Skuldfri efter 10 år

Bra jobbat - stort grattis ! :clap::clap:

Det mesta av jobbet har du redan gjort, möjligen ta bort opti och Swedbank-fonden pga de höga avgifter.

1 gillning

Stort grattis till att du är skuldfri! Jag är djupt imponerad av dig! Väldigt fint att du delar din erfarenhet och din plan med oss. Det tror jag kan hjälpa andra.

Budgeten ser helt okej ut. Du har en sparstrategi och tillåter dig även att ha delar som berikar livet. Ser inget extra vagant eller onödigt. Däremot skulle jag som andra redan varit inne på satsa bara på Lysa och Opti och avstå från spekulationer. Det är lätt att övervärdera sin risktolerans och sitt kunnande. Och ja, personer som har ett tidigare missbruk kan det trigga nya missbruk. Har jobbat med missbrukare och ja, det bästa är att hitta bslans och lugn. Det här vet du ju säkert redan men säger det mer i omtanke.

5 gillningar

Detta förutsatt att EMH gäller (är sann). Och det vet man inte riktigt. Jag tror det, men bevisa det kan jag inte. Förvisso finns många indicier.

Om en aktie ska gå upp behövs alltså ny information “senare” som gör att marknaden ändrar sin förväntan om hur framtiden för bolaget (vinsten) ska utspela sig. Om ingen ny information kommer ska aktien isf stå still. Kruxet är att begreppet “information” är luddigt, väldigt luddigt. Bubblor uppstår ofta och de beror alltså enligt EMH också på “ny information”.

Bubbla = avkastning utan tillväxt. Tyvärr innebär detta att man måste tajma marknaden för att utnyttja det.

Ang Swedbank Robur Technology A.
Jag är personligen övertygad om att ny teknologi inte är lösningen på mänsklighetens framtida problem. Inkl miljö-/klimathotet.
Befintlig teknologi räcker bara bra. Vilket är då den framtida tillväxt-sektorn (sektorer) i världen? Säg på 40 års sikt, fram till 2065? Vem vet, kanske ingen. Isf är tillgångsslaget aktier inte alls lika fördelaktigt framgent som det varit senaste 100 åren.

Det @Nightowl menar är att det spelar ingen roll vad/var “det händer” i framtiden om du äger en marknadsviktad globalfond. Den riskjusterade avkastningen blir inte högre på lång sikt än med det.

Då blir det hela en fråga om “global” diversifiering. Den ena globalfonden är inte den andra lik. Det finns många “global index” för aktier. EM eller ej t.ex.?

Ja och så äga andra tillgångsslag än aktier, då. Räntor (obligationer), guld, råvaror.

1 gillning

Det räcker att FF3 eller Fem faktor är sann. EMH behöver inte vara sann.

Ne du har missförstått. Priset kan ändras ändå.

Priset varierar med förväntad varierande framtida inkomster. Marknaden kan idag förvänta sig framtida förändrad intjäning för ett bolag. När tiden går kan bolaget följa den förväntade kurvan av att tjäna pengar. Det kommer ändra priset efter kurvan på diskonterat framtida kassaflöde.

Ett bolag kan krympa och samtidigt tjäna rejält med pengar så att totalavkastningen för att äga aktien är kraftigt positiv. Tillväxt är inte nödvändigt för att få avkastning.

Bra jobbat!

Du nämner ett tidigare spelmissbruk. Av det skälet tror jag det kan vara en fördel om sparandet är så enkelt som möjligt. Då menar jag att endast ha en fond eller endast en fondrobot. Då menar jag som ett sätt för att undvika att ett inloggande och justerande inte ska kunna bli en väg till ett nytt spelmissbruk på börserna.

Exempel: 100% en globalfond, eller 100% Lysa, eller 100% Opti.

2 gillningar

Stark jobbat. Vilken otroligt hög skuld du betalt av.

Investerings tips har jag precis som alla andra, men det drunknar bara i mängden.

Starkt som fan! Svårt att se annat än en ljus framtid för dig.

2 gillningar

Jag säger som alla andra:

1. Grattis! Bra jobbat.
  2. Förenkla portföljen. Akta dig för avgifter.
  3. Akta dig för frestelsen att tro att du vet mer än marknaden och börja köpa och sälja för att du tror att du vet vart saker är på väg.
  4. Försök att undvika att de pengar du hittills lagt på att betala av skulder istället börjar gå till utgifter. Håll samma standard och lägg pengarna på sparande istället, åtminstone tills du har en hyfsad portfölj på ett par hundra tusen och en klar bild av hur du egentligen vill göra i framtiden och vad du sparar till.
1 gillning

Verkligen tack!
jag har redan tagit beslutet att ta bort Swedbank Technology och lägga de 10 procenten på global istället. Efter konsensus här komma jag nu endast behålla Lysa också. Stort tack för din input. :smiley:

2 gillningar

Hurra
Måste kännas fantastiskt

1 gillning

Hur kom du ur skuldträsket ?

1 gillning

Tack så hemskt mycket @CarmaDah !
Jag delade inte nödvändigtvis detta för att hjälpa någon annan. Men om det kan hjälpa en enda person att se att det finns ett ljus i slutet av tunneln blir jag väldigt glad. Det var ett helvete i flera år med mycket ångest men det blev långsamt bättre.

Som du och andra har sagt så är det självklart onödigt med två fondrobotar därför har jag har beslutat att lägga 1500:- i månaden på endast Lysa istället.

Jag är också väldigt noggrann med att inte trigga igång mitt beroende och låter hela processen sköta sig själv med automatiska fondköp etc. Jag har också tagit mycket hjälp och behandlat det underliggande problemet så bra det bara går.

Kan också passa på att lägga till här om någon läser detta och känner att dom är i samma svarta hål jag var i en gång i tiden så får de gärna skriva till mig så kan jag dela med mig av vad jag gjort och vad det finns för hjälp att få.

Tack igen. :smile:

4 gillningar

Verkligen stort tack! Det känns otroligt skönt och jag är extremt peppad av den fina feedback och alla grattishälsningar jag fått här.

Jag håller helt med dig och det är mycket bättre för mig om det i princip sköter sig själv. Jag har därför sett till så att allt sköts automatiskt den 25:e var månad, jag tog bort Swedbank Technology och slutar med opti för att endast hålla mig till Lysa. Men jag tror att jag behåller de andra Fonderna, istället håller jag mig från att konstant kontrollera hur det går, min sparhorisont är ändå lång. :smiley:

Tack för din input och att du tog dig tid att dela med dig av dina tankar.

1 gillning

@FREDRIK26 tack för de peppande orden och att du tog dig tid att skriva. Det känns fantastiskt att få så mycket fin feedback som jag fått här.

Tack för gratulationen och tack för alla tips.
Kan inget annat än att hålla med om allt du säger. Jag har redan tagit åt mig om att förenkla portföljen och jag kommer inte spekulera så mycket i hur marknaden kommer gå. Jag håller mig till fonder och ser till att det sköter sig automatiskt för det mesta.

Ska också ha i åtanke att inte öka mina utgifter något nämnvärt, men lite kommer de såklart att öka. Det är väldigt lätt att komma in i en ny standard men jag hoppas att mina 10 år på existensminimum har lärt mig att inte slösa. :smile:

1 gillning

Ja, det känns faktiskt helt fantastiskt! Nästan lite överväldigad.

Tack för frågan. Det är en blandning av beslutsamhet, “tur” och att jag fått hjälp att behandla mitt missbruk samt de underliggande problemen till mitt missbruk.

Det börjar med att jag mellan 18-22 år spelar mer och mer som ett sätt att distrahera mig från min depression. På grund av depressionen såg jag ingen framtid och ville inte direkt knega hela livet på ett 7-16 jobb, lösningen på det var såklart att vinna stort. När jag fyllt 22 hade jag dragit på mig skulder på över 700 000:- och kunde inte längre betala dessa. Jag gick in i väggen och lät allt gå till kronofogden. Under denna tid började jag även gå till vuxenpsykiatrin för att få hjälp med min depression, mina självmordstankar och mitt spelberoende. Där blev jag diagnoserad med ADHD och fick mycket hjälp med samtal, att förstå mig själv och även medicinering. I 5 år gick jag med löneutmätning och ansökte flera gånger om att få skuldsanering men blev tyvärr nekad. Tillslut blev jag dock godkänd för skuldsanering och alla räntor blev pausade. Då hade skulden växt till 1 203 000 kr. Precis i denna veva fick jag också ett hyfsat välbetalt jobb och kunde börjar betala in nästan 11 000 i månaden. Efter två och ett halvt år av skuldsanering dog min mormor, morfar och mamma under loppet av 2 månader. Jag fick då ett arv på 600 000:- som jag betalade in direkt. Nu har jag levt på existensminimum (ibland under) i snart 10 år men har lyckats betala in runt 11 000 i månaden sen jag började skuldsanering. Jag skulle egentligen ha blivit färdig i oktober men efter denna betalning så är hela beloppet betalt.

Det finns mycket mer som hänt och mer att berätta men detta känns som en ganska bra sammanfattning för att inte dra ut på det allt för länge haha. :smiley:

15 gillningar

Vilken jävla resa. Du är bäst.

3 gillningar

Heja dig
Kämpar själv med att nå dit där du är idag :pensive:

1 gillning

Jag lider verkligen med dig. Att ha dålig ekonomi/skulder är en enorm ångest och en konstant stress som jag inte tycker någon förtjänar. Det är ofta ett svart hål som man inte ser någon utväg från.

Det är också lätt för mig som nu står på andra sidan och säga att det löser sig eller “det klarar du!” Det är såklart inte givet, men det finns mycket hjälp att tillgå och man måste också vara snäll mot sig själv. Det är lätt att tycka illa om sig själv för situationen man hamnat i.

Jag vet inte hur det ser ut för dig och din situation och jag är kanske till och med den sista personen du borde ta ekonomiska råd av. Jag är trotts allt här för att få råd själv.

Jag har dock ganska bra koll på kronofogden, skuldsanering, löneutmätning och mental hälsa och delar gärna med mig av min erfarenhet om det är till hjälp för dig på något sätt.

1 gillning

Tack
Det är oerhört ångestfyllt att bära omkring på skammen att inte klara sin ekonomi som vuxen människa.
Men jag ska inte ge upp i jakten på lycka. Här inne finns mycket goda råd.

3 gillningar