Hej alla!
Jag som många andra använder ISK för att spara till min pension. Eftersom jag är väldigt skeptisk till pensionssystemet, och hur detta kommar vara om 35-40 år, så vill jag försöka göra allt i min makt att helt klara mig själv, utan någon pension. Jag är i dagsläget 35 år, och ska förmodligen jobba i 35-40 år till.
Eftersom sossarnas förslag att börja peta i ISK skrämmer livet ur mig, har jag började kolla på alternativ.
Jag har med Jans ränta-på-ränta kalkylator räknat på hur det skulle se ut om 35 år.
Mítt startvärde är: 160 000:-
Sparande per månad är 15 000:-
Bruttolön: 50 000:- (årsinkomst brukar sluta runt 800 000:- p.g.a. beredskap samt bonus).
På 35 år skulle detta innebära:
Slutvärde: 27 379 457
Intjänad ränta: 20 919 457
Sparande: 6 300 000
Om jag skulle öppna en vanlig fonddepå, där vinsterna beskattas med 30%, vid försäljning, så skulle det ungefär innebära (om man leker med tanken att avkastningen är, säg 5% per år:
27 379 457 x 0,05 = 1 368 972 x 0.7 = 958 280
Är det något jag missar med denna kalkyl? Jag är rätt ny på sparande. Men visst är det väl bara att sälja av en summa eller hur fungerar beskattningen när man säljer via en aktie/fonddepå?
Min tanke är att jag vill leva på avkastningen. Om jag får någon pension så kommer det såklart vara väldigt förmånligt, men när man ser lite på åldrande befolkning och invandring (helt enkelt så ska fler personer ha del av pensionssystemet, och redan idag larmas det om extremt många fattigpensionärer) så är jag inte alls optimistisk och jag vill skapa min egna framtid.
Hoppas ni kan förstå ovanstående beträffande pension. Jag är extremt pessimistisk inställd till detta, och hellre det än överoptimistisk.
Vad tror ni? Hur hade ni gjort?
Tacksam för alla svar.