Jag såg för några veckor sedan detta avsnittet på Wealthion:
Det tar upp mycket kring hur man kan optimera skattefördelar, investering i fastigheter och hur man tänker kring skatt där med mera. Men man skulle ju vilja ha en svensk version! Har ni gjort något liknande avsnitt? Hade varit superintressant.
Första inlägget här, så har jag lagt tråden fel så rätta gärna
Mvh
4 gillningar
Arre
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
2
Jag förmodar att när du ska köpa någonting jämför du priser, tar in offerter, funderar på dina beslut etc innan du handlar men när det gäller skatt är det alltså helt godtyckligt? Man kan bara säga lite skola, lite vård, lite vägar och sedan betala vilka summor som helst utan någon vidare analys?
Man kan vända på det och säga att om man inte jobbar dygnet runt skatteplanerar man med då man teoretiskt skulle kunna generera ännu mer skatt. Det är fullt naturligt att skatteplanera helt enkelt.
Jag håller med om att detta behövs, bra att du tog upp det. Det finns massor av inlägg här om ISK vs A/F depå, men inte så mycket mer än så. En del när det gäller beskattning i företagsformer.
Det är superviktigt att planera väl för skatter. Extra viktigt för de som har eller vill ha, hyr ut eller tänker sälja en andra fastighet i annat land. Även för de som har möjlighet att bo och arbeta från flera länder. Efter covid är det ju massor av svenskar som jobbar ifrån sina semesterfastigheter på olika platser med helt egna regelverk.
Jag efterlyser också med ljus och lykta mer om detta ämne, speciellt beskattning i internationellt sammanhang, både på inkomst av tjänst och olika typer av kapital. Bara EU är ju en djungel i sig
Min rekommendation är att man går med i Facebookgrupper för det landet det gäller. Iaf för de största finns det grupper för svenskar som bor i landet. Det brukar alltid finnas nån gnetig pensionär som lagt tid på att skaffa sig stenkoll på reglerna och hur de bäst tillämpas i allt från hur man enklast förnyar sitt pass till undviker dubbelbeskattning.
Jag har också hört att vi har en hel del ovälkomna utgifter som inte har något med dessa saker att göra. Att betala mer i skatt totalt sett än man får behålla är befängt, och utöver det betalas det arbetsgivaravgifter, moms, punktskatter osv osv osv osv.
Jag är inte ute efter att diskutera huruvida det är rätt eller fel att ha god skatteplanering. Det är en självklarhet för mig. Precis som att jag behöver lära mig om investering för att bygga kapital behöver jag lära mig om skatter och dess optimering för att bygga kapital.
Tack för tipset om Roger Akelius, ska slänga ett öga på hans böcker.
Läser Jan och Caroline här på forumet? Jag skulle gärna skicka in mitt önskemål om ett avsnitt där de botaniserar I ämnet.
Som jag uppfattar det, utan att vara en expert, så strävar det svenska systemet mot att i största mån täppa till alla möjligheter till skatteplanering.
Bra för de som inte orkar eller vill sätta sig in i systemet, tråkigt för de som tycker det är intressant att optimera sin ekonomi.
Det är aldrig fel att följa ett lands lagstiftning. Att undvika betala skatt genom att följa den skattelagstiftning som finns är ett bra exempel på detta och ska inte blandas ihop med att smita från skatt.
En gång fann en av mina kollegor ett tryckfel i skatteverkets online information då ordet “inte” saknades i en beskrivning angående en specifik skatteplikt vilket vi snabbt drog fördel av i det årets deklaration. Gjorde vi fel som följde skatteverkets regelverk trots att vi förstod att det var ett tryckfel? Svaret fick vi senare då de utan vidare godkände våra deklarationer men också rättade tryckfelet i deras egen beskrivning.
En annan gång hamnade jag i en extremt ovanlig situation där det inte fanns några klara skatteregler (en så kallad gråzon) och efter några email fram och tillbaka med skatteverket så fick jag tillbaka den skatt de redan dragit. Handlade jag fel som krävde tillbaka skatten? Svaret hamnade på mitt konto utan kommentar från skatteverket.
Du tycker det skulle vara onödigt att de gjorde ett avsnitt om det?
Du får gärna länka till alla de här svaren du pratar om, så har du varit behjälplig.
Inte alls, tror dock inte att RT ledningen vill ner i ett så djupt kaninhål. Gör gärna ett försök och blir det verklighet så ska jag med nöje lyssna på avsnittet.
Frågan är fri som man brukar säga. Det är bara ett önskemål, så borde inte vara en big deal.
I den amerikanska motsvarigheten som jag länkat till har jag svårt att tro att det rör sig om olagliga tips och trix, även om vissa dragit den slutsatsen. Rubriken var nog för provocerande för dem.
Skatteplanering, speciellt i USA, bygger på en mängd undantag och avdrag man infört i skattelagstiftningen.
I Sverige är det mycket färre sådana tillgängliga och möjligheten till skatteplanering är relativt begränsad. Som privatperson och anställd är det extremt få, huvudsakligen löneväxling, ränteavdrag, försäljning av primär bostad, och ISK/KF. Har man eget företag så finns det lite mer möjlighet, ta ut lön exakt upp till brytgränsen för statlig skatt, sätt av lagom mängd till pension, utdelning enligt 3:12, lägg bolaget i träda, osv.
Skattesystemet i Sverige är ur ett internationellt perspektiv unikt för hur det gynnar dem som har mycket pengar ( Sverige är rätt miljärds-tätt).
Man pratar dock inte så mycket om det i landet där Olof Palme en gång var statsminister.
Att en del av dessa förändringar i skattesystemet dessutom gjordes under röd-grönt styre är väl, om man tror på politikens kraft, än mer förvånande.
Så behovet av skatteplanering som rik borde vara större i många andra länder.