Nyss tittat på partiledardebatten och slogs av hur många som verkar se 300 000 kr som en förmögenhet som bör beskattas hårt.
Vi är inte där idag, men ponera att Sveriges ekonomi fortsätter gå svagt i 10–15 år och skatterna på kapital, företagande och högre inkomster fortsätter uppåt, samtidigt som skolan, sjukvården och infrastrukturen fortsätter försämras.
Finns det en skattenivå där ni faktiskt skulle lämna Sverige?
Till exempel:
40, 50 eller 60 % skatt på kapitalvinster?
Förmögenhetsskatt?
Kraftigt höjd utdelningsskatt?
Högre fastighetsskatt?
Arvsskatt?
Inte bara säga att “nu räcker det”, utan på riktigt flytta er själva, familjen och kapitalet.
Den går nog betydligt högre än vad jag önskade. Man har ju trots allt vänner, släkt mm här i Sverige. De lär ju inte flytta samt man själv blivit lite för gammal o bekväm för att orka starta om ett nytt liv i annat land.
Jag har redan lämnat Sverige, delvis på grund av skatterna (om jag kommer ihåg rätt fick staten ungefär två kronor för varje krona jag fick i löneförhöjning). Men jag tror att det är dumt att stirra sig blind på skatterna, utan man bör göra en helhetsbedömning av inkomstmöjligheter, kostnadsläge och allmän trivsel när man väljer vilket land man bor i.
Kommer nog aldrig lämna, min sambo lär aldrig gå med på det. Däremot kommer höjda skatter på jobb, sparande, etc, leda till att jag anstränger mig mindre.
För mig är det så att jag ändå planerar spendera typ halva året utomlands om ca 10år. Om det då blir förmånligare att sätta fast bas i annat land så är jag inte främmande för det.
Så det beror helt på vad andra länder har i jämförelse och vad jag får för pengarna. Då menar jag sånt jag själv tycker är positivt, vilket inte allt som det läggs pengar på idag är.
Vi flyttade ju inte tillbaka till Sverige för dess förmånliga skatter, så det krävs nog en hel del innan vi flyttar igen pga det. Men det klart att om förmögenhetsskatten återinsätts så kan det ju bli väldigt dyrt.
Det beror ju helt på vad alternativen är. Hur mycket lägre är skatten i andra länder och hur sugen man är på att flytta dit. Jag kan dock tänka mig flytta till en rad länder även om skatten till och med skulle vara högre.
Den här tråden lär spåra ur i en politisk pajkastning som leder till att den stängs. Men för att ändå göra en ansats till svar då frågeställningen är lite intressant:
Inte en specifik nivå i %
Snarare om skatten höjs så pass mkt / förutsättningarna ändras så att kalkylen för livet inte går ihop, den dagen jag är FIRE. Det går inte att ta höjd för allt konstigt politiker kan ta sig för innan FIRE, men det går att ha en backup-plan.
Har alltid undrat varför vi inte beskattar stora förmögenheter och stora tillgångar lite mer. Till exempel skulle man kunna ha en högre fastighetsavgift för personer som äger flera bostäder eller mycket värdefulla fastigheter, så att den framför allt träffar dem som har stora tillgångar.
Man skulle också kunna se över beskattningen av stora markinnehav och kanske ha högre skatt på viss lyxkonsumtion, samtidigt som man sänker skatten på sådant som vanliga hushåll lägger en stor del av sin inkomst på..
Jag tycker det är konstigt att diskussionen så ofta handlar om att höja eller sänka skatten för alla, istället för att fundera mer på vad man beskattar och vem som faktiskt har möjlighet att bära en högre skatt.
Detta görs ju för exempelvis bilar där varenda modell har ett förmånsvärde / fordonsskatt baserat på massa parametrar men skulle knappast gå att göra på fler områden.
Skulle även bli ett allt för stort intrång på privatlivet om typ Skatteverket skulle springa hem till folk och värdera deras konst.
Personligen tycker jag att om någon skatt ska höjas bör det vara på konsumtion, t ex sockerskatt. De skulle även kunna ha progressiv skatt på t ex el eller vatten. Exempelvis all elförbrukning över 20 000 kWh per år beskattas extra per fastighet eller en viss vattenmängd, då skulle vanligt folk i normalstora hus utan pool inte drabbas.
Det ska nog mycket till innan jag packar ihop familjen enbart för skattens skull. Men skulle ISK-skatten höjas till t ex 3 % så det känns som att man tar hela risken men får nära noll av avkastningen av att äga värdepapper, skulle jag nog se över möjligheterna att flytta mitt kapital utomlands.
När det gäller skatt på arbete så om marginalskatten går uppåt 60-70 % skulle jag nog se till att jobba deltid så att jag inte går över brytpunkten för statlig skatt.