Bättre begagnad bil, vad är rimligt?

Hej,
Familjen växer och vi skall köpa vår första familjebil. Vi siktar på större familjebil eller suv. Sannolikt en 7-sits då vi ofta är fler personer som åker med.

Vi siktar på bättre begagnat, ca 3 år gammal bil. Min fråga är: hur mycket kan man förvänta sig att man kan pruta på en begagnad bil som kostar 300-400k? Hur stor vinstmarginal har bilhandlaren?

Mvh,
Jonathan

Det har sannolikt inte så mycket med det att göra. Däremot kan det sannolikt vara så att vissa modeller är mindre populära och har blivit stående hos bilhandlare en längre tid. Ofta har dessa sänkt pris redan från början så ska du pruta lär potentialen ändå vara måttlig. Att få med nya vinterdäck eller annat än det enklaste sättet att pruta på.

Om du tittar på populära märken så är prutmånen obefintlig. Möjligtvis om du hittar någon med udda färg eller udda utrustning som inte blir såld, så kan man få ner den mer.

Man får börja i andra änden.
Ta reda på vilken bil ni vill ha.
Sondera terrängen.
Få bild av prisläget.
Försök sen att hitta den bil du vill köpa för vad du tycker den är värd.

Många bilfirmor idag verkar inte ha viljan eller behovet av att optimera enskilda deals.
Om du köper från lokal liten handlare eller privat så har man större möjligheter.

Lätt en Volvo XC90 om ni har budget till det.

Då åker familjen i en pansarvagn till bil :+1: Safety First

Prutmån beror helt på bil och vad fel det är på den. Servicehistorik osv. Fördelen med handlare att ni får garantier och den troligtvis inte har dolda fel.

1 gillning

Jag slås av att det till å från dyker upp fördelaktigt prissatta begagnatbilar hos väletablerade märkeshandlare. Vi pratar nånstans 30-50 tkr lägre än möjligt pris i spannet 300-400 tkr. Dessa säljs ofta inom några dagar såklart. Nån med större inblick i branschen kanske bättre kan förklara hur det kommer sig? Får praktikanten sätta pris ibland eller är det att man vill snygga till månadens/kvartalets siffror? :slight_smile:

Jag hade hellre försökt hålla spaning efter sådana bilar än att pruta på en bil som stått osåld länge, även om det också är en möjlighet.

Men som sagt, skaffa koll och blocketbevakningar på de modeller ni är intresserade av och slå till när det dyker upp nåt bra till rätt peng. Lycka till :slight_smile:

Tack så mycket för svaren. Volvo XC90 är i nuläget över vad vi vill lägga på en bil.
Jag skall sätta upp lite bevakningar och hålla koll över tid. Det blir ändå inte köp förän till sommaren gissar jag.

Vad tror du om den här? Vettigt prissatt i mina ögon och några år kvar med maskinskadeförsäkring:

Ägandekostmader som en xc90 gissar jag på, vilket var mer än vad TS ville lägga. Trevliga familjebilar såklart, men dyra.

Alright, läste nog lite snabbt siffrorna 300-400 tkr i det inledande inlägget men det kanske handlade mer om prutmån. :slight_smile:

Har 3 barn och varit i exakt samma sits som dig där jag letar efter en 7 sitsig suv. Haft land Rover Discovery, Fiat freemont och nu en Peugeot 5008.

Kan verkligen rekommendera 5008an. Billig skatt, försäkring, förbrukning och inköpspris. 3 hela säten i mittenraden med mycket plats för bilbarnstolar och liknande.

Land Rovern va fantastisk men mycket dyr i drift.

Peugeot 5008 kanske vi skall ta en titt på. Vi provkörde Skoda kodiaq nyligen och gillade den starkt. Den hade sju säten utan att vara monster stor.
Plus att begagnat priset var ok och service var billigare jämfört med flera andra märken.

Skoda kodiaq var jag också inne på innan jag slog till på 5008an. Den va lite dyrare i inköp och i driftkostnader men kanske är snäppet vassare :slight_smile: