Kan nån förklara för mig som utlänning varför fastighetsskatt är en politisk omöjlighet i Sverige?
Jag anser att det är en skatt med två stora fördelar:
Det är besvärligt att flytta ett hus utomlands
Det är skatt som slår mot kapitalet, inte mot inkomst
Jag tänker att man inte borde bestraffa dem som jobbar med så hög inkomstskatt som vi har nu i Sverige. Skillnaderna i kapital är ju otroligt mycket större än skillnaderna i inkomster… (Är det produktivt? undrar den som läser Piketty)
Det är inget konstigt i Danmark, som har Nordens rikaste medborgare samtidigt som man har minst ojämlikhet.
Varför är det här en så främmande idé i Sverige?
Varför ska en vanlig Svensson i 5-miljonersvillan betala samma fastighetsavgift som han som bor i 100-miljonersvillan på Djursholm?
Ur ett internationellt perspektiv är beskattningen av kapital och tillgångar i Sverige ganska udda och faktiskt tvärtom vad man skulle förvänta sig i det under så många år socialdemokratiskt styrda Sverige.
Nu tycker jag du polariserar extremt. Det är faktiskt lite konstigt att beskatta ägande. Ägandet i sig genererar ingen inkomst. Mer eller mindre så tar staten årligen lite från dig av din egendom bara…
Inkomst är inte alls lika konstigt att ta en andel av.
Jamen gör det då? Vad innebär beskattning på ägande i relation till att beskatta inkomster? Vad betyder den skillnaden egentligen?
Nej det hjälper ju inte pensionären. Det håller jag fullt med om.
Samtidigt är unga familjer missnöjda för att de inte har råd att bo i hus såsom tidigare generationer gjort fastän de jobbar hårt, medan de äldre “sitter och trycker i sina hus”.
Vem har rätt?
Det är en ideologisk fråga tycker jag.
Skattetrycket va mycke högre förr än va den är idag… Marginalskatt på 80% va inge konstigt…
Kolla lite på Astrid Lindgrens uttryck pomperipossa skatten…
Så du menar att äldre ska drivas ut från sina bostäder med höga fastighetsskatter för att yngre ska kunna ta över bostäderna??
Yngre curlade kanske skulle behöva jobba å slita lite mer för att kunna hitta någe mindre å billigare att börja me istället för att få allt på silverfat…
Man får väl börja me en hyres etta inte centralt å sen jobba upp sig… De kan ta många år att komma dit man vill…
Ju mer fastighetsskatt desto dyrare att bo i villa. Ju dyrare det är att bo i villa desto mer blir det en klassfråga vilka som har råd att göra det. Och är det nåt svenskar hatar så är det när det blir en klassfråga vem som kan göra något.
Vi har istället vinstskatt på fastigheter. Dvs när man sålt sin fastighet och den stigit i pris sedan man köpte den betalar man skatt på vinsten.
Eftersom vinsten inte inflationsjusteras så blir det mycket en skatt på inflationen. Alltså om man köper ett hus för 6 meredianårslöner och sen säljer det 30 år senare för 6 meredianårslöner så får man betala skatt för prisskillnaden som inflationen skapat trotts att du fick samma realvärde tillbaks.
TS upplever det som underligt att sverige inte beskattar fastigheter med en tradionellt fastighetsskatt. Speciellt att återinföra en sådan är något som svenska politiker håller på 100 meters avstånd.
Fastighetsavgiften vart klart lägre med ett tak mot vad som var fastighetsskatt innan 2008… Man betalade 1% av taxeringsvärdet i fastighetsskatt samt taxeringen va underlag till förmögenhetsskatt… Allt över 1 miljon va de 1,5% i förmögenhetsskatt… Efter 90-tals krisen på bostäder så steg taxeringsvärdena ganska kraftigt… Om man hade bostadslån så räknades inte de som minuspost mot fastighetsskatten…
Det jag ändå undrar är varför inte överklassen beskattas mer i Sverige. Man har tagit bort gåvoskatt, arvsskatt, och då fastighetsskatt som kommer åt kapitalet.
Däremot ska sjuksköterskan nog ge bort en tredjedel av lönen.