Hur ska man räkna AirBnB-intäkten för att betala rätt skatt?

På skatteverkets informationssida (Hyra ut privatbostad | Skatteverket) ska man fylla i hela intäkten inkl. avgiften man betalar till förmedlingsföretaget.

Om man tittar på Airbnb-sidan där de totala bokade intäkterna står det inte så mycket om vad de har räknat med i den siffran.

Om jag tolkar det rätt så har dom inte räknat in någon avgift i den siffran utan det ser ut som det som står är det som ska betalas ut.

Avgiften för hyresvärden är 3% och för hyresgästen 14,2.

För att kunna räkna ut hur mycket jag ska hyra ut utan att betala skatt behöver jag alltså veta:

Vad ska räknas in i intäkten som man tar upp till skatteverket, enbart min 3% avgift som hyresvärd eller ska även gästens 14,2% räknas in?

AirBnb är ett förmedlingsföretag
Läs det här exempelet:-
Rubrik1: När du hyr ut via ett förmedlingsföretag
Rubrik2: när du räknas som hyresvärd (exempel)
Hyra ut privatbostad - bostadsrätt, hus och hyresrätt | Skatteverket
När jag ser Airbnbs reklam ingår alltid städavgift och jag ser siffror. Städavgift är inte intäkt och det är hyrevärd som betalar. Varför räknar med procent?

1 gillning

Förstår inte riktigt vad du menar. Vilken reklam?

Varför skulle inte städavgiften vara intäkt? Det tänket skulle ju bygga på att man hyr ut ett helt boende och att avgiften är någon sorts självkostnadspris. I många fall är ju städavgiften bara ett pålägg och så hanterar man städningen själv.

1 gillning

Jag själv räknar ihop summan från transaktionerna på bankkontot. Har du mkt så sätt upp ett separat för airbnb och uthyrning. Men annars har jag för mig att intäktssidan är det din intäkt före “finansiell kostnad”, dvs de ca tre procenten de tar för utbetalningen.

Hej Mattias,

För att kunna räkna på detta måste du först avgöra om det är du eller förmedlingsbolaget som räknas som hyresvärd. Så några frågor:

1 - Vem annonserar om uthyrning?
2 - Vems namn står på hyresavtal, bokningsbekräftelse eller liknande?
3 - Vem tar ansvar för att avtalet uppfylls när det gäller tillträde, ersättning och bostadens skick?
4 - Vem meddelar gästen att de har kommit till och vem lämnar ut nycklar?

Sedan ytterligare en fråga

• Vad är det för typ av bostad du hyr ut? Småhus, bostadsrätt i äkta förening, hyresrätt, bostadsrätt i oäkta förening. Skatteverket har olika regler för alla dessa tre.

Min tolkning är, givet tre förutsättningar. Ditt specifika fall kan därmed avvika från mina antaganden.

1 - Det är du som är hyresvärd (uppfyller framför allt punkterna 2 - 4)
2 - Airbnb ansvarar enbart för förmedlingen (annonsering via deras sida - punkt 1)
3 - Det är ett småhus / ägarlägenhet (inte bostadsrätt) du hyr ut.

Stämmer inte dessa antaganden från mig behöver du inte läsa längre än hit. Uppdatera istället med svar på punkterna ovan så tar vi ditt specifika exempel.

Du ska räkna in hela beloppet inklusive den avgift Airbnb tar ut mot dig som din intäkt. Det är detta belopp du hyr ut för, därmed är det även din intäkt. Att de sedan tar en del av denna som en avgift bör inte innebära att det ska räknas bort från din intäkt. Den ska enligt MLTs länk till skatteverket inte heller vara möjlig att dra av.

Gästens avgift - får du någon del av denna intäkt? Eller är detta en avgift som går till Airbnb rakt av?

Om du får en del av summan ska den räknas med - om inte ska den inte räknas med.

Jag tolkar detta som att du hyr ur för 100kr. Av detta tar Airbnb 3kr i avgift. Din intäkt att redovisa = 100kr. Gästen betalar dock 114,2 kr för uthyrningen. Total intäkt Airbnb = 3 + 14,2 = 17,2kr för sin tjänst. Du ser aldrig pengarna - därmed inte en intäkt för dig. Du får därmed 97kr men ska redovisa 100kr.

Om du utöver detta tar betalt för även städning så är detta också givetvis en intäkt för dig. Du får betalt för att istället för din hyresgäst städa vilket innebär att ni byter en tjänst emot pengar = Intäkt. Tar Airbnb en avgift för detta också ska den inte räknas bort från ditt belopp.

Du kommer därmed redovisa ett högre belopp än du faktiskt får betalt som din intäkt.

Du har sedan två avdrag att nyttja - också detta om jag läser skatteverkets sida rätt. Gäller enbart småhus.

1 - Schablonavdraget på 40 000kr per år givet att du ägt fastigheten hela året. Annars viktas avdraget för den period du ägt.
2 - Ett avdrag på 20 % av hyresintäkten.

Det du kan hyra ut din bostad för utan att betala skatt blir därmed 50 tkr per år. Detta inkluderat serviceavgiften och städintäkter (och potentiellt avgift för hyresgäst OM du får ta del av detta belopp).

På så sätt gör du först ditt avdrag på 20 procent av din hyresintäkt
50 000 * 0,2 = 10 000

Sedan har du schablonavdraget på 40 000kr som du kvar kvitta resterande belopp emot.

Här har jag dock antagit att det är du som ska räknas som hyresvärden, att du hyr ut ett småhus / ägarlägenhet (inte en bostadsrätt).

Som du märker är det många antaganden och om i mitt svar. Hoppas det hjälper lite iaf och stämmer inte mina många antaganden så uppdatera med förutsättningar så räknar vi om :slight_smile:

6 gillningar

Det är nog exakt som du säger, att jag ska räkna in den delen av avgiften som är hyresvärdens avgift.
Även fast jag har svårt att se den praktiska skillnaden mellan hyresvärdens och hyresgästens avgift, båda avgifterna betalas in av hyresgästen och går direkt till AirBnB. Antar att dom kanske betalar moms på hyresgästens del eller nåt?

Ditt antagande kan stämma, de klassas absolut som momspliktig verksamhet och därmed är en del av deras andel moms. Jag tror däremot att de tar ut den avgiften för att täcka sina fasta kostnader på ytterligare ett sätt. Bara tre procent på uthyrning räcker nog inte för att täcka hela deras kostnadsmassa så de behöver lite mer intäkter.

Den praktiska skillnaden är att de tar en del av din uthyrning helt enkelt :slight_smile: Hyresgästens pris går därmed till som total del till större del till dom. Det blir en väsentlig skillnad mellan 3 % jämfört med de ca 15 % (av detta 10,71 procent moms givet svenska momsregler för hotellverksamhet) som de får med de 14,2 procent påslaget de får med en adderad gästavgift. Deras intäkter ökar helt enkelt - du betalar en relativt liten andel och gästen får betala för säkerheten att hyra via dom istället för helt privat emot dig.

Det går ju att hyra ut din fastighet för 100kr själv och därigenom behålla hela beloppet. Gästen får betala exakt detta också vilket ger båda en positiv effekt. Du tappar däremot hela fördelen att slippa annonsera, för extremt mycket större genomslag via Airbnb och alla andra fördelar. Kunden tappar säkerheten med en trygg mellanhand.

ChatGPT säger att hyresgästens avgift ska räknas in också :slight_smile:

3 gillningar

Man får helt enkelt bara börja ställa sina frågor där! :smiley:

Problemet är att man inte vet om det stämmer

Haha, väldigt sant…

I skatteverkets exempel står det:

Du betalar en serviceavgift till förmedlingsföretaget på 150 kronor per uthyrd vecka. Förmedlingsföretaget betalar ut nettobeloppet, alltså gästernas hyra minskad med din serviceavgift per vecka till dig.

Här antar GPT att du får ut 114,2 kr (enligt mitt räkneexempel ovan) som intäkt och tar 97 procent av detta. Alltså är din intäkt: 114,2 * 0,97 = 111kr (avrundat).

Har du underlag på vad du får samt hur mycket Airbnb tar kan du räkna ut hur stor procentuell andel du får. Som sagt, tar du del av deras ökade gästpåslag ska du räkna det som intäkt. Men får du inte ta del av pengarna känns det orimligt att ha detta som beskattningsunderlag.

Kika på en separat uthyrning med intäkter och kostnader för att se från vilket belopp Airbnb räknar din utbetalning ifrån. Det bör kunna vägleda dig rätt :slight_smile:

Hej jag har några funderingar som ni kanske har koll på:

Finns de något tak på hur mycket du får tjäna via airbnb(kortidsboende) på ditt småhus/attefallare per år innan de blir näringsverksamhet?

Hittade ett exempel på skatteverket som menade att 80.000kr var max men de exemplet gällde ordinarie bostad vad jag förstod.

Finns de ett tak för hur mycket du får tjäna privatuthyrning (långtidsuthyring) under ett år?
Alltså innan de räknas som näringsverksamhet/fastighet.

Om de finns ett tak: Gäller de siffrorna mig som skattar, fastigheterna eller per byggnad?
Alltså om de finns ett tak på tex. 80 000kr gäller de taket mig personligen eller gäller de per “del jag har uthyrd”?

Jag hoppas ni kan hjälpa mig hitta klarhet i oklarheten,
Tack på förhand!