Skulle ni rekommendera era yrken?

1. Arkeolog
  2. Skulle bara rekommendera det till den som verkligen brinner för ämnet, som kan tänka sig att ha andra jobb vid sidan om de första 10-15 åren och som inte ser det som ett sätt att bli rik på sin lön. Det är från min synvinkel världens bästa jobb. Det ger insikter om människans sätt att tänka och vad det är som har drivit mänskligheten och civilisationer framåt. De flesta arkeologer jag arbetat med är pålästa, allmänbildade och trevliga att umgås med. Dessutom är det ett jobb som innebär mycket vistelse ute i naturen. Många olika inriktningar och talanger krävs. Hade aldrig trott att jag skulle stå och föreläsa inför en massa människor (hatade att ställa mig upp framför svarta tavlan och prata inför klassen på grundskolenivå). Leder du projekt så måste du också lära dig att arbetsleda, hålla koll på ekonomi, skriva rapporter och gärna också vetenskapliga artiklar, du ska kunna hantera GIS-data och historiska kartor. I arkeologi ingår humaniora, naturvetenskap, mätteknik, hantering av stora datamängder, och alltså även ekonomi om du leder projekt… Där finns en massa aspekter som jag inte reflekterade om innan jag började sturera och senare jobba.
  3. Ja, jag skulle göra samma resa igen. Men jag skulle också i ett tidigare skede se till att investera pengar för att lyfta den privata ekonomin. Arkeologi blir ingen människa rik på. Det visste jag redan när jag var yngre, men då brydde jag mig inte heller om min framtida ekonomi.
5 gillningar