Skatt vid icke-privat uthyrning utomlands

Hej,

Jag har nu hamnat i den sitsen att jag är ägare av en lägenhet i EU som jag inte längre bor eller vistas i. Vid köpet såg jag förstås till att det åtminstone borde bli en hygglig affär vid uthyrning om min situation ändras och jag inte längre kommer att vistas där. Det beskattas med 30 % kapitalinkomstskatt där. Så länge skatten där är högre än vad den blir i Sverige så blir det ju ingen extra skatt i Sverige då det finns avtal mellan länderna.

Men nu är detta med uthyrning i Sverige, när det inte hamnar under privatuthyrning, en sådan otroligt komplicerad sak och det finns knappt vägledning eller exempel hos Skatteverket, mer än någon enstaka pdf om att man ska fylla i NE-blanketten osv. (men inget om hur), men det framgår ingenstans vad skatten landar på, förutom här: Särskild löneskatt på överskott av näringsverksamhet | Rättslig vägledning | Skatteverket

Inom Sverige skulle det alltså ha blivit 24,26 % i löneskatt, inga egenavgifter, eftersom det är passiv näringsverksamhet. Det låter ju långt från de dystra siffror om näringsverksamhet som MainHome tog upp, så jag undrar om jag har missat något? I och för sig är det då inte kapitalinkomstskatt och hamnar väl kanske som förvärvsinkomst då, så beroende på ens övriga förvärvsinkomst så kan det öka ens skatt betydligt mer?

Den inhemska situationen är intressant i sig, men dessutom står det alltså att detta bara gäller i Sverige. Om uthyrningen sker inom EES, vilket den gör, så blir det ingen löneskatt i Sverige. Så då blir min totala skatt bara 30 % i det andra landet, medan min beskattning i Sverige inte påverkas? Eller kommer det på något sätt att hamna ovanpå min lön som förvärvsinkomst ändå trots att det inte borde vara någon löneskatt eftersom den är passiv och utomlands inom EES?

Det känns fortfarande väldigt oklart hur min beskattning kommer att se ut. Skatteverkets räknare har ju inte med sådant här och exemplen på diverse forum är mycket få för svenska fall, för att inte tala om utländska. Mycket tacksam om någon kan förtydliga!

1 gillning