Mitt Facebook försvann

Haft Facebook i snart tjugo år. Häromdagen fick jag ett meddelande att jag brutit mot något regelverk, oklart vilket. Försökte överklaga, men de ändrade inte sitt beslut. Mitt konto är således helt puts väck.

Jag tycker det hela är otroligt märkligt. Får jag inte tillbaka kontot så tar jag en paus, kanske blir man lyckligare av det? Vad är era erfarenheter av Facebook och vad hade ni gjort i min kläder?

1 gillning

Glöm ansiktsboken och gå vidare i livet.

1 gillning

Jag hade begärt borttagning av all min data och sedan levt utan fb. Sen är det bara att njuta av livet.

1 gillning

Borde den inte heta AI boken nuförtiden?

3 gillningar

Det verkar vara omöjligt att nå någon människa på deras ”kundtjänst”. Haken i detta är väl att jag inte kan marknadsföra min lilla firma (som är en bisyssla) längre, men samtidigt har Facebook försämrats radikalt genom åren under den aspekten. För att överhuvudtaget nå en spridning värd namnet krävs sponsrade inlägg.

Finns det andra sociala medier som är bättre ur marknadsföringssynvinkel?

Hela problematiken med Facebook idag är väl att folk använder det för att marknadsföra diverse prylar och tjänster?

Ta mig tillbaka till tiden då flödet fylldes av vännernas privata inlägg.

5 gillningar

Har aldrig haft Facebook å är inte olyckligare för de, flera av mina vänner har inte heller Facebook, fast vi ringer å träffas istället..

Största problemet är väl att en massa grupper och organisationer väljer facebook-grupper som sin kommunikationskanal, inklusive en massa av ungarnas aktiviteter och liknande. Ungefär enda skälet till att jag har FB kvar. Behöver du inte det är det väl bara att dumpa FB.

3 gillningar

Jag blev också av med mitt FB-konto efter att jag hade skrivit något som inte föll FB på läppen. Jag hade haft kontot ett tiotal år. Efter det har jag knappt varit in på FB. Jag hade ett reservkonto som jag använde, mest för att hålla lite koll på vad som händer i ett par föreningar som jag hade intresse av att följa. Nu har jag dock inte varit inne på reservkontot på säkert ett år. Jag vet inte ens om det funkar längre.

Jag känner inte direkt att jag saknar FB. Det kändes ganska stressande att hålla sig uppdaterad där. Skönt att logga ut. Nu har jag RT istället. Här är man lite mer anonym, vilket jag tycker är positivt.

1 gillning

Var tacksam! Plockade bort alla mina sociala medier för något år sedan. Ett beslut som bara känns bättre och bättre ju mer tid som går!

1 gillning

Några grejer kommer jag sakna

1. Marketplace som är oerhört smidigt
  2. Möjlighet till marknadsföring
  3. Kontakt via Messenger till bekanta och till barnens idrottsföreningar

Hur hanterar ni som är utanför Facebook detta?

2 gillningar

Största förlusten för mig vore alla nätverk, minnen, vänner som gått bort vars konton blivit minnessidor, biler, Instagram och Messenger.

Jag hade tagit hjälp av en bekant att försöka få tillbaka kontot. Hen har hjälpt flera jag känner med hackade konton bland annat.

1 gillning

Jag har FB-kontot inaktiverat större delen av året, och går bara in om det är något specifikt jag behöver kolla upp där som jag inte kan hitta på annat ställe. Min BRF har t ex en kommunikationsgrupp som enbart delar info den vägen i vissa frågor. Fördelen med att inaktivera FB-kontot är att kontot inte syns för andra heller, samtidigt som man fortfarande har tillgång till Messenger som är den enda delen av FB som jag fortfarande har faktisk nytta av i vardagen. I den bästa av världar hade jag stängt ner allt vad sociala medier heter och jag misstänker att den dagen kommer förr snarare än senare.

1 gillning

För mig tog det ca två veckor att få tillbaka mitt konto efter “överklagan”. Fick du svar så fort att överklagan avslogs?

Jag fick svar inom några timmar efter att jag skickat in min ”överklagan”, avslag direkt.

Fortfarande vet jag inte vilket regelbrott jag gjort. Hade varit lite lättare om de kunnat ge mig info om det åtminstone.

1 gillning

Frågan är om detta är ett problem eller en välsignelse :joy: jag har facebook men tvekar på hur bra det är för en egentligen. Tråkigt såklart att förlora saker som man kanske hade kärt, som bilder osv. Obehagligt att dom automatiskt nekar dig dock. Gillar inte Meta överlag. Ligg på kanske?

Använder inte fb och har länge tänkt ta bort kontot, så det hade väl bara checkat av en box på ”att göra” listan automatiskt…

1 gillning

Inte en dag för tidigt alltså. Vilken dynga..

2 gillningar

En fundering: Hur länge tror ni Facebook, Meta etc. med sina sociala plattformar kommer att vara aktuella innan de går samma öde till mötes som den gamla svenska communityn Lunarstorm, som var populär kring millennieskiftet? Själv tror jag bara att det är en tids-/generationsfråga. Därför har jag lite svårt numera att fästa mig för hårt vid olika plattformar.

Jag har redan förlorat massvis med data. Ett exempel var när Yahoo raderade mitt mailkonto med 20 års privat historik pga. inaktivitet (jag hade flyttat över till Gmail) och hade tänkt “ta tag i” Yahoo-mailen, men det blev aldrig av.

2 gillningar

De har gjort dig en tjänst! Själv har jag avslutat självmant vilket tog en stund att ta steget. Du fick hjälp på vägen. Se det som något positivt!

1 gillning