Hej jag undrar om skatteåterbäringen.
Jag fick förra året en bra summa tillbaka och jag förstår inte varför .
Jag har en fast antällning och en behov anställning .
Kan de va så att jag fick mer tillbaka föratt jag jobbade timmar på mitt andra jobb .
Du får tillbaka om du betalat för mycket skatt.
Antigen drar någon av dina anställningar för mycket skatt eller kan det vara så att du har lån där man får tillbaka 30% av den betalade räntan. Då räntan gick upp mycket under förra året gissar jag på de senare.
Om du har lån på en bank så ger vissa lån ränteavdrag. Så om du har betalat 100k i ränta under året så får du tillbaka 30k på skatten året efter. Det brukar skötas automatiskt.
En tänkbar förklaring kan vara att dina arbetsgivare betalar in olika mycket preliminärskatt. Din huvudsakliga arbetsgivare betalar in skatt enligt din skattsedel där du då hamnar på tabellskatt (som ligger hyfsat nära slutlig skatt). Din andra arbetsgivare, där du har din sidoinkomst, betalar in en schablonskatt på 30% (som är i överkant av den slutliga skatten) vilket skulle kunna förklara varför du får “mycket” tillbaka. Kommer inte ihåg varför det är såhär men går säkerligen att läsa på Skatteverkets sida.
Det hände mig en gång att min arbetsgivare inte anmälde korrekt inkomst till skatteverket i årsbeskedet och jag hamnade då in helt galen inkomstklass med väldigt låg skattesats. Jag skulle få tillbaka nära två månadslöner.
Kolla att den anmälda inkomsten på deklarationen stämmer, samt att den slutliga skatten är rimlig.
Då stämmer nog återbäringen.
Kom ihåg att det i slutändan är du som själv är ansvarig för att rätt skatt betalats. Kan bli trist att behöva betala tillbaka med straffavgifter efteråt.
Självklart är det så Jag hade alldeles för snabba fingrar, så tack för rättelsen Jag har redigerat mitt inlägg så att det inte ska bli några missförstånd.
Jsg upptäckte att ingen prel skatt drogs på min pension. Jag ringde/mailade och bad dom dra prel skatten. När inget hände kollade jag dkattetabellen och betalade in ett belopp till mitt SKATTEKonto varj månad. Nu drar dom preldkatt och vid skattebedutet när jag har lämnat in min självdeklaration tar dom mina skattepengar från det kontot. Under tiden får jag ränta på kontot. Mitt råd är att du ska kolla vad du tror att din slutliga skatt ska bli och betala in det beloppet på ditt SKATTE konto.Överskjutande belopp kan du ta ut efteråt.