Är PRA Spar seriösa? "Faktura" istället för överföring till eget konto?

Har precis öppnat ett sparkonto i PRA Spar, då de erbjuder obunden ränta på 3,7% (till skillnad från SBAB där jag har pengarna idag som erbjuder 2,25% ränta). Det jag reagerar på är deras info om hur jag för över pengar dit; jag ska ange ett bankgironummer och OCR-nummer (se screenshot). SBAB släpper dock inte igenom transaktionen, då man “inte kan betala fakturor” via dem. Är det här någon bluff från PRAs sida? Det låter ju himla osäkert att föra över pengarna till ett sparkonto hos dem, och inte göra det som en överföring utan som en betalning. Svårt att kräva tillbaka pengarna då om de skulle krångla med uttag…? Vad säger ni andra om det?

Edit: Tog bort screenshoten, fick feedback att det inte var smart att lägga upp.

Har aldrig hört talas om PRA Spar. Känns konstigt att alla pengar hamnar i en hög. Speciellt om de ska hållas separat från företagets pengar.

AK Nordic som driver PRA Spar har iaf haft en del dängor med FI pga av företaget bröt om regler mot likviditetskvot. Så FI har iaf ögonen på dom.

5 gillningar

Har ej erfarenhet av PRA specifikt, men det du Emma beskriver är det normala förfarandet hos de flesta sparinstitut med högre ränta.

3 gillningar

Man anger ett individuellt ocr-nummer så att de insatta pengarna inte hamnar i en hög utan går till ens egna konto.

3 gillningar

Jag har haft konto hos Praspar flera år och aldrig haft några problem eller konstigheter. Jag hoppas det fortsätter så :wink:.

2 gillningar

Om du känner dig osäker så prova att sätta in 10 kr som du sedan provar att ta ut igen. Då ser du praktiskt hur det fungerar med både insättningar och uttag.

2 gillningar

Vet att coop medmera bank gör på samma sätt och har aldrig varit några problem. Även skatteverket gör på samma sätt med inbetalningar till deras skattekonton :+1:

3 gillningar

Vad jag menar är att alla sätter in på samma konto. Eget konto så har du ett individuellt IBAN/kontonummer etc.

Absolut inget bombsäkert sätt att testa legitimiteten. Ganska klassiskt att tillåta små uttag för att inge förtroende. Första lektionen i “Bluffing 101” :smile:

5 gillningar

Jag pratar inte om legitimiteten utan om praktikaliteten.

Tycker man inte insättningsgarantin och övriga regelverk hanterar legitimiteten så lär man bli besviken i jakten på alternativ som är 100-procentigt säkra.

1 gillning

Jag har haft PRA spar länge och det finns flera nischbanker som har samma sätt att sätta in pengar. Bankgiro och OCR nr.
Alla nischbanker har insättningsgaranti så det är säkert att sätta in pengar. Jag har haft nischbanker i många år och enbart en gång har en av dem gått i konkurs och det dröjde 7 arbetsdagar innan jag fick pengarna utbetalt till det förifyllda kontot jag valde.

10 gillningar

Nice. Hann du fatta och bli lite orolig? :slight_smile:
Vilken bank var det? Skönt att se att systemet funkade som det ska.

1 gillning

Nej jag visste inte ens att den gått i konkurs för pengarna kom in på mitt konto bara. Sen när pengarna kom så läste jag om konkursen. Tyvärr kommer jag inte riktigt ihåg vilken det var då det var omkring år 2010.

1 gillning

Carniege sparkonto har något liknande upplägg med bankgiro och OCR nummer. Testade ovh avigerade endast på deras sida, insåg hur det fungerande och valde Avanza sparkonton istället.

Nackdelen med detta system att det inte går att genomföra regelbundna överföringar till bankgiro systemet, då jag själv måste lägga in en betalning med bankgiro och ocr nummer varje gång jag vill överföra pengar.

1 gillning

Inte ovanligt med bankgiro och OCR/kontonummer upplägget.

Däremot

1. Jag hade inte lagt ut mitt kontonummer på en öppen webbsida

2. Företagstrukturen gör mig något konfunderad. Jag hade nog kontaktat Riksgälden som hanterar insättningsgarantin för att verifiera att PRA Spar täcks av insättningsgarantin som är registrerad för AK Nordic. PRA Spar är en bilfirma till AK Nordic som i sin tur är ett ”medlemsföretag” i PRA Group (amerikanskt bolag inom hantering av problemkrediter). Lite för rörigt i min mening att man bara ska acceptera att insättningsgarantin gäller utan att ha verifierat det.

Man kan läsa mer om det på deras hemsida. På Riksgälden finns AK Nordic registrerat. De finns även på Allabolags hemsida men där står i en passus att de inte får bedriva bankverksamhet. Inlåning från privatpersoner kanske dock inte räknas som bankverksamhet

Allt är säkert OK och @Thompa.th har använt dem länge … men för att vara på säkra sidan hade jag slagit Riksgälden en signal. Men det är ju jag :sweat_smile:

https://praspar.se/#1496674031675-2d08cb6c-42e3

4 gillningar

Det står ju på internet att de har insättningsgaranti. Då måste de ju ha det ju. :wink:

Gud vad lätt det är att bli bedragen i dagens samhälle.

• Fejk jämförelsesida rekommenderar en bank som inte är riktig. Kontopapper från öppning som ser seriösa ut men du skickar pengar till bedragare.
  • Riktig bank men på nått sett blev kontonumret utbytt och du skickar pengarna till bedragare
  • Riktig bank/riktigt konto men ledningen har fuffens för sig som på slutet drabbar kunden
2 gillningar

Jag har haft PRA sen 2013 så det är inget konstigt med OCR-inbetalningen.

När jag fyllde på mitt konto där i början på december så fick jag en fråga jag aldrig fått hos något annat bolag tidigare. Några dagar efter insättningen så kom det ett meddelande om att de ville ha underlag för insättningen.
Det var en flytt från ett sparkonto i ett annat bolag till dem och de nöjde sig på ett kontoutdrag från den uttagande banken, så det var inget större problem.
Men nog finner jag det lite absurt att inte ens överföring från en svensk bank längre kan gå igenom utan att den ska ifrågasättas enligt penningtvättsreglerna.

6 gillningar

Haha, ja snart så gör du en överföring mellan ditt sparkonto till lönekonto på samma bank och det nekas pga. otillräcklig kännedom om varifrån pengarna på sparkontot kommer ifrån. :man_facepalming: :person_facepalming: :woman_facepalming:

5 gillningar

När jag avvecklade min fars dödsbo fann jag en dryg miljon på PRA Spar. De var lätta att ha att göra med vill jag minnas och det var inget problem att plocka ut pengarna.

1 gillning

Tack för bra input! Jag tog bort skärmdumpen och har nu mejlat till Riksgälden för att fråga :+1::+1:

1 gillning