Just nu hyr vi ut 34kvm i våran källare med separat ingång, FTX-vent, badrum, kök och tvätt/tork. Detta genererar en inkomst på 4500:-/mån. Jag skulle även vilja testa att hyra ut ett extra rum som inte används via Airbnb. Någon som vet hur jag deklarerar detta? Lägenheten i källaren kommer inte över skattegränsen i år, flyttade in i mitten av maj.
Så länge uthyrningen är begränsad till ett visst antal nätter per år (minns inte antalet) kan du bara addera den inkomsten till vad du redan får in. Går det över den nivån så räknas det som hotellverksamhet och då förutsätts du ha eget företag för att kunna deklarera uthyrningen korrekt.
Ovanstående är så som jag förstått det hela. Jag har också försökt fråga Skatteverket om det hela men inte fått några relevanta svar.
Hur marknaden för Airbnb-uthyrning av rum ser ut varierar stort mellan olika områden. På vissa ställen kan efterfrågan vara stor. Det handlar då ofta om relativt centralt läge, väldigt smidig tillgång till kollektivtrafik eller närhet till specifika saker t.ex. Friends Arena.
En strategi som vissa tillämpar är att lägga sig prismässigt lite högre. Då blir bokningarna färre men i pengar kan det ju bli typ samma.
Rapporterar Airbnb till Skatteverket?
Nej, man får rapportera själv.
Och det gör man?
Ja det är klart annars är det olagligt. Brukar du snatta i affären?
Skatteverket har börjat begära in olika uppgifter från Airbnb. Såvitt jag förstår har de tillämpat någon sorts selektiv metod. I en del andra länder får Skatteverket in kompletta filer med alla uppgifter. Lagstiftningen i Sverige är sannolikt lite mossig och därför är träffsäkerheten inte total. Om jag förstått saken rätt så har de fokuserat på objekt med höga dygnshyror och som är uthyrda ofta. Någon skrubb i Akalla kan alltså undgå upptäckt lättare än etagelägenheter med utsikt över Riddarfjärden.
Jag snattar aldrig men det har hänt att jag kört i 120 km/h på 110-väg. Också olagligt.
Om du klarar att öka medelhastigheten från 110 till 120 så sparar du knappa fem minuter per 100 km.
Samtidigt ökar den relativa olycks- och dödsfallsrisken ungefär 100%. (Elvik, 2009)
Så hoppas du utnyttjar dina sparade minuter!
Jag gratulerar dig som aldrig hamnat utanför lagens ramar. En mönstermedborgare i samhällets tjänst.
Ja, precis som att jag t.ex. inte svartjobbar och rapporterar in försäljning av värdepapper från depå som inte automatiskt rapporterar till skattemyndigheten, så rapporterar jag Airbnb uthyrningar i Sverige, både till Svenska och Finska skattemyndigheter.
Allt annat vore ju skattefusk.
Har googlat lite eftersom jag är intresserad av frågan. 112 nätter verkar man max kunna hyra ut innan det börjar räknas som hotellverksamhet. Det gäller vid korttidsuthyrning. Därefter behöver man betala in moms på inkomsterna.
Dock, i TS fall, blir det möjligen extra krångligt eftersom hen redan hyr ut en del av sin bostad. Det verkar finnas regler om att privatuthyrning gäller en uthyrning per bostad som jag tolkar det. Hyr man ut två inom en privatbostad kan det vara så att det börjar räknas som näringsverksamhet direkt ändå. Men samtidigt verkar olika regler gälla lägenhet vs villa. Kan vara en bra idé att kolla detta med Skatteverket eller jurist. Ping @JakobMainHome som säkert vet.
Rent praktiskt verkar man redovisa hyresintäkter som kapitalinkomst. Det finns diverse avdrag för kostnader man kan göra.