Hej!
Jag skriver här för att jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig och kanske lära mig lite hur jag skall tänka kring sparande och investeringar. Och ursäkta i förväg för lång text. Jag skriver rätt mycket för att jag vill verkligen få förklarat min situation och hur jag tänker.
Mitt läge är nämligen så att jag är 27 år gammal och efter 3,5 års sjukskrivning (och över 15 år sammanlagd behandling) i en allvarlig depression så fick jag en rätt stor utbetalning på en sjukförsäkring. Och det tillsammans med pengar efter det att min pappa gick bort i en olycka för ett par år sedan, har gjort så att jag har mer pengar än vad jag någonsin trodde jag skulle ha. Och det är pengar jag har väldigt svårt att “närma mig” eller känna mig särskilt glad över, för det känns ju som produkten efter väldigt många års väldigt dåligt mående och mycket sorg. Och jag hade med glädje gett upp allt detta om jag bara hade kunnat haft ett “normalt” liv, vad det nu betyder. Men ett liv som inte präglats och förstörts utav depression och mycket mörker. Men man kan ju tyvärr inte gå bakåt så jag försöker att blicka framåt.
Och nu är jag ändå här, jag har strax över 700 000:- och vet inte riktigt vad jag skall göra. Jag har som sagt inte haft särskilt mycket pengar innan och har växt upp i en miljö där sparad eller investerade inte precis har existerat, för vi har alltid bara precis haft så vi klarat oss. Så jag kan verkligen ingenting om det här. Och känner mig så otroligt korkad när jag försöker lära mig lite själv.
I februari när jag fick utbetalningen gick jag till min bank (Swedbank) och frågade efter hjälp kring hur jag skall spara dessa pengar på smartaste sättet. Och råden de gav mig var:
Att tänka först ut hur mycket jag vill spara på längre tid och hur mycket jag tänker att jag kan kanske använda inom de närmaste åren. Och i och med att jag inte vet vad jag vill av mitt liv (för att jag kämpar fortfarande med en depression som gör att jag har många dagar svårt att motivera till varför jag skall lämna sängen, äta mat eller prata med någon), så tänker jag att jag inte ville göra något allt förhastat. Men att jag i alla fall med säkerhet kan säga att hälften av pengarna kommer jag att spara under mer än 3-5år. Så det betyder att jag vill investera/spara 300-350 000. Och sen hjälpte de mig öppna ett isk-konto och visade mig vilken fond de tyckte jag skulle börja köpa utav. Och då jag ville ha lite mer kontroll och speciellt översikt över det hela valde jag att inte sätta upp ett fast månadssparande, utan jag valde att själv köpa lite då och då när det känns bra. Och nu i vår där allt gick neråt, så köpte jag på mig lite då och då rätt fritt.
Så som det ser ut för mig idag:
Fonden som banken tyckte att jag skulle köpa utav var Swedbank Robur Bas 50. Och där har jag än så länge köpt för 85 000, men ligger än så länge på minus 7000. Vilket känns väldigt väldigt jobbigt. Men jag förstår ju att börsen har haft det allt annat än lätt de sista månaderna.
Jag satt ändå upp ett månadssparande på 1000kr i månaden till ett pensionssparande (närmare bestämt fonden Robur transfer 80, som banken också rådde mig), då jag inte direkt har haft något innan, då jag har varit sjukskriven i flera år nu.
Samt att jag tar ca 3000kr i månaden för att ha råd med eget boende nu. För innan har jag bara haft en sjukpenning på 8000kr i månaden. Och varit tvungen att bo hemma hos min mamma. Men nu kan jag fylla ut min sjukpenning och där med äntligen ha en egen lägenhet igen.
Och nu då till min oro och funderingar. Rådet jag fick utav banken att spara i Robur Bas 50 känns inte alls bra. Då jag inte läst något gott om Robur Bas fonderna alls, samt att jag förstår nu att den har en onödigt hög avgift. Men i och med att jag står en del i minus redan så känns det heller inte rätt att sälja av och köpa av en annan fond. För jag måste ju fortfarande skatta och betala avgifterna på dessa 85000 och det tillsammans med dem negativa avkastningen (vet inte om man säger så) så blir det ju bara förlust på försluts.
Med det sagt så tänker jag att jag kanske bör bara låta dem 85 000 vara där nu eller i alla fall tills de inte är minus länge. Och kanske kolla vidare på andra fonder eller sätt att spara/investera resterande pengar på. Jag vet bara inte hur jag skall tänka eller vart jag skall vända mig.
Tex. Jag läste lite om Länsförsäkringars Global Indexnära, vilket lät positivt och bättre än Robur Bas 50. Men då måste jag ju bli kund hos en annan bank eller aktör (eller vad det heter). Och i och med att jag inte har blekaste aning om hur det fungerar så skrämmer det mig lite. Jag vet ju inte ens hur man tex för över pengarna ifrån då Swedbank till då exempelvis Avanza. Och känner mig så otroligt korkad och skäms över hur lite jag kan.
Eller är en fondrobot som Lysa ett bra alternativ?
Eller något annat, ända sedan jag har börjat kolla runt lite på det här så får jag ju mycket riktad reklam på allt ifrån podcasts till YouTube, på olika investerings hemsidor. Och sätt som får det att låta hur lätt som. Men vad är ett bra sätt att börja på egentligen. Jag vill ju lära mig kring allt detta. Så att jag kan göra klokare val och göra investeringar som känns rätt och bra för mig.
Och med tanke på min fortfarande rätt dåliga mentala hälsa så vill jag ju fortfarande göra det relativt lätt för mig, inte ha höga risker. Eller känna att det blir komplicerat med skatter och avgifter och hur man räknar och får ihop det. Med tanke på det så känns ju ett Isk-konto som en bra fortsättning. Men har ju läst artiklar nu det sista att Isk kanske inte är det smartaste/simplaste sättet att spara på längre. Men jag vet inte.
Så jag är otroligt tacksam över all hjälp jag kan få för jag känner mig så otroligt vilse i det hela.
Jag vill kunna känna mig bekväm i situationen och känna att de här pengarna är en väg framåt. En väg emot ett “rikare” liv. Om det nu betyder att jag använder dem till att studera i framtiden som jag fortfarande drömmer om, använder till bostad. Eller något annat. En väg emot en säkrare och ljusare framtid.

dock har jag för mig att ett basår inte inkluderas i högskolestudier, utan det är en egen kategori (gymnasie). Så om du går ett basår så påverkar det inte hur länge du kan studera på universitet med CSN. Så var det iallafall när jag började studera