Hej! Min fråga är angående skatt på aktier, följande exempel
Mitt innehav Aktie A och Aktie B på ett VP-konto. Aktie A har gått med 10000kr vinst, skatt som ska betalas blir då 3000kr. Aktie B har gått med 3000kr förlust. Kan jag då inom samma år sälja dessa 2 aktier och utjämna så att skatten blir 0 kr , på dessa 2 försäljningar eller hur mycket får man räkna av på vinstskatten när en annan aktie har gått med förlust?
Du får räkna av reaförluster mot reavinster för aktieaffärer under samma år. Sedan skattar du på nettot (om det är postitivt, annars kan du dra av 70% av nettoförlusten mot andra inkomster).
Dvs, i ditt fall blir det så här om du gör båda affärerna och jag förstått dina siffror rätt:
Aktie A, reavinst 10.000 SEK
Aktie B, reaförlust 3.000 SEK
Sammanlagd reavinst = 10.000 - 3.000 = 7.000 SEK
Skatt = 7.000 x 30% = 2.100 SEK
Glöm inte att ta med courtaget också när du räknar reavinst/förlust!