Skuldfri efter 10 år

Hej!
Jag har följt forumet länge men blev medlem nu när min ekonomi för första gången på 10 år vänder uppåt. Jag har precis betalat av 1,2 miljoner kronor i skulder efter ett tidigare spelmissbruk och dåliga val i tjugoårsåldern. Den 25:e gör jag min sista inbetalning – en enorm milstolpe för mig! :tada:

Ekonomin efter skulderna:

Inkomst: 33 000 kr/mån efter skatt

Utgifter:
Hyra: 6 500 kr
El: 400 kr
Bredband: 350 kr
Streaming/Spotify: 500 kr
Mobil: 150 kr
Barnomsorg: 1 200 kr
Mat/blöjor/diverse: 4 200 kr
Räntefri avbetalning: 1 200 kr
Tågkort: 1 350 kr
Restaurang/hämtmat: 2 000 kr
Kläder: 500 kr
Försäkringar: 300 kr
Lunch på jobbet: 700 kr

Totalt: ca 18 650 kr/månad
= ca 14 350 kr över varje månad

Plan framåt:

Spara 3 000 kr på Avanza (Avanza Global 50 %, Plus alla bolag Sverige 20 %, Avanza Emerging markets 10 %, Spiltan 10 %, Swedbank Technology A 10 %)

750 kr/mån till både Lysa och Opti

5 000 kr/mån till sparkonto (buffert + cykelköp i dec)

Resterande 4 600 kr till nöjen, oväntade utgifter, extra sparande

Övrigt:
Då min dotter råkade slå sönder vår tv har jag en räntefri avbetalning med 11 000 kr kvar att betala för en ny.

Jag har leasing på en lådcykel via jobbet som löper ut i december. Planerar att köpa loss den för 12 000 kr
(Då ökar min nettoinkomst med 1 000 kr/mån)

Har ett litet sparkapital på ca 16 000:- fördelat mellan Avanza, Lysa och Opti.

Frågor till er:

1. Vad tycker ni om utgiftsnivån och upplägget? Har jag för höga utgifter? Bör jag dra ner på något?

2. Är fondfördelningen rimlig, eller borde jag förenkla/justera?

3. Borde jag lösa avbetalningen på TV:n direkt trots att den är räntefri?

Ber om ursäkt för att det långa inlägget och jag är otroligt tacksam för alla tankar och råd. Det är första gången på evigheter jag faktiskt kan spara på riktigt, så jag vill göra det rätt från början.

58 gillningar

Stort grattis!! Jag hade nog förenklat det lite. T.ex. tagit bort Opti helt och bara använt Lysa som fondrobot.

5 gillningar

Tack så hemskt mycket!
Ja, absolut det har du helt rätt i. Egentligen hade jag bara Lysa från början men en polare övertalade mig att skaffa Opti också och det slutade med att jag tyckte det var lite kul att jämföra. (Inte så stor skillnad haha)

Starkt att ha gått i mål med en sådan skuld. Låga och fina utgifter, klokt upplägg på sparandet. Guldstjärna!

4 gillningar

Vad är målet med teknikfonden?

1 gillning

Ja, det känns nästan helt overkligt! Kan ju säga att min framtidsutsikt när jag var 24 inte kändes så ljus. Nu är jag 32 med sambo, barn och helt andra förutsättningar.

Kan tänka mig att utgifterna kommer öka lite mer med takt att barnen blir större, men förhoppningsvis ökar lönen en del också. Det är också därför jag har en liten hög som inte direkt är avsatt för något då det såklart kan variera en del från månad till månad.

1 gillning

Kan inte säga att jag direkt har något mål med den. Den följde väl mest med då jag är teknikintresserad och tror att det finns stor utvecklingspotential inom teknik även i framtiden. :smile:

1 gillning

Starkt jobbat - grattis! Verkligen jätteimponerande att inte bara ta sig ur ett spelmissbruk, utan även betala av alla skulder och nu ha en plan för sparande i framtiden.

Enda jag skulle säga är att försök hålla sparandet så okomplicerat som möjligt. Kör på Lysa, 100% global indexfond eller liknande (allt beroende på sparhorisont naturligtvis). Försök att låta bli att logga in för mycket - att börja spekulera på aktier etc kan jag tänka mig kan väcka speldjävulen lite.

Önskar dig all lycka i framtiden!

6 gillningar

Stort tack och ja, du har helt rätt med speldjävulen! Jag försöker hålla mig till fonder och kommer aldrig att utnyttja någon form av kredit. Kan väl medge att jag kanske loggar in och kolla lite väl ofta men jag känner mig ganska orörd av svängarna på marknaden. Men jag har också en väldigt obetydlig summa sparad haha.

Ja, det tycker jag känns vettigt. Har allt uppsatt på autogiro med automatiskt fondköp och tänkte bara öka beloppet när det är dags. Min sparhorisont är lång, tänker att jag inte ska röra något där förrän det är dags för hus eller liknande.

Ska överväga att kanske ta bort några av fonderna för att minimera.

Stort tack än en gång!

1 gillning

Tror du att en teknikfond kommer ge mer avkastning? Om så är fallet, varför?

Innebär snabb teknikutveckling att dessa underliggande aktier kommer avkasta mer? I så fall varför?

2 gillningar

Stort grattis! Fira på något minnesvärt sätt. :partying_face:

5 gillningar

Inte nödvändigtvis men jag tycker det finns själ att tro att så är fallet. Beroende på hur världsekonomin ser ut såklart. Det är ofta skalbara affärsmodeller med låga marginalkostnader per extra kund, hög innovationsgrad och något vi alla i viss utsträckning använder oss av.

Inte per automatik. Snabb utveckling kan skapa möjligheter, men det finns ingen garanti att de stora vinsterna hamnar hos företagen i fonden. Ny teknik kan såklart också skapa hög konkurrens och snabbt urholka marginalerna. Det är också därför det bara är en liten del av portföljen. Jag känner väl att jag är beredd på att den både kan slå index men även underprestera.

Vad tycker du själv? Känns den onödig? :smile:

Att betala en skuld på 1,2 miljoner är fasen mer imponerande än att spara ihop en miljon! :smiley: Grattis till att du snart är skuldfri! :smiley:

Jag bara reagerade på Streaming/spotify 500 kr i månaden. Och du jobbar heltid och har barn, Har du ens tid använda spotify och dom hur många streamingtjänster?

2 gillningar

Tack tack tack! Som jag sa innan så känns det helt overkligt haha.

Jag ska ta ut sambon på en underbar dejt och pyssla om henne lite extra. Det har inte direkt funnits möjlighet till det innan.

I övrigt vet jag inte riktigt hur jag ska fira, men det ska självklart göras! :smiley:

4 gillningar

Till att börjar med så kan jag inget annat än att tacka! Det känns otroligt skönt.

Ja, jag håller faktiskt med.
Spotify är nästan 200:- av det beloppet då jag har ett familjeabonnemang. Jag lyssnar en hel del på musik medans jag pendlar till och från jobbet och barnen är också förtjusta i att lyssna/dansa. Men sen har jag Disney+, MAX (halva priset dealen) och Amazon Prime.

Kan ju säga att jag är lite av en nattuggla och kollar en del tv på kvällen. Men det vore nog lämpligt att rotera mellan tjänsterna istället för att ha alla samtidigt.

Ska ta det åt mig! :smile:

2 gillningar

Att alla nischfonder med höga avgifter är klassisk finansbransch, helt enkelt blåsa kunder på pengar.

Rent krasst så är förväntad framtid redan inprisad i dagens kurser på börsen. Det betyder att alla dessa egenskaper du beskriver att dessa bolag har prisätts redan idag dessa bolag efter. Därför finns ingen förväntad överavkastning (per risk) för dessa bolag.

Lägg sen på låg diversifiering och en hög avgift som förvaltaren norpar. Kort sagt rent olämplig investering.

3 gillningar

Jag uppskattar din input, din syn på det hela och tycker helt klart du har en poäng i det du säger.

Jag ska överväga att istället utöka min globala till 60%.

Tack för insynen! :smiley:

Du behöver inte tro mig, Ben Felix säger samma sak:

2 gillningar

Först ett stort grattis.

Ser att Nightowl redan pratat med dig om denna fonden.
Är det Swedbank Robur Technology A som du menar?
Om det är den och du vill ha den så kan du antingen ha den privat på Fondo med 30% rabatt så du betalar avgift på 0,96% istället för 1,37%.
Det bästa alternativet är att ha den i PPM med avgift 0,23%.

Jag hade Swedbank Robur Technology A privat men sålde den för globala indexfonder istället. Har dock kvar en liten del i PPM.

2 gillningar

Och ett stort tack!

Ja precis, Swedbank Robur Technology A.
Tack för tipsen. Jag övervägde vad @Nightowl sa och jag gick faktiskt in och ändrade mitt sparande på Avanza och tog bort den. Lägger istället 60% på Avanza Global nu.

För 0,23% känns det betydligt mer rimligt dock, kan hända att jag lägger en liten andel på den där istället. Tack för din input.

2 gillningar