten.

Jag har fått svar på mina frågor, tack igen!

1 gillning