Det pratas mycket om att man kan hyra ut saker som gräsklippare, borrmaskin och annat som man bara använder ibland.
Jag har tittat runt på olika fora och det finns helt klart vissa som hyr ut allt möjligt. Dock verkar marknaden vara extremt lokal så jag antar att var man bor spelar stor roll för vad som är gångbart. Det optimala vore antagligen något område med många studenter eller unga personer som inte är ”fullinvesterade” i prylar men som är vana vid att använda digitala verktyg.
Det enda som jag tydligt uppfattar går att hyra ut på en större geografisk marknad är sådant som släp till bilen, jordfräs och liknande. Det handlar då om händiga personer som själva hyr ut maskiner och direkt konkurrerar med etablerade företag. Dessa saker är dyra i inköp, kräver visst underhåll och tar plats. Det är mao inte för allla.
Säkert finns det mer udda nischer som att hyra ut Märklinjärnväg till nästa Stig Helmer-film eller liknande.
Har någon hittat några smarta nischer där det går att hyra ut saker eller där det är smartare att hyra än att själv äga?
Jo, men frågan handlar om vilka prylar du hyr ut, för vilken taxa ungefär, till vem du hyr ut, hur lönsamt det är, vilka problem du ev. har upplevt, i vilken typ av område du bor och säkert en rad andra faktorer som jag och de flesta andra inte förstått är av avgörande betydelse för att uthyrningen (=att du hyr ut eller hyr själv i systematisk form) fungerar så smidigt och bra.
Allt detta prat om att olika företeelser är ”bra i största allmänhet” är meningslöst svammel. Det är dessutom en felaktig beskrivning av verkligheten. De flesta saker som annonseras ut efterfrågas sannolikt av ingen alls, leder inte till några intäkter och leder främst till förspilld tid och besvär. Prylarna måste ju vara i toppskick och enkelt tillgängliga oavsett om någon efterfrågar dem eller inte.
Beskrivningen att uthyrning av saker är ”bra för alla” är falsk, precis som påståendet att det finns stora pengar att tjäna på att producera innehåll på Youtube. De som tjänar pengar på att du ”chansar” utan att ha exakt rätt kunskap är ägare av olika plattformar, inte du själv.
Att säga att uthyrning är ”jättesmart, jättelätt och smidigt för alla” är ungefär som att ge råd om att köpa aktier i ”framtidsföretag” som Aegirbio eller Azelio. Det är en helt bombsäker strategi för att inte tjäna eller spara några pengar över huvud taget.
Vi har hyrt ut flytvästar, klappstolar (18 st som var ok för utomhusbruk) och champagneglas (36)
De två senare “blev över” efter en kontorsflytt och flytvästarna var våra egna
Vi höll på fram till pandemin och det gav en slant
Flytvästen tog vi per dygn med rabatt för flera dagar/en vecka
Stolar och glas hade vi 24 timmar med lägre pris för kommande 12 (var mest för att folk som hade fest skulle kunna sova och diska)
Flytvästarna var det främst kvinnor och kvinnor med barn som hyrde. Personer som inte varit ute på sjön tidigare och blivit medbjudna. Åldersmässigt kanske 25-55. Det var nog mest svenskar och min känsla, som kan vara totalt fel, var att det var personer som gjorde det för att hushålla med egna och jordens resurser.
Mitt minne (blasklapp) var att de flesta som hyrde stolar o glas var “flera”, dvs de talade i “vi-form”. Åldersmässigt var det nog lika. En skillnad som slog mig då var att när de kom gåendes, med bärhjälp, för att hämta så var det kvinnor som hade bokat - män kom alltid med bil
Folk var väldigt trevliga och ärliga. Inga krossade eller spräckta glas som inte rapporterades och ersattes. Likaså meddelade de om det hänt något annat. Ibland diskade jag om glasen men så är jag lite petnoga när det gäller ludd.
Vi tog inte upp det efter pandemin för man blir lite bunden av att vara hemma när det ska hämtas lämnas. Det vi hyrde ut var mycket vår-/sommarsaker. Vi kanske hyrde ut glasen 6, stolarna 3 och flytvästarna 5 gånger/år
Det är ju förstås inget som du kan försörja dig på och det är ju upp till parterna om det är värt det eller ej. De fall som jag har insyn i har fungerat utmärkt. Nästan alla är ärliga och är skötsamma människor.
Att själva uthyrningen är ”smidig” har jag inga tankar kring. Det låter rimligt. Iom att jag hållit på med handel med begagnade prylar, bytargruppen, Airbnb, husbyte med mera så är jag rätt van vid att göra affärer med privatpersoner. Jag ser ingen direkt logik i att det här skulle fungera markant annorlunda.
Min poäng handlade mer om att vissa typer av prylar är efterfrågade och andra inte. Så är det även i andra sammanhang och varje forum har sin särskilda logik.
Sedan har jag en egen idé om att det är vissa faktorer som bidrar till att det kan funka eller inte. Här kan jag ha fel men det vore just därför intressant att höra om andras erfarenheter. Jag tror alltså inte att jag har ”helt fel” men att vissa faktorer kanske är mycket viktigare än andra.
Jag har en hel del av både verktyg och prylar som mest samlar damm. Visst använder jag dem någon gång men det är sällan. Att sälja av dem vore möjligt men att börja hyra ut dem kunde nog vara ett alternativ.
Om vi tänker oss att en pryl kostar 5000 kr ny och 2000 kr begagnad kanske den kunde hyras ut för 100 kr dygnet. För ett mindre byggprojekt skulle det alltså ge kanske 500-700 kr och det vore ju helt reko i så fall. Detta är alltså ett fiktivt exempel och synpunkter är välkomna. Vi kan säga att det är en kap/ger-såg.
Håller med om att det borde vara nischat främst till större städer och villaområden. I min by på landet skulle man inte kunna ta betalt för att låna ut en maskin. Folk bjussar normalt på sånt och så ger man dem kanske nåt i gengäld.
Sen är det väl så att det finns en fin balans mellan energi och ersättning. Risken är om vinsten är för liten att folk inte svarar på förfrågningar eller inte är så flexibla med upphämtning mm.
Jag tror tvärtom att det är innerstan i olika städer samt områden med lägenheter som borde vara de bästa ställena, åtminstone om vi pratar om uthyrning av ”vanliga” grejer. Exemplet slagborr som var uppe innan hör till den kategorin.
I villaområden är det nog snarare jordfräs eller släp till bilen som är typiska efterfrågade saker.
Min teori är att det är faktorer som minimalism, begränsat med förvaringsutrymme och yngre hushåll som ännu inte ”stadgat sig” som är de drivande faktorerna. När man bor stort har man mycket förvaringsutrymme och det minskar behovet.
Många saker är rätt billiga idag. Det kan löna sig att köpa, använda och sen sälja billigt. Problemet är att man aldrig säljer utan saker tenderar att ackumulera sig.
Jag ville hyra en enklare jordborr för att plantera häck och sätta staketstolpar. Men att hyra låser mig i tid och jobbet är bitvis tungt och väderberoende. Enklast och billigast var att köpa en jordborr på Jula. Nu ligger den där och samlar damm, fullt fungerande. Den skulle jag kunna hyra ut men vill inte ha “besväret”. Många saker är kanske för billiga?
Frågan handlar om att sätta saker i system. Att ha någon enstaka annons ute blir lätt bara rörigt. Svar på annonsen kommer någon gång ibland men inte tillräckligt ofta för att man ska ”räkna med” att ha den uthyrd under någon viss period.
Som jag tänker mig det hela skulle jag kunna ha kanske fem ”säljande” annonser uppe och sedan kanske ytterligare fem annonser ”på prov”, alltså saker som jag är osäker på om det finns efterfrågan på.
Men många sätter det nog inte i system utan hyr bara ut lite på chans. En chans till lite extra pengar bara.
Gör man det systematiskt med målsättningen att tjäna pengar får man tänka mer professionellt. Min jordborr ligger bra där den ligger, även om jag svär ibland när jag råkar sparka tån i den.
Billiga saker är ofta dyrare pga väredetapp om man säljer vidare än bra kvalitet. Bästa ekonomin får du om du köper begagnade kvalitetsprylar, och säljer vidare när du är färdig. Det kan du tom tjäna lite på om du har tur.
För att tjäna pengar mer på allvar skulle man behöva köpa in grejer med den specifika ambitionen att hyra ut dem. Jag tänker själv mer på att hyra ut saker jag ändå har.
Jag hyr ut mycket via Hygglo. Framförallt bilbarnstolarna är populära (mor- och farföräldrar hyr när barnbarnen kommer på besök), men även stege och pirra.
Vi bor centralt och är vi inte hemma lämnas sakerna utanför dörren. Alla som hyr har varit supertrevliga och tacksamma. Får in mellan 200-1500 kr/mån, så ingen försörjning men trevligt tillskott.
Hyr ut ett släp via Hygglo har fungerat bra under 2-3år. Har inte haft några större bekymmer.
Har jag blivit rik? Nej däremot har jag ett släp som kostat 10k men som har gett mig gratis däck+fälg SoV. Extra lyktglas, nya bromsar mm. Har alltså ett släp som inte bromsarna rostar fast på och som är i topp skick då det kontrolleras både före och efter uthyrning.
Kostnad för detta? 150:-/dag, 600:-/vecka. Bor i samhälle med 21k invånare med andra konkurrenter.
Hygglo är toppen på många sätt men skulle inte använda tjänsten i syfte att tjäna pengar, alltså köpa ett släp för enbart uthyrning.
Låter intressant! Har själv ett gallersläp som mest blir stående förutom när något större byggprojekt ska genomföras hemma eller nån familjevän behöver låna. Så tänkte kanske testa hygglo.
Hur gör ni med skatt? Är det bökigt att lägga in inkomster och avdrag för provision i deklarationen? Vore spännande att höra.