Skatt på Klarnas huvudkonto?

Hej, kan nån förklara hur skatten beräknas på Klarnas räntekonton ”huvudkonto” och ”sparkonton”. Jag har tre olika konton under ”sparkonto”. Alla pengar som ska fördelas till de olika sparkontona måste ju passera via ”huvudkontot” först, men pengarna ligger ju bara på huvudkontot i några sekunder innan de förs vidare till det sparkonto pengarna ska till. Igår drogs det skatt från huvudkontot och alla sparkonton, olika summor, men mest skatt från huvudkontot.
Som jag skrev, så ligger det aldrig några pengar på huvudkontot mer än några sekunder, jag har aldrig fått ränta på det kontot, men ändå dras det skatt?

Hade summan av skatten blivit densamma om jag enbart hade använt mig av huvudkontot? Eller förlorar man pengar på nåt sätt genom att använda deras ”sparkonto” (tror det kallas flexkonto också)?

På klarnas sida står:

• Om du tjänar mindre än 100 kronor i ränta per år görs inget skatteavdrag.
  • För ränteintäkter på 100 kr eller mer kommer Klarna att skatta 30%.

Jag hänger verkligen inte med, jag får ju aldrig nån ränta på huvudkontot, men skatt dras ändå, kan nån vänlig själ förklara :sweat_smile:

Jag vet inget om hur Klarna beräknar hur mycket och på vilket konto de skall dra skatt, men tänk på att det är preliminärskatt banken drar. Hur mycket skatt du faktiskt skall betala beräknas utifrån din deklaration och då spelar det ingen roll från vilket konto preliminärskatten betalats.

Huvudkontot har ränta 1% så du kan få ränta och skatt även där.
Flexkontot dvs sparkontot har ränta 2,35%.
Om man slår ihop dessa två konton och du får ränta mindre än 100 kr dras ingen skatt.
Om du får ränta över 100 kr dras 30% skatt på hela räntan.

Hur mycket ränta har betalats ut?