Uthyrning av saker

Har själv använt mig av freetrailer ett antal gånger senaste tiden.

49kr om dagen plus 99kr försäkring om man är feg.

Man bokar på 30 sekunder och hämtar med appen utan mänsklig interaktion.

Kan man konkurrera med detta?

2 gillningar

De ligger inte alltid så bra till. Bor man nära ett sådant ställe är det fördelaktigt.

Jag har lagt upp tre annonser på Hygglo för att prova om det funkar och inget uthyrt ännu.

1. Spikpistol, batteridriven med batterier och laddare. En skaplig Milwaukee.

2. Grön kors/linjelaser med mottagare, batterier och laddare. En schysst DeWalt.

3. Lövblås med batterier och laddare. En skaplig DeWalt.

Trodde att lövblåsen skulle kunna vara uthyrbar mtp säsong. Har lagt mig enligt Hygglos rekomendera pris. Bor i Västerås.

Är det nån snurr på Hygglo eller är det bara att lägga ned?

Allt beror på var du bor mer exakt. Det fungerar säkert om du bor på rätt adress.

1 gillning

Vad skulle va rätt adress? Mer generellt eller att det är mer godtycklig tur att man bor i ett området där just mina prylar behövs?

Jag tror det mer generellt handlar om att antingen bo väldigt centralt eller i exakt det område där behovet finns. Jag gissar att den mest typiska kunden är någon som är yngre. Där jag själv bor är andelen äldre ganska hög och det begränsar potentialen.

1 gillning

Jag började hyra ut grejer under året och har i snitt hyrt ut för 1000 kr/månad. Har lagt upp massor av prylar, inga verktyg men allt från kamerautrustning och friluftsgrejer till cykelväskor, resväskor, lampslingor och bilen, och det som går bäst är friluftsgrejer och bilen. De som har hyrt har uteslutande varit folk ca 30-40 år. Det känns som att det är dom som har ett cirkulärt tänk och känner till tjänsterna. Jag har sorterat i förrådet så när någon vill hämta något tar det bara två minuter att åka ner och hämta grejen. De flesta kan ta sig hit eftersom jag bor centralt, det tror jag är en fördel.

Jag funderar på om man kan göra något för att få fler uthyrningar utöver att bara lägga upp grejerna. Har försökt ha mycket beskrivningar med, länkar till produkthemsidor och videos på Youtube. Använder produkbilderna med vit bakgrund, kanske borde man ta egna mer verkliga bilder.

För biluthyrning rekommenderar jag GoMore framför Hygglo - på GoMore ska man ta bilder innan och efter, fylla i ett gäng grejer och båda parter ska skriva under ett kontrakt i appen. Kändes säkrare än Hygglo där det i princip bara var att trycka igång uthyrningen. Jag tror egentligen inte att det finstilta skiljer så mycket mellan tjänsterna (?) men inbillar mig att alla steg och underskriften gör att hyrespersonen kanske tar det mer seriöst.

3 gillningar

För en som mest tänkt att hygglo är för elverktyg och trädgårdsredskap förvånade denna:

Det ska bli intressant att se om han får nån rulle på detta.

1 gillning

En fråga på temat uthyrning: Ska man skatta för inkomsten när man hyr ut prylar? Och är det i så fall från första kronan?

(När man hyr ut en bostad slipper man ju skatta för de första 50.000 kronorna).

Hyra ut bil, båt och saker | Skatteverket

Det smartaste att hyra ut är boende.

Se bara på Roger Akelius, hade han inte skänkt bort så himla mycket pengar hade han haft över 100 miljarder på fickan!

Tack. Jag läste det men vet inte om jag förstod rätt. Om man hyr ut boende eller säljer saker så behöver man inte göra nåt, upp till 50.000 kr. Däremot, så fort man hyr ut en pryl så ska man skatta för varje krona. Korrekt?

Det är korrekt. Samtidigt handlar ju uthyrningen i normalfallet om att hyra ut saker som du ändå har och som inte “blir utslitna” så lätt. Du agerar också ofta på en mycket lokal marknad. Vissa grejer kan vara “superpoppis” och andra “hopplösa”. Att bedöma “potentialen” i uthyrningen baserat på att intäkten ska beskattas känns lite konstigt. Hur mycket du kan ta ut i hyra bestäms förstås av någon sorts rimlighet men också av konkurrensen.

Det har diskuterats att införa ett avdrag för uthyrning av saker (cirkulär ekonomi). Det är mycket möjligt att det kommer på sikt men sannolikt inte med nuvarande regering.

Tack för bra svar.

Jag ska ta bort mina saker på Hygglo nu. Det är inte värt det.

Jag hade hållit koll på hur mycket jag hyrt ut för, för att sen när jag närmat mig 50 000kr, pausat alla annonser till årsskiftet.

Men å andra sidan, för mig är 50 000kr mycket pengar.

Det kan man ju göra, men om du läser vad vi skrivit här ovanför så ser du att det inte spelar någon roll. Skatten ska betalas direkt, från första kronan.

Men det här med 50.000 kr skattefritt gäller ju inte för uthyrning av saker. Och när det gäller försäljning handlar det om skatt på vinsten. När det däremot gäller uthyrning via Airbnb kan man i princip göra så som du nämner.

Får fixa, fick in 270kr förra året på Hygglo. :rofl:

Edit
Verkar ganska smidigt att ändra i deklarationen, tar väl 2 minuter kanske.

Hygglo förklarar bra här!
https://www.hygglo.se/blog/dags-att-deklarera

1 gillning