Skatt på vinstaktier och förlustaktier

Hej! Min fråga är angående skatt på aktier, följande exempel

Mitt innehav Aktie A och Aktie B på ett VP-konto. Aktie A har gått med 10000kr vinst, skatt som ska betalas blir då 3000kr. Aktie B har gått med 3000kr förlust. Kan jag då inom samma år sälja dessa 2 aktier och utjämna så att skatten blir 0 kr , på dessa 2 försäljningar eller hur mycket får man räkna av på vinstskatten när en annan aktie har gått med förlust?

Tack på förhand för svaret!

Mvh

Anders

 

Svar ja. Skatten blir 0.

Realiserats bara förlusten och Du behåller aktien som står på plus, blir skatteffekten 21% tillgodo. Långsiktigt tjänar du 9 % på att kvitta.

Du får räkna av reaförluster mot reavinster för aktieaffärer under samma år. Sedan skattar du på nettot (om det är postitivt, annars kan du dra av 70% av nettoförlusten mot andra inkomster).

Dvs, i ditt fall blir det så här om du gör båda affärerna och jag förstått dina siffror rätt:

Aktie A, reavinst 10.000 SEK

Aktie B, reaförlust 3.000 SEK

Sammanlagd reavinst = 10.000 - 3.000 = 7.000 SEK

Skatt = 7.000 x 30% = 2.100 SEK

Glöm inte att ta med courtaget också när du räknar reavinst/förlust!

 

Förlåt jag var för snabb och trodde att reavinst och reaförlust var lika stor

Tack för svaren, inte det jag hoppades på, men logiskt om man tänker efter lite! :slight_smile: