Min känsla/uppfattning är att vi är ganska överens om att man inte kan spå in i den finansiella framtiden men samtidigt verkar de flesta även ganska överens om hur det finansiella systemet fungerar på ett visst sätt. Räntor, guld, aktier, makro-faktorer osv fungerar i dess samspel likadant som det alltid gjort. Man är säker på att aktier i det långa perspektivet är en bra placering men även att justeringar och krascher kommer att inträffa då och då.
Jag är typ bara en nybörjare när det kommer till hur det hela fungerar men jag kan inte riktigt låta bli att tänka att det är ytterst få system (om man bortser från de biologiska) som är så pass statiska att man skulle säga, se hur det har varit de senaste 100 åren, därför kommer det att fortsätta att vara så. Borde det inte vara så att även det finansiella systemet påverkas av samhällets evolution?
Det närmaste jag kommer att tänka på är de låga räntorna och därmed de höga huspriserna och de otroligt generösa ränteavdragen och förhållandevis enkla sättet att undvika amortering. Ett annat angränsande område är RUT och ROT. Hur tar vi oss ifrån det utan att samhället kollapsar?
Är det realistiskt att tänka att vi om 1, 5, 10 eller 25 år har räntor på 12%, inga ränteavdrag och krav på amortering oavsett belåningsgrad? För visst var det så tidigare? Men samhället vi lever i idag kan väl ändå inte riktigt överleva ett sådan stålbad eller tänker jag fel?
För mig har frågan och ämnet blivit än mer aktuellt i samband med Corona. Jag kan fortfarande inte riktigt greppa att staten gick in och räddade privata företag och att USA helt enkelt verkar ha tryckt nya pengar och skickat ut checkar utan att det uppstår inflation, krasch mm. Är det inte lite som att bryta mot de finansiella reglerna och om det nu är helt okej, vad innebär det då för det finansiella systemet i stort?