Själv är jag en flitig användare som både skriver inlägg både personligen och för mitt företag. Försöker hålla flödet aktivt, likear, kommenterar och delar andras för att känna mig “aktiv”. Men ju fler år som går, desto mer stress känner jag kring hela plattformen. Det känns alltmer som en klubb för inbördes beundran där folk gratulerar varandra, klappar varandra på ryggen, ger kudoser hit och dit, försöker skriva “viktiga inlägg i debatten” osv.
Jag är själv en del av det (medskyldig), men jag känner alltmer stress varje gång jag går in där. Måste nästan mentalt ladda upp innan för att förbereda mig på vad som dyker upp i flödet.
Hetsen, prestationerna, gapandet, ryggdunkandet…osv.
De perfekta CV:na med fina högpresterande ordval…
Jag vill egentligen bara kliva ur hela systemet. Backa bandet till 2000 då sociala medier begränsades till Lunarstorm och Skunk. När man fick slå upp telefonkatalogen för att leta efter ett telefonnummer.
Andas ut och slappna av…
Jag kanske bara har en dipp. Men jag är less på det och inser att det är kört.
Finns man inte på LinkedIn så finns man inte alls. Som egenföretagare så går det verkligen inte att dra sig ur.
Hur använder ni andra LinkedIn? Är det fler en jag som upplever en “karriärhets”/“måste synas hets” på LinkedIn?
Har nog ingen vidare koll på va de är… Fått mail om folk som viljat sammarbeta eller länka med en… Raderat allt vart efter… Har inte förståt varför man bör vara med, kontakter kan knytas på så många andra sätt istället…
LinkedIn kom för tjugo år sen ungefär. De största karriäristerna hoppade snabbt på. Jag avstod.
Vet inte hur det ser ut nuförtiden. Men jag har lyckats hitta nya jobb utan problem utan LinkedIn. Alla jobb jag haft har jag fått genom personliga kontakter.
Klart man kan hoppa av, är ditt företag beroende av Linkedin som säljkanal?
Använder Linkedin väldigt sparsamt, innehållet är ju relativt ointressant . 9 av 10 som tar kontakt vill sälja något. Varför måste man vara med?
LinkedIn har samma effekter som alla sociala medier, fast vridet mot yrkeslivet, inklusive dolda men tydliga långsiktigt negativa konsekvenser i form av en skev verklighets- och förväntanbild med tillhörande negativa jämförelser och effekter på välmående.
Precis som på andra sociala plattformar finns det också på LinkedIn en liten grupp som faktiskt lyckas utnyttja plattformen tydligt till sin fördel, där den blir en viktig del av en inkomstbringande verksamhet. För de flesta andra är troligen tiden man spenderar där dels dåligt investerad tid och leder dessutom till ovan nämnda negativa effekter.
Under tiden jag drev växande bolag spenderade jag mycket tid på LinkedIn. Vi berättade såklart hur bra det gick för oss och närvaron där ledde till många kontakter och nätverkande. Väldigt få av dem skapade affärer för oss och de genuina nätverk och kontakter jag skapade skedde nästan uteslutande utanför plattformen. Mest synd tycker jag om gruppen (ofta men inte uteslutande frilansare) som ägnar sig åt någon form av “like-pingis” på plattformen med just andra frilanserare, utan att generera en krona mer i intäkter till sig själva.
Alla som jobbar med riktig försäljning förstår naturligt den här dynamiken, det är riktiga insatser och riktiga kontakter mot tydliga och relevanta målgrupper som skapar värde. Idag är många fast i den digitala marknadsföringens lockrop och spenderar hellre tiden på personlig marknadsföring på LinkedIn än att skicka det där mailet eller ringa det där samtalet.
Mitt resonemang gäller främst individer. För företag eller rekrytare är dynamiken annorlunda och LinkedIn kan absolut vara en relevant plattform för marknadsföring, rätt utförd. En individ med specialistkompetens som använder plattformen rätt kan säkert också få ut värde.
Edit: Mjukar upp mitt raljerande med att den som använder LinkedIn för genuint och avgränsat kunskapsutbyte får säkert ut värde också.
Jag använder inte Linkedin aktivt men har en profil där. Jag brukar lite då och då reposta olika nyheter som har med jobbet att göra men sällan skriva något själv. Dock är jag väldigt noga med hur jag uttrycker mig och skriver sällan något som skulle kunna uppfattas som känsligt. Det är en PK-filtrerad plattform för mig. Nyttan av plattformen är väl lite oklar men det en väg att hålla kontakt med jobbrelaterade personer. Jag vill inte lägga till alla kollegor på t.ex. Facebook. Där skulle jag i högre utsträckning kunna vara öppen med vad jag faktiskt tycker om saker.
Det jag främst har Linkedin till är att följa ett stort antal experter på hållbarhet, säkerhet, Ukraina och ett antal ämnen till. De lägger upp artiklar från dagstidningar i olika länder, egna politiska bedömningar, berättelser från seminarier, länkar till forskningsrapporter och annat . Detta ger mig möjlighet att hålla mig uppdaterad om saker på ett sätt som enbart svensk media inte skulle göra. Ofta repostas nyheter inom vissa områden av olika personer så att hitta nya experter att följa är ganska enkelt.
Linkedin är i min mening en hög med skit. Jag har en profil men uppdaterar den i stort sett aldrig och är sällan online. Försökte i någon mån efter skolan men insåg ganska snabbt att det är bara den sämsta typens människor som är riktigt aktiva / störst.
Sociala medier är lite lik som porr - det är mycket roligare att göra det med andra i den verkliga världen.
Linkedin är det enda sättet jag kan hålla ett öga på vad som händer karriärmässigt för familjemedlemmar. De kunde aldrig tänka sig att ringa eller skriva om vad de gör. Jag har själv ingen profil på Linkedin då jag inte är karriärmänniska.
Personer som skriver mycket på linkedin känns som personer man borde kunna plocka bort vid en neddragning då de verkar ha alldeles för mycket tid.
Har ett konto, tänkte först att det va bra att ha men ger mig inget utom en massa spam och inlägg från personer som måste visa någon fin fasad ingen egentligen bryr sig om.
Jag upplever att LinkedIn är en enormt svårarbetad plattform jämför med andra sociala medier som Insta, Facebook, TikTok eller liknande. Innehåll som på Insta / FB kan få enormt stor spridning får ingen alls på LinkedIn och jag upplever det som feedback från andra. Så för mig hamnar LinkedIn på typ botten tillsammans med X i form av lägst värde både för mig som konsument och producent.
Eftersom jag jobbar inom it så tycker jag det är ett bra sätt att hitta jobb genom och hålla kontakt med gamla kollegor.
Däremot trött på allt spam, måste vara så kvinnor känner sig på dejtingsidor… Även alla självgoda inlägg och företagsskryt är så fruktansvärt cringe gör att jag vill kräkas.
Jag uppdaterar mitt cv på linkedin när jag bytar jobb men annars använder jag inte linkedin. Jag har fått mina jobb genom att skicka in ansökningar (aldrig via att någon kontaktat mig på Linkedin). Om jag tittar på medianlönen för en civilingenjör med ett års mer arbetserfarenhet så har jag mer i lön (både fast- och total lön). Detta trots att jag har valt den civilingenjörsutbildning som är bland dem sämsta betalda. Min poäng är att bra lön är mer förknippat med att byta jobb ofta, ha tur och inte vara helt inkompetent på jobbet.
Använder LinkedIn för att leta efter nya jobb, läsa in mig på kandidater och då och då posta saker om företaget jag arbetar på samt hålla koll på våra konkurrenter. Jag tycker jobb-sökar delen är den stora införsäljningpunkten för LinkedIn, utan dem hade jag nog inte varit där.
Baksidan är att jag varje vecka får nya kontaktförfrågningar, många gånger förtäckta av “jag vill utvidga mitt nätverk och du verkar intressant” men om man -gud förbjude, accepterar, så får man en generisk införsäljningstext av en produkt som oftast är helt irrelevant för företaget jag arbetar för, som sedan fortsätter komma trots att man säger att jag inte tar den typen av beslut (det gör många gånger mina anställda; men de frågar aldrig efter deras namn). Blir också provocerad över personer som börjar inlägg i stil med: “Du gör X. Sluta med det. Jag har lösning Y för att ditt företag ska lyckas” eller andra mästrande toner. Människor som postar inlägg de verkar genuint stolta över kan jag tycka om, jag tycker att det är ganska lätt att skilja dem från rena sälj-inlägg.
Jag skulle faktiskt önska att fler personer kontaktade mig och föreslog en digital fika -inte för att sälja något utan för att faktiskt utvidga sitt nätverk och hålla sig/mig i loopen för framtida arbetsansökningar. Som en bi-effekt är det också lättare att anlita ett företag man redan känner någon på den dagen jag väl behöver tjänsten, men huvudmeningen ska vara person och inte produkt.
På tal om intressanta människor hade det varit roligt att ha en RT-lunch i framtiden. Kan tänka mig att det inte bara jag som lever i eller i närheten av Stockholm