hej skulle behöva hjälp med en omsats för aktiekurser tänkte så här om kursen har ökat med 2 = neotral
har den ökat med 5 = köp
mvh/micke
Och om den har ökat med tre eller fyra?
Har du nuvarande aktiekurs och den tidigare?

Med följande omsats:
![]()
ja lite klipp och klistra
tack för koden skall prova
glömde att skriva om kursen sjunker under start värde = sälj hur blir koden då
har nuvarande kursen i kolum c den gamla kursen i kolumn d
Du vill nog använda intervall, tex x >= 5 köp , x < 5 och x >= 2 neutral (pseudokod). Annars matchar du bara när värdet är exakt 5 eller exakt 2.
är det fortfarande omsats vi talar om och hur gör man när kursen sjunker = sälj
Då kan du göra såhär:

med koden: =IFS(AD12<0; “SÄLJ”;AD12>=5;“KÖP”;5>AD12>=2; “NEUTRAL”)
OM(F4>=5;“köp”;OM(F4<=-5;“neutral”;OM(F4<=-10;“sälj”;)))
denna kod skev jag men något är fel när den går under 10 ska den säga sälj men den säger neutral
Resultatet blir ”neutral” för att -10 uppfyller villkoret att F4<= -5, som ligger före villkoret att F4 <= -10.
vil ha in en parameter till starkt köp min kod är
=OM(F5>=5;“köp”;OM(F5<=-10;“sälj”;OM(F5<1;“avakta”;)))
om kursen går över 10 = starkt köp
mvh/micke
=OM(F5>=10;“starkt köp”;OM(F5>=5;“köp”;OM(F5<=-10;“sälj”;OM(F5<1;“avakta”;))))
tack för det och för snabbt svar