Skatt: "gör det lätt att göra rätt"

Chansar med en tråd om skatt. Hoppas den inte spårar ur och blir politik.

Varför används inte enkelhet (mer) som argument vid omläggning av skatter?

Jag jobbade i en konsultroll många år sedan på Skatteverket. Jag minns mantrat “gör det lätt att göra rätt” - forskning har visat att är det lätt att göra rätt så ökar betaljningsviljan. Staten får in mer helt enkelt.

Så, då detta stämmer borde följande diskuteras mer:

-“Platt skatt” på inkomster. Dvs samma skattesats på alla inkomster (både arbete och kapital)

Då kommer sannolikt argumentet att detta är “orättvist” - men å andra sidan är det superenkelt och begripligt för alla.

En konstruktion där den som tjänar 300 000kr bet x% i skatt och den som tjänar 3ggr mer (900 000kr) bet följdaktligen 3ggr mer i skatt.

Jag är inte så säker denna konstruktion i slutändan skulle uppfattas som orättvis.

Det går även att lägga ett golv där inkomster upp till y kr är skattefritt.

Vad säger RT om detta? Vad är ev fel i mitt resonemang?

1 gillning

Systemet med källskatt från både arbetsgivare och banker gör att väldigt många bara kan skriva under sin deklaration.
Det gör det lätt att göra rätt för en väldigt stor grupp.

1 gillning

Ett golv finns ju redan, tror det är runt 16 000 per år.

Då jag tror att traditionella anställningsförhållanden kommer att minska i framtiden kommer man nog behöva lägga om skattesystemet.

Ett enkelt sätt är ökad moms vilket i sig är rimligt men samtidigt kommer leda till mycket gråhandel.

Risktagandet är väl det som är fel isf, om vi nu pratar lönearbete kontra investeringar. Sedan är ju ISK utformat som i stort sett det du säger, fast ett jämnare inkomstflöde för staten, vilket underlättar.

Sedan vill jag tillägga: Som privatperson tycker jag det är lätt att göra rätt och lätt att förstå. Jag fattar att det kan vara annorlunda för företagare däremot.

Frågar är väl om skatteintäkterna skulle räcka till? Eftersom majoriteten av befolkningen (och därför skatteunderlaget) ligger samlad i den nedre/mellersta delen av spektrumet är det det där små ändringar ger störst total skillnad. Om vi slopar marginalskatten måste samma summa komma in från de som tjänat mindre. Resultatet borde alltså bli ”mycket” lägre skatt för de som tjänar mest och ”lite” högre skatt för de som tjänar mindre. Utan att vara nationalekonom kan jag tänka mig att det skulle vara negativt för nationen som helhet. :slight_smile: