Hjälp med att välja bil

Hej

Jag och min sambo skulle behöva lite hjälp att välja bil. En combi.
Har ca 100.000 att lägga, så har tänkt mig en bil för ca 150, som är ca 3 år och inte gått så långt.

Har siktat in mig på en Skoda Octavia Combi. Ganska snål men ändå lagom stor för oss.

Har tänkt köpa, men funderar på hur mycket jag ska ta kontant och hur mycket lån…
Är detta ett bra alternativ?

En första fråga.
Till vilken ränta har du möjlighet att låna för bilköpet?

Är det inte bråttom så hade jag hållit utkik efter finansieringserbjudanden. Själv har jag ett billån på 2 % enligt ett julerbjudande.

Skoda Octavia Combi hade jag varit jättenöjd med :slightly_smiling_face:

1 gillning

Har ju alltid hållit mig med bilar för 20-30.000 som inte gått mer än 10-15.000 mil när jag köpt dom. De kan man sedan köra minst till 30.000 mil med vilket ger väldigt billiga mil då glr jag också mycket av service och reoarationer själv. Stt låna pengsr till en bil mådte vara den sämsta affär man kan göra. Låna ska man göra till något som behåller eller ökar i värde!

4 gillningar

Varför är billån den sämsta affären du kan göra? Jag förväntar mig högre avkastning på börsen än räntan på lånet, alltså är det en ekonomisk vinst för mig att ta ett billån. Sen kostade min bil 140 000 och inte 20 000. För en som jag som inte utför service själv och vill ha en modern bil med få mil som förhoppningsvis fungerar utan krångel länge måste man upp över 100 000.

Min var 3 år gammal och hade gått ca 2500 mil.

1 gillning

Skoda Octavia tror jag är bra. Kan tipsa om Mazda 6 också. Stor familjekombi, billig service / reparation och kända för att ha väldigt få problem. Har själv en äldre Mazda 6 som aldrig har strulat.

1 gillning

Passat är några snäpp hetare än Octavian, i min mening. Scania har tjänstebilar från VW till sina anställda på två år, dessa säljes sedan på andrahandsmarknaden av VW. De brukar vara rimligt prissatta och har, av det jag sett, varit i schysst skick. Kanske kan vara värt att kika på.

Scania har tjänstebilar från hela VW-gruppen så är nog inte omöjligt att hitta en Skoda Octavia vars leasingavtal löpt ut också :slight_smile:

Här är det värt att sätta sig och räkna vad totalkostnaden på bilen blir. Kapitalkostnaden är ju bara en liten del av totalkostnaden. Och fundera på vad som är viktigt för dig gällande bilmodell.

Oavsett hur man gör så är bil ekonomiskt sällan någon jätterolig affär.

Jag vill passa på att tipsa om att vissa tillverkare har en bra begagnatgaranti som minskar den ekonomiska risken påtagligt. Omfattningen vad som täcks är högst varierande dock.

Toyotas begagnatgaranti gäller om det inte ändrats tills bilen är 10 år gammal och rullat 20.000 mil. Det är nog den mest förmånliga begagnatgaranti jag hittat. Deras service är också klart billigare än VWs enl min erfarenhet.

Ett exempel kan tex vara en begagnad Toyota Avensis kombi för runt 100k med just den garantin vara ett alternativ till tex en Passat. Inte så spännande, men tillförlitlig och praktisk.

2 gillningar

Har en 2018 Octavia i familjen, och det är verkligen en toppenbil för pengarna. En passat är nog bättre på det mesta, men också dyrare.

1 gillning

Kia Ceed SW

Kolla på Renault Clio i kombi-variant (”Sport Tourer”).