Jag hör till dem som kom med ganska sent på Facebook-tåget. När det var som mest populärt stod jag utanför. Jag kom med under perioden när det började bli normalt för mormor att ha ett eget konto.
Olika typer av fejkade annonser är ett väldigt utbrett fenomen på Facebook. Att de är fejk syns lång väg. Ett exempel är inklippt nedan. Jag har på sistone tagit mig tid att anmäla en rad sådana annonser. Dock får jag hela tiden svar att de har granskat min anmälan, inte hittat något fel och lämnar det hela utan åtgärd.
Jag börjar nu fundera på om det är dags att börja bojkotta Facebook, alternativt begränsa användningen i en eller annan form. Att skriva sig på någon konstig ort är också, som jag förstår det, ett sätt att förstöra deras annons-algoritm. Om den tror att jag bor i Mogadishu (till exempel) får den inte till så många matchande annonser och tappar förmodligen intäkter. Det är alltså ett potentiellt sätt att reducera Facebooks intäkter.
Tycker det är rimligt att bara skita i Facebook, vet inte vad man har för nytta av det egentligen. Tappade bort min Instagram inloggning för ett par år sedan och i början var det jobbigt då det kändes som att jag missade massor. En utvärdering efter dessa år är att jag egentligen inte missat något alls.
Även om man blockerar annonserna på Facebook så tjänar de nog pengar på en genom nätverkseffekter. Själv tycker jag att både Facebook och deras annonser är bra, så från mig blir det ingen bojkott.
Du har naturligtvis rätt i detta. Jag kan hålla med om att Facebook har vissa “nyttoinslag” som Facebook Marketplace, anmälningar till vissa evenemang etc. Detta kan man fortsätta använda. Däremot kan man ta bort alla bilder och allting personligt i övrigt. Allt det som handlar om att samverka med andra kring personliga saker (det ursprungliga syftet) kan man bojkotta och sedan bara använda de rena nyttofunktionerna.
Har ingen erfarenhet av Facebook för till dagens datum inte gått me där å har inte tänkt göra de i framtiden heller… De går å läsa på nätet att de florerar massa osanningar… Känns inte som man har behov av Facebook för flertalet av mina vänner har inte de heller… Vi ringer å träffas istället…
Samma problem på Youtube. Har anmält åtskilliga annonser utan resultat. Helt plötsligt hände det dock att två annonser togs bort. Lite osäker på varför men kan vara att jag använde kodordet “deepfake” i de anmälningarna.
Uselt hanterat av Google/Facebook, även AI-granskning borde kunna bättre.
Var också väldigt sen på FB, trots att jag använt internet bra många år än de flesta.
Det stör mig också, inte bara dessa utan även annonser som är ren prostitution. FB bryr sig inte och att polisanmäla känns som en återvändsgränd.
Funderar också på att lämna, har redan lämnat “X”, “Instagram” och alla andra sociala nätverk, har kvar FB eftersom många äldre kompisar är där och det är ett alternativ till SMS mm…
Var längesen man hade Facebook. Saknar det inte. Bara massa dynga där. Enda nackdelen är att man står utanför information i eventuella grupper man kanske har intresse av. Men är inget som gör mig nåt. Använder knappt instagram heller. Vill man nåt får man smsa eller ringa. Som förr.
Ställ dig istället frågan: Varför är jag på facebook?
Jag är inne en gång i veckan, för att jag postar saker å jobbets vägnar. Då unnar jag mig ungefär en minuts scrollande i flödet för att se om nå’n prioriterad vänpost dykt upp (jag brukar se nyfödda barn, vigslar, dödsfall etc, det räcker för mig). Sedan stänger jag och går lycklig vidare i livet.
Jag har märkt att jag missar en del konsertinfo och event, men jag förlitar mig på tips från andra håll istället.
När facebook kom var det verkligen ett “intimt” nätverk, där man följde o kommunicerade med sina närmaste. Nu är själva flödet bara en tiktok-ifierad “slösa bort din tid”-feed o dit verkar nästan alla sociala nätverk gå mot.
Konstigt att ingen lyckats återskapa en tjänst som fokuserar på ditt nätverk
Jag blev inspirerad av detta och blockerade den beroendeframkallande men ganska meningslösa feeden (finns tillägg i tex Chrome som gör detta), marketplace och event är ganska vettiga funktioner än så länge.
Att bojkotta Facebook är långt ifrån tillräckligt, men först tror jag att man måste fundera över vilket digitalt liv man vill leva.
För snart 10 år sedan bestämde jag mig för att undvika Big Tech så mycket som möjligt, d.v.s. de allra största digitala onlineföretagen – Alphabet (Google), Amazon, Apple, Meta och Microsoft, som alla är amerikanska. De kinesiska Big Tech-företagen är lättare att undvika än de amerikanska, då våra myndigheter svär på t.ex. Google (Android) och Apple när det kommer till Bank-ID.
Men, förutom Bank-ID går det faktiskt att hitta ett (i de flesta fall europeiskt) alternativ till de amerikanska jättarna.
Tja, jag var halvaktiv på FB några år. Sedan självdog intresset och jag plockade bort alla kontakter. Sedan promotade mamma att jag den vägen skulle sponsra syrran. Tja, kontot finns kvar, men inte syrran. Det är väl Whatsapp jag är passiv på nu, annars är det väldigt magert.
Nej, bojkotta inte, tänk på våra globala indexfonder
Jag har valt “unfollow” på alla mina “vänner”, frugan inkluderat, för att slippa alla skrytfoton och inlägg som bottnar i behovet av extern bekräftelse.
Däremot har jag lite behållning av att läsa, lära mig och ställa frågor i specifika intressegrupper jag är med i.