Skumt mail från findem.ai

Någon som hört talas om den? Dom verkar jobba med research kring rekryteringar och fick ett mail med bland annat detta innehåll

You’re receiving this notice because Findem.ai is working with an employer (“Employer”) that wishes to evaluate your candidacy for employment, and your personal data will be processed by Findem.ai

Jag är konsult och har inte sökt något jobb, jag trodde mailet var spam först men det verkar riktigt. Jag undrar mest huruvida detta kan vara lagligt? Anser inte detta faller under GDPR då jag inte har gett mitt tillstånd.

1 gillning

Även om Findem.ai skulle vara på riktigt, är frågan om mailet kom från dom? Titta på email-adressen och länken (utan att klicka).

2 gillningar

Glömde säga jag arbetar med it - mailet är riktigt

Det där “Employer” ser ju helknas ut. Eller är det din anonymisering av infon?

Aldrig hört talas om dem men har enligt LI gemensamma kontakter med någon som jobbar där. Det här känns som en halvt oseriös rekryterare, som använder tjänsten på “fel sätt”.

Det låter bara som att de samlar in data för potentiella kandidater, för att bygga värde. “Vi har X tusen konsulter i vår databas!”

Jag minns att samma skedde på arbetsförmedlingens platsbanken för många år sedan. Mindre konsultbolag hade annonser ute för i princip alla typer av tjänster, utan att (än) ha en förfrågan från kund på dem. Att samla kandidater för att kunna skriva avtal med kunder, dvs.

Allt sånt åker omedelbums i skräpkorgen för mig :slight_smile:

1 gillning

Den tanken har slagit mig. Jag har inte längre LI premium så kan inte se vilka som söker på min profil men det händer ju typ dagligen.

Det jag inte kan förstå är hur de fått min e-post adress då det inte är något jag har publicerat. Jag har heller inte sökt några jobb på flera år och inte delat mitt CV.

Linkedin säljer säkert gladeligen min epost adress till vissa “utvalda” rekryterare så de kan bygga CV databaser. Har tyvärr lite erfarenhet av den branschen … :frowning:

Ganska säker på att det gör de inte. Dataskyddslagarna skulle slita dom i stycken. Däremot…

Har inget med sverige att göra.

Om de vill ha med EU att göra får de snällt rätta sig efter det. Alla dessa acceptera cookies är ju EUs påfund.