Skatteplanerar ni?

Hej!

Vet inte om tråden placerades riktigt rätt, men ämnet är ju och har varit väldigt kontroversiellt rent historiskt.
Kolla bara på Akelius eller Östlings “vad fan får jag för pengarna?” Som ju orsakat diverse skriverier.

Att vara ekonomiskt litterär innebär ju ganska många fördelar, det kan ju vara allt från att helt undgå svensk skatt till att planera t.ex utbetalningar av barnbidrag eller pension, att inte hamna över brytgränser för inkomstskatt etc.
Slutresultat är ju givetvis några extra slantar i plånboken varje år.

Driver själv ett AB och vill ju helst minimera skatten då jag dels tycker att den är för hög, och dels för att jag inte anser att den används särskilt effektivt, tyvärr.

Nu planerar jag i dagsläget ingenting (annat än att jag inte betalar högre skattesats på inkomst) utan bara kör på med glada miner när skatten dras, men lite ont i själen gör det ju onekligen :joy:

Är det värt att gå på diverse seminarier eller liknande? Bolaget i sig kommer säkert drivas vidare i 10-20-30 år till då jag inte nått ålders höst än, och regelverk kommer troligtvis att hinna förändras en del.

Vore kul att veta hur forumet gör!

Jag skatteväxlar, eftersom det i den svenska kulturen uppenbarligen finns en idé om att man kan tjäna för mycket på att arbeta, och att flit skall straffas med extraskatter. :slight_smile:

Men det är som sagt bara på lönearbete.

Ja, jag skulle säga att alla som tex väljer ett ISK framför ett AF-konto skatteplanerar. Utifrån det resonemanget så skatteplanerar jag.

Däremot avråder jag alla från att försöka överlista systemet genom allehanda konstruktioner som utländska bolag, kryptovalutor och diverse utländska upplägg. Jag känner många som har försökt, men ingen som lyckats över lång tid.

Spela spelet enligt reglerna, men optimera innanför reglernas staket. :slightly_smiling_face:

20 gillningar

Som företag tycker jag inte det är värt det. Den energin bör läggas på verksamheten.
Som ägare däremot så tycker jag det är självklart att man ska ha koll, så man inte går på några minor (exempelvis inte tagit ut tillräckligt med lön för att få ta del av utdelningsutrymme etc.).

Men tycker inte man behöver gå på seminarium etc. Anlita en skattejurist för att hjälpa dig ett år och lär dig på den vägen. Sen har du vad du behöver.

Edit: När jag säger hjälpa dig ett år, så menar jag inte att denne ska hjälpa dig under ett år, utan att hjälpa dig vid ett tillfälle med denna typ av planering för ett års bokslut/deklaration.

1 gillning

Staten har utformat skatteregler för att styra medborgarnas beteende.
Både privat pensionssparande och löneväxling är en spekulation i lägre skatt vid pension än under arbetslivet.

ROT och RUT är andra exempel på skatteplanering vid inköp av tjänster.
Bidrag/skatterabatt till solpaneler och elbil.

Periodisering och räntefördelning.
Ränteavdrag…

3 gillningar

Skatteplanering är ett laddat ord som många gånger förväxlas med skatteflykt. Skatteplanering kan ju handla om att bara göra avdrag i deklarationen. Som egenföretagare skatteplanerar jag oerhört mycket (periodiseringar, lön under brytpunkten för statlig skatt, maximal utdelning, kapitalförsäkringar, föräldraledighet istället för semester och diverse förmåner).

Östlunds uttalande “Vad fan får jag för pengarna?” anser jag är en viktig fråga som samhället bör ställa sig då och då. När man bor i ett land som har bland de högsta skattetrycken i världen är det rimligt att ställa oerhört höga krav på välfärden. Tappar samhället tilltro till statens olika utgiftsområden så är det kanske inte lika “häftigt att betala skatt” längre.

6 gillningar

Det som stör mig främst är svenska statens åsikt att de ska beskatta mina utlänska inkomster och tillgångar även om man bor utomlands…

Det man även lätt missar vid återflytt till Sverige är att man måste sälja sina tillgångar innan flytt annars vill skatteverket ha sin del av kakan.

Annars stör jag mig inte så mycket över skattemodellen.

1 gillning

Är inte skatteplanera att lagligt betala så lite skatt som möjligt?

Att betala mindre än så är nog nåt annat.

Sen har vi alla synpunkter på nivån på skatten och hur den används.

Dela i två trådar?

1 gillning

Tro mig det finns problem med skattelagstiftningen kring detta.

Jag känner ett flertal arbetskraftinvandare som i samband med bostadsförsäljning i sitt hemland åkte på att skatteverket ville ha sin del av kakan. Observera att detta är bostäder köpta innan flytt till Sverige.

Oftast är det mer lönsamt att säga upp sig från jobbet I Sverige än att betala den svenska straffskatten :joy:.

Inkomstskatten över taket i kombination med att sociala avgifter efter den punkten bara är en förlust. Tidigare kryddad med värnskatt.

Oj! Ja det har jag inte varit med om men kan tänka mig att det blir snurrigt för SKV. Tokigt att det inte kan hanteras på vettigt sätt.

Ja det är jag helt med på. Fördelen som egen företagare är att man kan hålla sig under brytpunkten, och ta ut en del som utdelning med lägre skatt.