Skoda Octavia, hur fördelaktigt är erbjudandet?

Hej! Följt biltrådar en längre tid men inte postat och förstått att privatleasing på vissa kampanjer som kommer ut kan vara rätt fördelaktigt. Exempelvis tråden om Skoda Superb från September.

Ser nu att det finns ett liknande erbjudande för Skoda Octavia - är det någonting jag missar eller är även detta ett riktigt bra erbjudande?

Vi får tillökning i dagarna (2a barnet, äldsta 2.5) och känner att vi behöver en bil för att kunna ta oss till stugor fram och tillbaka på helger då det blir för meckigt annars. Vi har inget behov av bil för pendling/jobb eller handling utan är då för att ta sig runt på helgerna. Läst på om Skoda Octavia och verkar vara en bra familjebil och funderar på att köpa en några år gammal, men i och med erbjudanden som denna är jag osäker på om det är värt att köpa en 3-5 är gammal pga höga prisläget på begagnatmarknaden. Svårt att komma under detta vad jag kunnat se.

Tänker jag rätt/fel, eller vad tror ni? Bättre att vänta eller är detta ett bra nog erbjudande?

1 gillning

Jag har kört Skoda de senaste 13 åren (Octavia, Superb, Enyaq, Octavia igen :slight_smile: ) och anser att det är väldigt bra bil för pengarna. Till skillnad mot syskonen i VW-koncernen så är paketen bra och ofta billigare. Rekomenderar då att du även kollar de andra paketen de erbjuder, finns inget värre än att reta sig på att man är dumsnål när man köper bil :slight_smile:

3 gillningar

Kolla det finstilta bara. Kanske går upp i pris beroende på miltal, vinterdäck, automatväxlad osv

Jag har för mig att du inte kan välja manuellt växlad längre. Kan finnas kvar på någon enstaka modell, men tror att det är bortplockat :slight_smile:

1 gillning

Riktigt bra bil. Tror dock köp är bättre än leasing i långa loppet men vill man byta ofta och har lite avsaknad av otur så kan nog leasing vara bra.

Välj minst 150hk (säkerhetsaspekt att kunna accelerera) och rattvärme är bra.

1 gillning

Vet inte om de tagit bort bonus malus eller vad skatten heter… Första tre åren runt 5k i bilskatt och därefter går den eventuellt ner då. Octavian är jag jättenöjd med. Är inne på min 17k+ mil. Jag har kört 1.0 tsi och nu 1.0tsi mildhybrid och iaf för mig är de 115hk fullt tillräckliga om du inte ska dra tunga släp ofta.

Håller med 100%. Har ända dragit släp och de 80 man får köra fungerar bra.

Kanske inget för en hästfamilj eller med stor husvagn. Då vill man nog ändå ha en diesel.

Jag rekommenderar Octavia. Köpte en 2022 i våras, mildhybrid med 150 hk-motorn och 6000 mil.

Glömde skriva att vi har en Octavia.

Adaptiv farthållare och backkamera är också mycket användbart.

Ljudnivån i kupén är helt ok i stadstrafik, men något hög på motorväg med 17" fälg (lite svårt att föra samtal mellan baksäte och framsäte, men inte jobbigt att lyssna på vägbruset i övrigt).
Jag provkörde en Octavia med 18" fälg på motorväg med grov asfalt och fick riktigt ont i öronen av oljudet.
16" vinterdäck och 17" sommardäck passar bra.
17" ger mer precis styrkänsla än 16".
16" känns lite svajande att köra på, men är skönt över farthinder.

Jag planerar att byta mina sommardäck till tystare modell.
Mina nuvarande däck ligger på 72db enligt specen.
Nokian Hakka Blue 3 225/45R17 ligger på 67db (där det säljs däck redovisas extern ljudnivå enligt någon sorts standardtest)

När man leasar kan man nog inte välja däck iofs?

Tack för alla svar, låter som att Octavia är en riktigt stabil och bra bil.

Gällande valet att leasa ny alternativt köpa en några år gammal, vad hade ni gjort där?

Känner inte att det är viktigt med ny mer än att jag förstått det som att begagnatmarknaden är så högst värderad i dagsläget och kampanjer på leasing gör att det mer eller mindre blir lika dyrt i slutändan.

Hur långt ner i ålder på en Octavia hade ni vågat gå för relativt problemfritt ägande?

Som medlem i LRF (Lantbrukarnas Riksförbund) har du möjlighet att få rabatt vid köp av ny Skoda. Man behöver inte vara bonde eller skogsägare. Medlemskap är vad jag förstår öppet för alla.

Inte gratis men kan kanske löna sig ändå. :slightly_smiling_face:

Om det går att få med adaptivt ljus/matrix-ljus utan att det kostar skjortan så vill jag slå ett slag för det. Har blivit bortskämd med det och vill inte vara utan numera :slight_smile:

Vår Octavia är 5 år gammal.
Vi kör ca 500 mil per år, tror mätarställningen ligger under 2500 mil.
(De flesta kör nog 1000-1500 mil per år)
Det enda problem vi har är att jag det senaste året vid enstaka tillfällen känt att något smällt till när jag backat, förmodligen bromsen på något av bakhjulen som fastnat lite. Inga anmärkningar på besiktning eller vid service.

Kanske kan vara idé att undvika före detta taxibilar då de brukar slita mer på automatlådan.

Om du kör mest kortare sträckor så ska du undvika diesel eftersom partikelfiltret sannolikt kommer haverera om du inte kör motorväg någorlunda ofta och någorlunda långt.

På 2020 årsmodell och framåt har även bensindrivna varianter partikelfilter, men bensinbilar blir snabbare varma, så partikelfiltret kommer nog att klara sig där även på de som inte kör så mycket motorväg tror jag.

Om du köper begagnat, kolla så eventuell löstagbar dragkrok går att sätta dit och ta loss. Det är krav i besiktningen att det ska funka.

Vi köpte en ny bil av en bilhandlare. Vi köpte en lagerbil, dvs inte en som vi specade. Eftersom vi köpte mot slutet på året (mitten på oktober) så hade både Skoda och bilhandlaren kampanjer som medförde stora rabatter. Bilhandlare vill inte sitta kvar med lagerbilar till nästa år.
Jag tror vi fick 53000 i rabatt.
Numera är nog läget ett annat och det är nog svårare att få stora rabatter.

Om det inte finns några rabatter på nya lagerbilar kanske det går att pruta. Det kan nog vara lättare att pruta på lagerbilar mot slutet av en månad . Säljarna har förmodligen mål de måste nå varje månad för att få bra provision.

Om du väljer att köpa begagnat, köp något som känns ungefär nytt, trevligare så. Kanske en 1-2 år gammal bil utan en massa lackskador och skador på interiören.

2 gillningar

Jag köpte Octavia (gen 3) 2013 och körde den bilen i 9 år och 18500 mil utan ett enda fel! Bil modellen är snål och lastar mycket. Octavia är en väldigt bra familjebil som många förbiser vilket är synd. Just nu kör jag Enyaq, och den har redan efter 2 år lagats för över 30.000 kr för diverse fel. Turen i oturen så har alla brister gått på goodwill. Vill man äga en bilmodell med låga omkostnader så är Octavia ett bra val. Tyvärr kan man inte använda märkesverkstad för de kommer råna dig på massor med pengar så mitt tips att hitta en mindre auktoriserad verkstad som kan göra service på din bil.

Jag köpte en ny Skoda octavia sportline för ungefär 2 veckor sedan. Betalade 370kkr inkl vinterdäck. Valde till sätesvärme bak och annat. Letat en octavia länge men varit svårt att hitta någon som haft det jag vill ha.

Tänkte först köpt en bättre begagnad men tyckte prisskillnaden mot det jag fick extra kontra en octavia style för 250kkr gjorde det värt det.

Tar du en ny bil via Skoda choice lån kunde de få riktigt bra rabatt. Är något lån med restvärde. Du kan lösa lånet direkt om du vill.

Skoda har serviceavtal man kan teckna där man betalar en fast månadskostnad som är rätt så låg.
Ett tips är att vänta med att tecka avtalet tills bilen talar om att det är dags för service första gången. Man kan teckna det på plats när man lämnar in bilen på service, dvs behöver inte göra det innan man bokar servicen.
De har numera också serviceavtal för bilar äldre än 3 år, men med lite lägre nivå på servicen.

Enda nackdelen med avtalet är att det finns bindningstid. Om du säljer bilen kan du betala av resten av avtalstiden, men du kan inte överlåta månadsbetalningen till köparen. Köparen får alltså gratis service som du betalar avtalsperioden ut, antingen varje månad eller som klumpsumma.

Om du inte planerar att sälja bilen är serviceavtalet bra.

Eftersom du jämförde med den nyliga kampanjen: Jämfört med föregående kampanjen från Skoda så är detta ett “sämre” men fortfarande OK erbjudande. Då var det lagerbilar på Octavia laddhybrid och Superb laddhybrid som skulle rensas ut. Listpriset (alltså exkl, XL vinterdäck, serviceavtal och försäkring) för Octavian tror jag var 3,2k och för Superben 3,8k/månad. Totalt betalar vi nu 5k/månad (2000 mil, service, försäkring och vinterdäck). Vi har hittils inte behövt tanka något men över jul och nyår blir det en och annan långresa och då tillkommer väl kostnaden för drivmedel den månaden. Superben vi leasade loss är verkligen fullutrustad med nästan allt lull-lull man kan tänka sig. Vi är hittills väldigt nöjda med den.

Laddhybrid passar vårt körmönster väl eftersom frun bilpendlar till jobbet 4mil enkel väg. Så kanske det inte är i ert fall beroende på vart stugan ligger.

Men föreslår att du lägger på era kostnader för bensin, vinterdäck, försäkring, skatt och service och ser var totalkostnaden landar på. Sitter ni still i båten tror jag ett och annat lukrativt erbjudande dyker upp. Men då får man vara snabb. Bilhandlaren berättade att dom “sålde” 150 - 200 bilar på 3 dagar när de lanserade kampanjen.

1 gillning

En mycket bra bil och känns som en bra deal. Kolla bara så du klarar dig med milantalet.

Jag skulle inte köpa en ny bil oavsett drivlina nu utan privat eller företagsleasa beroende på möjlighet. Under nästa år kommer troligen VW och andra att dumpa ut nya små elbilar och/eller dumpa priser för att inte drabbas av EU böter om de säljer för många fossilbilar som drar upp deras snitt koldioxidutsläpp per bil. Men denna info/killgissning baserar jag bara på vad jag läst på typ Facebook så ta min text med en nypa salt.

Hej,

Det billigaste är att köpa bilen begagnat och sen behålla den så länge som möjligt.

Det mest praktiska/snabbaste/enklaste är väl att skaffa en leasingbil eller köpa den bilen man vill ha med cash.

Jag hade samma dilemma. Men jag betalar hellre 2000/månad för amortering och ränta (med 30% avdrag) för en 2 år gammal Octavia än 3500-6000/månad i hyra/leasing för en ny Octavia. Sen är bilen som jag betalar av min egendom också.

Beror på hur mycket pengar man vill lägga på att bygga sitt ego/imponera på grannarna…

1 gillning