Hej Mattias,
För att kunna räkna på detta måste du först avgöra om det är du eller förmedlingsbolaget som räknas som hyresvärd. Så några frågor:
1 - Vem annonserar om uthyrning?
2 - Vems namn står på hyresavtal, bokningsbekräftelse eller liknande?
3 - Vem tar ansvar för att avtalet uppfylls när det gäller tillträde, ersättning och bostadens skick?
4 - Vem meddelar gästen att de har kommit till och vem lämnar ut nycklar?
Sedan ytterligare en fråga
- Vad är det för typ av bostad du hyr ut? Småhus, bostadsrätt i äkta förening, hyresrätt, bostadsrätt i oäkta förening. Skatteverket har olika regler för alla dessa tre.
Min tolkning är, givet tre förutsättningar. Ditt specifika fall kan därmed avvika från mina antaganden.
1 - Det är du som är hyresvärd (uppfyller framför allt punkterna 2 - 4)
2 - Airbnb ansvarar enbart för förmedlingen (annonsering via deras sida - punkt 1)
3 - Det är ett småhus / ägarlägenhet (inte bostadsrätt) du hyr ut.
Stämmer inte dessa antaganden från mig behöver du inte läsa längre än hit. Uppdatera istället med svar på punkterna ovan så tar vi ditt specifika exempel.
Du ska räkna in hela beloppet inklusive den avgift Airbnb tar ut mot dig som din intäkt. Det är detta belopp du hyr ut för, därmed är det även din intäkt. Att de sedan tar en del av denna som en avgift bör inte innebära att det ska räknas bort från din intäkt. Den ska enligt MLTs länk till skatteverket inte heller vara möjlig att dra av.
Gästens avgift - får du någon del av denna intäkt? Eller är detta en avgift som går till Airbnb rakt av?
Om du får en del av summan ska den räknas med - om inte ska den inte räknas med.
Jag tolkar detta som att du hyr ur för 100kr. Av detta tar Airbnb 3kr i avgift. Din intäkt att redovisa = 100kr. Gästen betalar dock 114,2 kr för uthyrningen. Total intäkt Airbnb = 3 + 14,2 = 17,2kr för sin tjänst. Du ser aldrig pengarna - därmed inte en intäkt för dig. Du får därmed 97kr men ska redovisa 100kr.
Om du utöver detta tar betalt för även städning så är detta också givetvis en intäkt för dig. Du får betalt för att istället för din hyresgäst städa vilket innebär att ni byter en tjänst emot pengar = Intäkt. Tar Airbnb en avgift för detta också ska den inte räknas bort från ditt belopp.
Du kommer därmed redovisa ett högre belopp än du faktiskt får betalt som din intäkt.
Du har sedan två avdrag att nyttja - också detta om jag läser skatteverkets sida rätt. Gäller enbart småhus.
1 - Schablonavdraget på 40 000kr per år givet att du ägt fastigheten hela året. Annars viktas avdraget för den period du ägt.
2 - Ett avdrag på 20 % av hyresintäkten.
Det du kan hyra ut din bostad för utan att betala skatt blir därmed 50 tkr per år. Detta inkluderat serviceavgiften och städintäkter (och potentiellt avgift för hyresgäst OM du får ta del av detta belopp).
På så sätt gör du först ditt avdrag på 20 procent av din hyresintäkt
50 000 * 0,2 = 10 000
Sedan har du schablonavdraget på 40 000kr som du kvar kvitta resterande belopp emot.
Här har jag dock antagit att det är du som ska räknas som hyresvärden, att du hyr ut ett småhus / ägarlägenhet (inte en bostadsrätt).
Som du märker är det många antaganden och om i mitt svar. Hoppas det hjälper lite iaf och stämmer inte mina många antaganden så uppdatera med förutsättningar så räknar vi om