Nischbanker, överföring via bankgiro istället för clearingnummer

Hej,
jag har sparkonto på Avanza, dvs det finns flera stycken aktörer som är knutna till Avanza, bla Froda, Borgo, Collector. Avanza ska avveckla dessa sparkonton och därför tänkte jag spara på Froda direkt (nischbank).

Vid överföring ska man ju ange clearingnr och kontonr till nya banken men det har varken Froda eller Borgo. De har bara bankgiro och OCR-nr.

Här blir jag lite frågande. Man gör alltså ingen överföring av pengar till dessa nischbanker utan istället en “betalning”. Någon som har erfarenhet av detta/ sparar via nischbanker? Finns det några problem med detta eller funkar det bra? Andra erfarenheter?

Jag kanske är för skeptisk men vill gärna höra om det finns erfarenheter därute och hur de ser ut?

Tack på förhand

1 gillning

Jag har sparkonto hos Morrow, de har bara plusgiro. OCR-numret är alltid samma. Funkar väl bra hittills? Det har en liten fördel på det viset att min vanliga bank Länsförsäkringar har beloppsgränser för överföringar, tror det är 50 tkr per vecka eller nåt sånt, men inte för betalningar, så när jag skulle göra en större insättning (flytt av sparkonto-pengarna från en annan bank) så var det lite smidigare än det annars hade varit.

Det viktigare för mig var väl snarare att det var smidigt att ta ut pengar, behöver man bufferten så kan det väl ofta vara lite ont om tid, men när jag testade att göra ett uttag var det inga problem iaf, det var vanlig överföring och tog typ 2 bankdagar, inga konstigheter.

4 gillningar

Det är rätt vanligt, nackdelen är att man oftast inte kan sätta upp återkommande överföringar, t ex månadssparande till ett sånt konto.

2 gillningar

Det finns en gräns även för betalningar hos LF, men den är högre.

Dock går det att ringa dem och få det gjort ändå, både för överföringar och betalningar.

Det går bara inte att göra själv via internetbanken.

“Det totala sammanlagda maxbeloppet för betalningar och överföringar är 250 000 kr inom en löpande 7-dagarsperiod, om inte annat överenskommits med ditt lokala länsförsäkringsbolag. Maxbeloppet inkluderar även genomförda utlandsbetalningar och Swish-betalningar under samma 7-dagarsperiod. Du får bara betala i svenska kronor.”

2 gillningar

Jag har inte haft några problem med de banker som har bankgiro och OCR-nr.

2 gillningar

Annars har ju t:Ex SBAB vanligt bankkonto med clearing- och kontonummer i och med att de ger en ett riktigt bankonto. Har funkat hur smidigt som helst de år jag har använt detta. Då kanske de har snäppet lägre ränta men i alla fall jag tar hellre smidigheten framför att jaga de extra 0,0x procent extra ränta.

4 gillningar

Det är antagligen för att dessa aktörer inte är banker, utan kreditmarknadsbolag och dylikt

3 gillningar

Jag överför till PRA Spar som “, betalning”. Funkar bra och har fått höra att det är rätt vanligt :+1:

1 gillning

Även ditt skattekonto har giro + OCR.

3 gillningar

Äntligen någon som, likt jag själv, reagerar på detta med ocr-nummer istället för riktiga bankkonton. Jag anser också att det finns osäkerhet kring detta och har därför valt bort sparkonton utan riktiga kontonummer. Den marginellt högre räntan är inte värt osäkerheten det medför

2 gillningar

Vad är det som är osäkert, menar du?

Risken att pengarna hamnar fel. Har du ett riktigt kontonummer kan det sparas i din huvudbank, med ocr-nummer ska du knappa in det manuellt vid varje ”överföring” (eller rättare sagt betalning - det blir ju som att betala räkningar). Varför är det så svårt för vissa banker att ha riktiga kontonummer?

2 gillningar

Har aldrig upplevt detta som ett problem personligen. Jag klipp-och-klistrar från den andra bankens hemsida bara, OCR-numret är ju typ 20 tecken långt, inget jag knappar för hand. OCR-nummer har ju en kontrollsiffra också, så de har en viss inbyggd förmåga att upptäcka fel (Luhn-algoritmen, funkar på samma sätt som sista siffran i personnumret).

4 gillningar

Jag har använt många olika nischbanker och flera har bankgiro och OCR-nummer. Så länge du kopierar bankgiro och OCR-nummer från deras sida så blir det inte fel nummer. Jag har aldrig haft något problem med någon.

Flera nischbanker har att när pengarna sätts in så kallas det för transaktionsdatum och du får räntan först dagen efter, den kallas för valuteringsdag.

2 gillningar

Varken Froda eller Borgo är banker, utan de är kreditmarknadsbolag. En skillnad mellan banker och kreditmarknadsbolag är att kreditmarknadsbolag inte behöver vara uppkopplade till betalningssystemen (SEPA med IBAN/BIC). Mindre regleringar och lättare att få tillstånd gör att de väljer att bara vara kreditmarknadsbolag. Lägre initiala och löpande kostnader gör att de väljer bort betalningssystemen då det inte behövs för primärtjänsten de tillhandahåller.

2 gillningar