Skatteverket IBAN

Tänkte sätta in pengar på mitt skattekonto via Revolut. Blir dock osäker på hur jag ska fylla i. Vad ska jag skriva i de olika fälten?

För att din inbetalning ska krediteras rätt måste du också ange ditt personnummer, organisationsnummer, särskilt registreringsnummer (GD-nummer) eller OCR-nummer. Endast ett av nedanstående alternativ ska anges på din inbetalning:

• Om du anger ditt personnummer, organisationsnummer eller särskilt registreringsnummer (GD-nummer) bör det vara enligt följande format: xxxxxx-xxxx.

• Ditt OCR-nummer är 13 siffror långt och bör anges i format xxxxxxxxxxxxx. Om du inte vet vad du har för OCR-nummer kan du få fram det i vår e-tjänst OCR-beräkning:

• OCR-beräkning

När du betalar från ett utländskt bankkonto ska du använda nedanstående internationella bankkontonummer och uppgifter. Du måste ange både IBAN-nummer och BIC-kod vid betalningen.

IBAN-nummer: SE56 8000 0890 1196 4624 0516

BIC/Swiftkod: SWEDSESS

Bank: Swedbank AB, SE-105 34 Stockholm

Betalningsmottagare: Skatteverket, SE-831 87 Östersund

Kan inte ange annat än siffror i account, så ska det vara mitt OCR-nr från Skatteverket? De säger bara att det ska inte anges, inte som vad.

Den här gamla tråden på Reddit snackar om att clearingnr saknas, men så långt har jag inte kommit än. https://www.reddit.com/r/TillSverige/comments/s0tgr4/please_help_with_skatteverket_clearing_code_and/

Är company Skatteverket?

Alla fälten där inte obligatoriska…
Men kanske ditt personnummer som kontonummer?

Kontonummer är personnummer + en extra siffra. Kolla vid inloggning hos skatteverket om du är osäker. Ring dem om det verkligen behövs IBAN.

3 gillningar

Skatteverkets sida insisterade ju på bindestreck i personnumret, så det var uteslutet.

Testade att mata in mitt OCR-nr som angaudlinn föreslog. På nästa sida ville Revolut ha adress. Jag klistrade in från Skatteverkets sida och fick postnr och lägenhet ifyllt (:man_shrugging:). Sökte upp en gata på Hitta.

Kliclade vidare och fick nej på att clearingnr saknades - samma grej som Reddit-tråden. Men det intressanta är att felet hänvisar till att man kan använda Bankgiro. Jag hittar dock inte var i appen…

Uppdatering: Kontaktade supporten och infon om bankgiro är gammal. Bad dem uppdatera felmeddelandet.

1 gillning

Om man tittar på IBAN-nr så är det förmodligen clearingnr: 8901-1 och kontonr: 964 624 051-6. Det motsvarar iaf hur det fungerar på mitt personliga Swedbank-konto.

Man kan behöva ange dessa utan bindestreck.

Däremot skulle jag ringa Skatteverket och få detta bekräftat innan jag för över någon större summa…

1 gillning

Du verkar ha rätt!

Jag hade fått för mig att jag skulle få in mitt eget nummer på den sidan, men det är Skatteverkets IBAN och deras bankkontonr som ska in. :person_facepalming:

Sen när man har lagt till Skatteverket som mottagare så kan man skicka pengar och ange ett meddelande. Jag angav mitt OCR-nr där, efter ha läst i Reddit-tråden.

Det som förvirrade mig var att man ju anger ett eget OCR-nr när man betalar till bankgiro. Två nr, två fält, tänkte jag. Inser nu att bankgiro = ~kontonummer och OCR så klart är ~meddelande.

Testade att peta in 10 kr!

Mottagare:
IBAN: SE56 8000 0890 1196 4624 0516
Account: 890119646240516
Company: Skatteverket

Adress: Storgatan 46
831 33 Östersund

(Inte samma postnr som Skatteverket uppger på sin sida (831 87). Kanske har deras postcentral egen adress.)

Betalning:
Till min sparade mottagare.
Meddelande: Mitt OCR-nr enligt Skatteverkets hemsida.

Använde den här infon som var en bit längre ned på Reddit - med Skatteverkets nuvarande kontonr:

I made a payment via Revolt today: Use this as account no:
890119646240516 IBAN: SE56 8000 0890 1196 4624 0516

Notera att kontonumret är samma som slutet på IBAN.

My assumption is that they do not want people with a Swedish bank account to pay this way but instead use the bankgiro since with this method there is probably a manual step or a more error prone system. Because here you need to type your personal number or OCR number in the message field which is a free text field.

https://www.reddit.com/r/TillSverige/comments/s0tgr4/please_help_with_skatteverket_clearing_code_and/

Lite kuriosa från internet:

Bankinfrastruktur | IBAN och svenskt nationellt kontonummer berättar om hur IBAN för svenska konton byggs upp.

IBAN-format:

SE5680000890119646240516
ddccbbbaaaaaaaaaaaaaaaac
  22                   1
Identifiering Längd Startposition
d SE Landskod (ISO:Country Code) 2 1
c2 56 Checksiffror (IBAN Check Digits) 2 3
b 800 IBAN ID (Bank – Branch Code) 3 5
a 0089011964624051 Kontonummer (Account Number) 16 8
c1 6 Checksiffra (Check digit) 1 24
TOTALT 24

Jag tycker det ser ut som metod 3 används för Skatteverkets konto.

XXXX=Clearingnummer, XXX=IBAN-ID, C=Checksiffra i nationellt kontonummer, CC=Checksiffror i IBAN

METOD 3 – Svenskt nationellt kontonummer, Kontotyp 2 och Kommentar 3, i IBAN-format:
Kontonummer: XXXX 0 000 000 000 C [jag tänker att nollan efter XXXX borde vara X också]
Kontonummer i IBAN-format: IBAN SECCXXX00XXXXX000000000C

Landskod Checksiffror IBAN ID Kontonummer Checksiffra
SE CC XXX 00XXXX0000000000 C
[SE 56 800 0089011964624051 6]
ALLTID SE RÄKNAS UT SIST
Enligt ISO-standard 3 första i HUVUD- Cl.nr Kontonummer inkl. CL. Nr. med nollutfyllnad Sista siffran i svenskt nationellt kontonummer
1 gillning

Uppdatering:

2025-01-16 Skapar överföringen i Revolut på morgonen. Från SEK-konto.

2022-01-22 Ser överföringen på skattekontot (Kan ha dykt upp redan dagen innan. Missade ev att kolla då):

2025-01-21 Inbetalning bokförd 250117

Så ca en vecka eller 4-5 bankdagar.

1 gillning

Bara för skoj skull testade jag en vanlig banköverföring från ett sparkonto.

Konto: 890119646240516 (Tror jag… kan inte se på min bank var jag skickade och verkar ha supit bort vad jag skrev in…)
Meddelande: Mitt OCR-nr

2025-01-21: Skapar en överföring från sparkontot på kvällen.

2025-01-28: Ser inbetalningen på skattekontot:

2025-01-27 Inbetalning bokförd 250124

Så 4 bankdagar här med.